AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Audi A3
49
Stilstand is achteruitgang, en dat kan een merk als Audi zich natuurlijk niet permitteren. Vandaar dat de A3 een lichte opfrisbeurt heeft gekregen, die zich vooral toespitst op de techniek.
De belangrijkste uiterlijke wijzigingen vinden we aan de voorkant van de auto. De verder naar voren stekende grille en het rijtje led'jes zorgen ervoor dat een A3 in de binnenspiegel meer gelijkenis met een A4 in de binnenspiegel vertoont dan voorheen. En dat is best nodig, want de A3 moet nog mee tot 2012. Ook in het interieur zijn er maar weinig dingen anders, merken we als we instappen. Het blijft bij wat nieuwe bekledingsstoffen en sierstrips en andere meters.
We rijden allereerst met de 2,0-liter common-rail TDI, een nieuwe motor voor de A3. Een hele verademing ten opzichte van de lawaaiige pompverstuiverdiesel die we voorheen aantroffen in de dieselende A3's. We reden met zowel de 140 pk als de 170 pk variant. Optioneel is er ook een zestraps S-tronic transmissie met dubbele koppeling beschikbaar, gecombineerd met de 1.4 TSI zelfs met zeven verzetten.
Op de prijslijst staat voortaan ook magnetic ride. Dit systeem, al bekend uit andere Audi's, zorgt ervoor dat de A3 nog iets strakker door de bocht gaat dan een gewoon model. Bovendien is er nog een optionele sportstand voor de enthousiaste bestuurders.
We rijden allereerst met de 2,0-liter common-rail TDI, een nieuwe motor voor de A3. Een hele verademing ten opzichte van de lawaaiige pompverstuiverdiesel die we voorheen aantroffen in de dieselende A3's. We reden met zowel de 140 pk als de 170 pk variant. Optioneel is er ook een zestraps S-tronic transmissie met dubbele koppeling beschikbaar, gecombineerd met de 1.4 TSI zelfs met zeven verzetten.
Op de prijslijst staat voortaan ook magnetic ride. Dit systeem, al bekend uit andere Audi's, zorgt ervoor dat de A3 nog iets strakker door de bocht gaat dan een gewoon model. Bovendien is er nog een optionele sportstand voor de enthousiaste bestuurders.
De volledige rij-impressie met de Audi A3 kunt u lezen in AutoWeek 23, die op woensdag 4 juni in de winkels ligt.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 1.4 TFSi 125pk Attraction Pro Line | Navi | Climate | Cruise | PDC
- 2011
- 299.502 km
€ 3.400

Audi A3 Sportback 45 TFSI e S edition Competition / Camera / Leder / B&O / ACC / Keyless / 18'' / Navigatie / Stoelverwarming
- 2021
- 109.555 km
€ 27.999

Audi A3 Sportback S-Line 45 TFSI e 245 PK Competition | LED | Black Optiek | Keyless | Navigatie | Adaptieve Cruise Control |
- 2024
- 20.707 km
€ 41.900
Lees ook
Vergelijkende test
Dubbeltest: Audi A3 Limousine vs. BMW 220 Gran Coupe - Verschil van inzicht
Reportage
Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens
Nieuws
Abt maakt gestoord monster van Audi RS3
Nieuws