Gereden: BMW 7-serie 2005

BMW 750 Li
BMW 750 LiBMW 750 LiBMW 750 LiBMW 750 LiBMW 750 LiBMW 750 LiBMW 750 LiBMW 750 LiBMW 750 LiBMW 750 Li
De vierde generatie van de BMW 7 Serie die in 2001 werd geïntroduceerd was al een imposante auto; goed voor indrukwekkende prestaties. Maar het kan altijd beter. De opgefriste versie ziet er nog krachtiger uit. En vijf van de zes krachtbronnen in het motorengamma leveren nu nog hogere prestaties.
De vierde generatie van de BMW 7 Serie die in 2001 werd geïntroduceerd was al een imposante auto; goed voor indrukwekkende prestaties. Maar het kan altijd beter. De opgefriste versie ziet er nog krachtiger uit. En vijf van de zes krachtbronnen in het motorengamma leveren nu nog hogere prestaties.

De motorkap - met 'powerdome' - straalt nog meer kracht uit. Nieuwe koplampen en een nieuwe bumperspoiler versteken dat effect. Krachtiger aangezet werd ook de achtersteven, met bredere achterlichten en een nieuwe bumper. Dankzij sterker geprofileerde dorpels werd ook het zijaanzicht krachtiger.
Op het gebied van de motoren verandert er veel. In de 730i kwam een nieuwe zescilinder lijnmotor; de eerste ter wereld met een cilinderblok van een aluminium/magnesium legering. De 2996 cc machine is goed voor 190 kW/258 pk. Ter vergelijking; de vorige motor leverde 170 kW/231 pk. Met 300 Nm, bleef het koppel gelijk. Voor de sprint van nul naar honderd zijn nu 7,8 in plaats van 8 seconden nodig. De topsnelheid bedraagt 244 kilometer per uur. De 745i V8 krachtbron met een inhoud van 4.398 cc werd vervangen door de 750i V8, die een inhoud van 4.799 cc heeft. Het vermogen ging van 245 kW/333 pk naar 270 kW/367 pk. Het koppel steeg van 450 naar 490 Newtonmeter. De acceleratie 0 –100 ging omlaag van 6,3, naar 5,9 s. De topsnelheid bleef afgeregeld op 250 en het verbruik bleef 11,4 l/100 km.

Aluminium cilinderblok
De 735i V8 benzinemotor, met 3.600 cc cilinderinhoud, werd opgevolgd door de 740i V8 die precies 4.000 cc meet. Het vermogen steeg van 200 kW/272 pk naar 225 kW/306 pk en het koppel nam toe van 360 naar 390 Nm. De topsnelheid bleef afgeregeld op 250 km/h. Winst werd er geboekt bij het optrekken van nul naar honderd; nu 6,8 in plaats van 7,5 s. Het verbruik nam toe van 11,1 naar 11,2 l/100 km.
De 740d met V8 dieselmotor maakte plaats voor de 745d met V8 diesel. De nieuwe motor heeft een volledig aluminium cilinderblok. De oude krachtbron meet 3.901 cc; de nieuwe heeft 4.423 cc inhoud. Het vermogen ging omhoog van 190 kW/258 pk naar 220 kW/300 pk. Het koppel maakte een sprong van 600 naar 700 newtonmeter en de tijd nodig om op te trekken van nul naar honderd ging omlaag van 7,4 naar 6,8 seconden. De topsnelheid blijft, onveranderd, afgeregeld op 250 km/h. Het verbruik ging omlaag van 9,7 naar 9,5 l/100 km.
Nog altijd 6 cilinders in lijn heeft de 2.993 cc dieselmotor van de 730d. Maar het cilinderblok is nu van aluminium. Het vermogen ging omhoog van 160 kW/218 pk naar 170 kW/231 pk. Ook het koppel laat een vooruitgang zien en bedraagt nu 520 Nm in plaats van 500 newtonmeter. Voor de spint van nul naar honderd zijn geen 8 seconden maar 7,8 s nodig. Het verbruik zakte van 8,5 naar 8,2 l/100 km. De topsnelheid bedraagt 238 km/h.
We reden de 750i en Li; wagens met een vermogen van 270 kW/367 pk en een koppel van 490 Newtonmeter. Dus als andere wagens moeizaam een lange steile helling op kruipen neemt onze 7-serie hem alsof er niets aan de hand is. Je hoort niet eens dat de motor zich moet inspannen. Ook wel een beetje jammer, want een V8-roffel klinkt de ware liefhebber als muziek in de oren. Maar de 7-serie is een luxe zakenauto, en bij dat soort auto's wil je rust in het interieur. De standaard zesversnellingsautomaat doet zijn werk zonder schakelschokjes. Het Adaptive Drive onderstel past de dempingskracht voortdurend traploos aan de omstandigheden aan. Ga je sneller; agressiever rijden, dan wordt de demping ook meteen steviger. Op 9 april komt de vernieuwde 7-serie op de markt.

Prijzen
730i 86.900 euro
730Li 91.900 euro
740i 94.100 euro
740Li 99.100 euro
750i 103.100 euro
750Li 108.100 euro
760i 161.600 euro
760Li 168.900 euro
730d 87.500 euro
745d 109.500 euro

De volledige rij-impressie met de vernieuwde BMW 7-serie staat in AutoWeek 13 die op 23 maart in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.