Gereden: BMW 3-serie Compact
Minder is niet altijd minder
BMW haalde twee dingen van de 3-serie af. In de eerste plaats 21 cm lengte en op de tweede plaats een paar duizend gulden. Maar wat bleef zijn de beroemde rijkwaliteiten. Op pad met de BMW voor beginners.
Tekst Damiaan Hage, foto's Richard Newton, BMW
Lang verwacht, toch gekomen. Dat gaat zeker op voor de BMW 3-serie compact. Want de 'nieuwe' Drie rijdt gewoon al drie jaar rond. Sterker nog, binnen een jaar krijgt hij al een facelift om weer aan de laatste mode mee te doen. Hoogste tijd dus om nog even een nieuwe versie toe te voegen aan het programma - de goedkopere compact.
Een 316ti heb je al voor een kleine f 57.000 en dat is ongeveer vijf mille minder dan een 316i sedan. Maar je hebt in die korte BWM wel tien pk meer dankzij de zeer moderne motor met Valvetronic. Maar daarover straks meer, want dat is me d'r eentje.
Tegen de muur
De grote vraag die iedereen zich bij de compact stelt: is hij mooi? Tsja, laten we het zo zeggen. Het is niet aan ons om dat voor u te bepalen. Tenslotte kun je over smaak oeverloze discussie voeren. Maar als u het echt wilt weten: wat ons betreft blijft het een gewone 3-serie coupé met afgehakte kont. En dat komt wat vreemd over, zo'n auto wat hard achteruit tegen de muur is gereden. Daar doe je met een paar andere koplampen en achterlichten niet zo veel aan. Maar nogmaals, dit is alleen maar onze bescheiden persoonlijke mening.
Als de compact straks in juni bij de dealers staat is hij er met twee motoren. Aan de top staat de 192 pk sterke zescilinderlijnmotor en het is bijna overbodig te zeggen dat dat een zeer fijn apparaat is. Maar het is net zo min overbodig te zeggen dat je daarvoor ook moet dokken. Bijna 82.000 gulden om precies te zijn. En we kunnen u nu al vertellen dat die 25 mille niet aan rijplezier terugverdient.
Die nieuwe 1,8-liter Valvetronic-motor is namelijk helemaal niet verkeerd. We schreven over de werking ervan al uitgebreid in AutoWeek 10 van dit jaar en dit was de eerste mogelijkheid om het eens in de praktijk te proberen. Het principe van Valvetronic is in het kort dat wanneer je weinig gas geeft de inlaatkleppen maar een heel klein stukje openen om maar een klein beetje lucht in de cilinders te laten. Geef je veel gas, dan opent de klep zich wat verder. Het Valvetronic-systeem vervangt de smoorklep. En dus is zo'n motor met Valvetronic zuiniger omdat hij simpelweg efficienter verbrandt.
In boerenkooltaal: vergelijk het met je eigen ademhaling. Als je een stukje gaat hardlopen, heb je meer lucht nodig en ga je dieper inademen. En op de momenten dat je het rustig aan doet, heb je minder lucht nodig.
Geen matig instappertje
Dit is natuurlijk de motor waar we het nieuwsgierigst naar waren en dus is de 316ti compact de eerste die we uitgebreid aan de tand voelen. En het is bepaald geen matig instappertje. De viercilinder is lekker stil, zelfs als hij er flink aan moet trekken en heeft vooral tussen de twee- en vijfduizend toeren genoeg koppel beschikbaar. In het normale dagelijkse verkeer zul je niet gauw aan de beperkingen komen van deze motor, alleen wie op de Autobahn een 'm keer voluit wil laten gaan, merkt dat hij op hogere snelheden nog maar weinig overheeft.
Ook de wegligging doet allerminst vermoeden dat we met de goedkoopste BMW onderweg zijn. BMW voorziet elke compact standaard van een sportonderstel. Van de sedan is bijvoorbeeld ook nog een comfortabelere variant te krijgen. Onder- en overstuur zijn hem vreemd, 'n slechte weg deert 'm niet, sturen gaat met ongekende precisie en schakelen en remmen gaan ook al probleemloos.
De 325i compact is van het zelfde laken een nog mooier pak. Die dikke zescilinder van 192 pk maakt hem tot een lekker GTI-tje. En natuurlijk sleurt die motor deze compact helemaal met gemak over de weg. Met als extra pretbonus dat geluid.
Kleine ongemakjes
Is het dan allemaal helemaal geweldig met die compact? Ja. We zijn niet te beroerd om het te zeggen als dat niet zo zijn, maar in dit geval blijven we ook eerlijk. Onze kritiek beperkt zich na onze eerste rij-indrukken tot wat kleine ongemakjes.
Zo vinden we het een beetje knullig dat de instap naar achteren weliswaar stukken beter is dan in de vorige compact, maar nog steeds niet optimaal is. De voorstoel blijft erg in de weg staan. En die lange slag van het koppelingspedaal is ook niet alles. Zoals gezegd is die meerpijs van 25 mille voor de 325ti wat veel. Jazeker, je krijgt er een verslavende zescilinder voor terug, maar die vierpitter biedt ook heel veel rijplezier.
Kortom, je moet vallen voor het uiterlijk, maar een ding staat vast. Hij rijdt fantastisch.
Alle gegevens en prijzen vindt u in CarBase Actueel.