Gereden: Audi A1 facelift / 1.0 TFSI

Audi A1 facelift
Audi A1 faceliftAudi A1 faceliftAudi A1 faceliftAudi A1 SportbackAudi A1 Sportback
De uiterlijke veranderingen aan de opgefriste Audi A1 moet je met een vergrootglas zoeken, zo klein zijn ze. Maar naast wat nieuwe koplampen en achterlichten krijgt de A1 ook de beschikking over een driecilinder turbobenzinemotor, en die hebben wij vandaag al kunnen uitproberen!

De aanduiding op de achterklep van de vernieuwde A1 is al bijna net zo bescheiden als de nieuwe motor zelf. Onder de naam 'TFSI Ultra' introduceert Audi een nieuwe driecilinder benzinemotor - voor het eerst in de geschiedenis van het merk - met een cilinderhoud van slechts één liter. Met dank aan een turbo perst het blokje er een vermogen van 95 pk en een maximum trekkracht van 160 newtonmeter uit.

Nogmaals borrelt bij ons de omschrijving 'bescheiden' op, maar in de praktijk blijkt de A1 behoorlijk soepel vooruit te komen met z'n nieuwe instapmotor. Wat ten eerste op valt, is de mooie stille 'loopcultuur' van de driecilinder, die compleet vrij is van trillingen of irritante bijgeluiden. Bovendien werkt de motor aangenaam samen met de automatische zeventraps S-Tronic versnellingsbak in onze testauto, een aandrijflijn die garant staat voor vlotte schakelacties, goede reacties op het gaspedaal en soepel optrekken.

Opmerkelijk zijn de 'hikjes' die we voelen bij het overschakelen zodra je wat meer gas geeft, al zijn ze nooit echt storend. Dat kunnen we niet zeggen van het geluid dat de motor produceert zodra je hem op z'n lazer geeft, want onder vollast klinkt de TFSI Ultra als een hese keeshond. Overigens heeft het niet zo veel zin om de hogere toeren op te zoeken, want de motor presteert al heel redelijk rond de 2 à 3.000 toeren. Een grote krachtreserve is er niet, maar zeker voor ons vlakke wegennet is het voldoende.

Besturing: héél erg licht

Audi spreekt trots over de nieuw ontwikkelde stuurbekrachtiging van de A1, die scherper en directer zou zijn. Dat klopt voor ons gevoel wel, want de auto reageert vlot (soms zelfs wat nerveus) op bewegingen van het stuur, maar afgezien daarvan zijn we niet erg onder de indruk van de besturing. Hoewel de installatie minder bekrachtigt naarmate de snelheid toe neemt, werkt de elektronica naar onze zin te fanatiek mee waardoor je totaal niet voelt wat je aan het doen bent.

De auto reageert alert, maar de vraag is waarop. Het voelt namelijk niet alsof jij zelf de commando's geeft, het lijkt meer alsof je een computer aan het bedienen bent. Jammer, want bij de S1 hebben we gezien dat Audi dondersgoed weet hoe je veel gevoel in een besturing moet bouwen. De A1 blijft dus vooral een prima alleskunner, maar puur op stuurplezier is de vernieuwde Audi geen veel leukere auto geworden dan vóór de facelift (zie foto 5 en 6)...

Wil je meer weten over de facelift van de A1 en alle details, dan verwijzen we je graag door naar de papieren AutoWeek want daarin publiceren we zeer binnenkort een uitgebreide Eerste Rijtest. Bovendien werken we as we speak aan een video van de A1 1.0 TFSI, dus die zie je snel op AutoWeek TV.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.