Gereden: de nieuwe Mazda 6

Mazda 6 SportBreak
Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreak
Mazda hernieuwt de 6 en dompelt hem meteen onder in een sausje van effeciente Skyactive-maatregelen. In november staat de Sportbreak al bij de Nederlandse dealers, wij mochten al de eerste kilometers maken.

Jinba Ittai. Onder die Japanse noemer schaart Mazda de manier waarop de auto onder je huid moet kruipen. Als we z'n makers moeten geloven, is dit een D-segmenter waarmee je leuk kunt sturen, die wendbaar is en voor z'n formaat ook nog behoorlijk dynamisch. Wel, na de eerste kilometers kunnen we zeggen dat Mazda niet alleen maar uit zijn nek kletst. De nieuwe 6 is inderdaad aangenaam wendbaar; de besturing is helder, staat relatief direct afgesteld en blijft ook in lange snelwegbochten en bij snelle lastwisselingen goed communiceren. Dat zien we wel eens anders bij auto's voorzien van elektrische stuurbekrachtiging. Onderdeel van de Skyactiv-technologie is een zo licht mogelijke koets - zelfs de bougies zijn van een lichter type! - en dat mist zijn uitwerking niet. Ondanks de extra techniek, grotere afmetingen en extra uitrusting is de nieuwe Sportbreak nauwelijks zwaarder dan zijn voorganger.

Het onderstel hinkt jammer genoeg een beetje op twee gedachten. Zo is de vooras behoorlijk soepel geveerd, en dat komt het comfort ten goede. Helaas is de achterwielophanging beduidend straffer afgeveerd. Op de slechte Franse binnenwegen waar wij de auto mochten ontdekken geven de veren en dempers vrij veel informatie door en zit er niet zo veel rust in de carrosserie als je zo nu en dan zou willen in een auto die toch ook voor lange ritten gebruikt gaat worden. De wendbaarheid en de vlotte stuurreacties hebben dus ook een keerzijde, en dat is goed om in gedachten te houden. Daar staat dan wel weer tegenover dat je aan de tweeliter Skyactiv-benzinemotor een goede metgezel hebt, die lekker bij de les is en voor een ongeblazen motor voldoende souplesse laat zien. De variant met 145 pk heeft in de Sportbreak nog tot 1 januari aanstaande 20% bijtelling, en dat is de reden dat de Nederlandse importeur de auto eerder naar ons land haalt. Voor 31.990 euro rij je dan in een 6 Sportbreak TS+ met Lease Pack, en voor de details van die auto verwijzen we je graag door naar onze eerste rijtest in de komende AutoWeek.

Wil je dus meer weten over de nieuwe Mazda 6 (Sportbreak én sedan), inclusief alles over de energiebesparende maatregelen - zoals het revolutionaire i-Eloop - onder het Skyactive-label? Koop dan AutoWeek 41, die vanaf aanstaande woensdag 10 oktober overal in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.