Gereden: Audi A6

A6 sluit aan op A8

Audi A6
Audi heeft de A6 vervangen en zet de auto (met de grote A8 als voorbeeld) neer als sportiefste in z'n klasse. De A6 is een sterke speler in het strijdperk waar Mercedes en BMW nog steeds de dienst uitmaken.
Audi heeft de A6 vervangen en zet de auto (met de grote A8 als voorbeeld) neer als sportiefste in z'n klasse. De A6 is een sterke speler in het strijdperk waar Mercedes en BMW nog steeds de dienst uitmaken.

Net als bij de A8 straalt het uiterlijk van de A6 sportiviteit uit. De nadruk ligt op de gedrongen neus, de vier en een halve meter die daarna komen zijn behoudender; stijlvol en gestrekt. Om de aanval op Mercedes' E-klasse en de 5-serie van BMW goed te kunnen openen is de auto groter geworden. Zo groeide de wielbasis met 8,3 centimeter tot 2,84 meter en is de totale voertuiglengte met 12 centimeter toegenomen tot 4,92 meter waardoor de Audi een kleine decimeter langer is dan de BMW en Mercedes. De toegenomen lengte komt direct ten goede aan het interieur. Binnen in de A6 overheerst een luxe atmosfeer, opgeroepen door een keurige afwerking met hout, aluminium en leer.
Audi past voor de wielophanging onder de A6 een aan de A8 verwante constructie toe. Elk wiel wordt met vier draagarmen onafhankelijk met de 34 procent stijvere koets verbonden. Het resultaat is helemaal in orde. Zonder het comfort uit het oog te verliezen is een communicatief onderstel ontwikkeld waarbij nog meer dan voldoende sportiviteit is overgebleven.
Voor de aandrijving biedt Audi een keur aan nieuwe en vernieuwde motoren. We hebben met de 3.0 TDI en 3.2 FSI kunnen rijden, in beide gevallen hebben we te maken met "state of the art" machines. De FSI draait fluister stil z'n rondjes, alleen wanneer je de gasklep helemaal opentrapt is er een gesmoorde brul hoorbaar. Opmerkelijk is het verfijnde karakter van de dieselmotor. Qua geluidsproductie doet hij nauwelijks onder voor z'n benzinebroer. Op kruissnelheid merk je alleen aan de toerenteller dat er een TDI in het vooronder ligt in plaats van een FSI.
In Nederland ligt de basisprijs van de A6 op € 44.390 en daarmee net onder die van de twee belangrijkste concurrenten. Wanneer de sportief getinte A6 in mei in de showroom staat, heeft Audi in elk geval een verfijnd wapen in huis waarmee het merk met de vier ringen het leven van menig Mercedes- en BMW-dealer zuur kan maken.

Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nr. 17 (14-21 april).

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.