Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Citroën C4 Cactus

Zweven zonder bollen

224
Gereden: Citroën C4 Cactus
  • Frank Jacobs
  • Nieuws
15 februari 2018 om 19:04
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vandaag en morgen rijden we onze eerste kilometers met de vernieuwde Citroën C4 Cactus. Dat is niet alleen een ingrijpende facelift, maar deze auto betekent ook het Europese debuut van de 'progressive hydraulic cushions': de veerbollen van de 21e eeuw.

Met twee ingenieuze dempers binnen de demper, waarvan de een de inverende en de ander de uitgaande beweging gladstijkt, wil Citroën het spreekwoordelijke zwevend tapijt-gevoel, dat het merk ruim een halve eeuw lang zo uniek maakte, terugbrengen. Het hydropneumatische veersysteem, in de volksmond de veerbollen, is door de tijd ingehaald. Te zwaar, te bewerkelijk en dus te duur en niet bij elk model in te passen.

De 'progressive hydraulic cushions', kortweg PHC, mogen we zien als de veerbollen van de 21e eeuw. In China zitten ze al onder de C5 Aircross, maar dit is de eerste keer dat ze op een Europees model worden gemonteerd. Om maar met de deur in huis te vallen: we zijn aangenaam verrast. We rijden de nieuwe Cactus zowel op de Franse snelweg als over kronkelende bergweggetjes die wel een nieuwe laag asfalt kunnen gebruiken. PHC streelt ons er als een hovercraft overheen. Ook het leed van de drempels in de dorpen hier (wie klaagt over Nederlandse verkeersdrempels, moet eens kennismaken met de Franse 'ralentisseurs'; het kan niet anders dan dat die mede mogelijk zijn gemaakt door Michelin en Koni) weet de C4 verbazingwekkend goed te verzachten.

Het extreem zachte, maar ook deinerige van de klassieke veerbollen heeft PHC niet, en dat is misschien maar goed ook. Sommigen liepen daar mee weg, maar voor veel anderen was het reden een overdosis Primatour te nemen. PHC is meer allemansvriend, maar toch merkbaar comfortabeler. Wat ook meehelpt aan dat gevoel, zijn de 'advanced comfort seats', stoelen met matrastechniek die eveneens het klassieke Franse comfort moeten terugbrengen. Ze zitten beslist fijn, maar zijn wat te vlak om voldoende zijdelingse steun te bieden.

Nieuwe, extra dikke bekleding ten slotte zorgt voor betere isolatie en dus meer rust aan boord. Dat we de 130 pk PureTech amper herkennen als driecilinder, zegt genoeg over het slagen van die missie.

De volledige rij-impressie van de vernieuwde Citroën C4 Cactus staat in AutoWeek 8, die woensdag 21 februari verschijnt. Voor die tijd op deze site, zoals je van ons gewend bent, een videoverslag van onze testkilometers.

  • Houd me op de hoogte over de Citroën C4 Cactus
Citroën Citroën C4 Cactus

Uitgelicht aanbod

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Shine Panorama-dak/Camera/1e eigenaar 111PK

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Shine Panorama-dak/Camera/1e eigenaar 111PK

    • 2015
    • 151.857 km

    € 10.399

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Shine Automaat | NAVI | ECC | VELGEN -A.S. ZONDAG OPEN!-

    Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Shine Automaat | NAVI | ECC | VELGEN -A.S. ZONDAG OPEN!-

    • 2017
    • 46.038 km

    € 14.990

    Citroën C4 Cactus 1.2 PT 82pk Shine Navigatie | Parkeercamera | Climatronic | Lichtmetalen velgen Citroën Emerpark Amersfoort

    Citroën C4 Cactus 1.2 PT 82pk Shine Navigatie | Parkeercamera | Climatronic | Lichtmetalen velgen Citroën Emerpark Amersfoort

    • 2018
    • 75.011 km

    € 13.925

Meer Citroën C4 Cactus occasions

Lezersreacties (224) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C4 Cactus specificaties
  • Citroën C4 Cactus occasions
  • Citroën C4 Cactus video's
Advies en informatie
  • Citroën C4 Cactus tests
  • Citroën C4 Cactus gebruikersreviews
  • Citroën C4 Cactus index
PREMIUM
Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur (2015) - Occasiondubbeltest

Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur (2015) - Occasiondubbeltest

Geen grijze muizen, deze Renault Captur en Citroën C4 Cactus en daarmee doen ze hun land van...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    3
    • 26 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus BlueHDi 100 Business (2015)

    Citroen C4 Cactus BlueHDi 100 Business...

    1
    • 16 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Feel (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Feel (2015)

    6
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2018)

    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2018)

    3
    • 22 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2017)

    Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2017)

    8
    • 30 december 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Business (2019)

    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Business...

    5
    • 12 november 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2019)

    Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2019)

    12
    • 29 oktober 2020
meer reviews
Citroën C4 Cactus - Occasion aankoopadvies

Citroën C4 Cactus - Occasion aankoopadvies

43

De Citroën C4 Cactus is een smaakgevoelig ding. Of hij mooi of lelijk is, mag je zelf beoordelen....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën C4 Cactus uit productie

    Citroën C4 Cactus uit productie

    64
    • 7 december 2020
  • PREMIUM
    Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur (2015) - Occasiondubbeltest

    Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur...

    • 22 september 2020
  • Nieuws
    Opvolger Citroën C4 Cactus kruipt door de sneeuw

    Opvolger Citroën C4 Cactus kruipt door...

    57
    • 8 april 2020
  • Nieuws
    Vervanger Citroën C4 Cactus kruipt voorbij

    Vervanger Citroën C4 Cactus kruipt voorbij

    54
    • 22 januari 2020
  • Citroën C4 Cactus - Occasion aankoopadvies

    Citroën C4 Cactus - Occasion aankoopadvies

    43
    • 20 augustus 2019
  • Nieuws
    ‘Citroën C4 Cactus krijgt geen opvolging’

    ‘Citroën C4 Cactus krijgt geen opvolging’

    56
    • 24 juni 2019
  • Autotest
    Citroën C4 Cactus PureTech 130 Shine

    Citroën C4 Cactus PureTech 130 Shine

    37
    • 16 april 2019
Merk
Merk
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    13
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    148
    • 29 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden