Gereden: alle Opel OPC's

Opel OPC assorti
Opel Astra OPCOpel Astra OPCOpel Astra OPCOpel Astra OPCOpel Zafira OPCOpel Zafira OPCOpel Zafira OPCOpel Zafira OPCOpel Vectra OPCOpel Vectra OPCOpel Vectra OPCOpel Vectra OPC
Voor wie het nog niet duidelijk was dat Opel het saaie imago voor goed van zich af wil schudden, opent het merk een OPC-offensief dat zijn weerga niet kent. Maar liefst drie modellen met deze lettercombinatie en dikke turbomotoren arriveren in december in de Nederlandse showrooms.
Voor wie het nog niet duidelijk was dat Opel het saaie imago voor goed van zich af wil schudden, opent het merk een OPC-offensief dat zijn weerga niet kent. Maar liefst drie modellen met deze lettercombinatie en dikke turbomotoren arriveren in december in de Nederlandse showrooms.
Voor 36.995 euro stap je in de Astra OPC, een van de vele nieuwkomers in het hete hatchbacksegment. Bekijks trekt hij zeker. Is het niet vanwege de knalblauwe OPC-lak dan komt het wel door de opvallende 18 inch wielen, een maatje groter kan overigens ook. En wat te denken van de dikke achterkant, waarbij een centrale uitlaat onder de forse bumper steekt. Een en al machtsvertoon, en dat is wat de koper in deze klasse wil. Nu oogt de Astra GTC-koets die hij als basis heeft al lekker dynamisch. Neem van ons aan, de Astra OPC maakt zijn uiterlijk helemaal waar. Wat een geweld!
Het 240 pk sterke tweeliter blok levert 320 Nm bij 2.400 tpm, maar toch krijgt de turbo het voor het gevoel pas bij 3.000 toeren echt naar de zin. De turboboost bezorgt de Astra-inzittenden bijna verschoven ruggenwervels. Boven de 6.000 tpm neemt de gretigheid van de motor rap af, meer dan ongeveer 6.800 toeren zit er echt niet in. Opel koppelt zowel in de Astra als de Zafira de krachtcentrale aan een handgeschakelde zesbak. Helaas zit de pook in de hatchback te laag, bovendien ligt de vierkante bovenkant niet echt lekker in de hand. Ook het gevoel dat de pook biedt, die te lange slagen moet maken, valt tegen.
Op het soms spekgladde asfalt op Sicilië glijdt de Astra snel over de voorwielen weg in snel genomen bochten. Ga je even van het gas af, dan gaat dat direct over in licht overstuur. Bij het uitaccelereren hebben de voorwielen het zwaar. Niet vreemd voor zo'n krachtig aangedreven voorwielaandrijver. Het ESP-lampje knippert dan heftig, maar de elektronische ingrepen voelen niet hinderlijk aan. Overigens laat de elektronische regelneef zich ook uitschakelen. Door een druk op de sportknop wordt de demping van het IDSPlus-onderstel straffer, en de besturing werkt nog directer. Ook de tegendruk neemt toe. De OPC is kei- en keihard, ook met het elektronisch geregelde chassis in de normale stand.
MPGTI
De Zafira wordt met behulp van skirts, grote 18 inch wielen en twee hoekige uitlaten van een brave zevenzitter getransformeerd tot de GTI onder de MPV's. Met de 2.0 turbo van 240 pk is de auto absoluut de snelste in zijn segment. De sprint van 0-100 km/h duurt slechts 7,8 seconden en de top bedraagt 231 km/h. Het is een vreemde gewaarwording om vanaf zo'n hoge zitpositie te worden afgeschoten. Het stuur ligt wat vlak, maar de pook staat in de Zafira juist weer lekker hoog. Beter binnen handbereik dan in de Astra OPC, en ook de slagen die pook maakt bij het doorlopen van de zes vesnellingen, zijn korter.
De snelste aller Opels is de Vectra GTS OPC, en ook deze snelle rakker werd weer ontwikkeld met het gezin in het achterhoofd. Hij is er namelijk ook als Stationwagon. Een concurrent als de Ford Mondeo ST 220 laat de Vectra dankzij de 2.8 V6 Turbo met 255 pk achter zich. Het is dezelfde motor die de Saab 9-3 Aero heeft. De voortstuwing is uiteraard voortreffelijk, hij laat een zwaar turbogeluid horen, maar we missen toch een beetje de zescilindergrom. De Vectra OPC gaat onbeschoft maar ook een beetje emotieloos hard. Want ook de feedback die de besturing geeft is gering. Direct stuurt de opgefokte middenklasser zeker. Dat de auto voorwielaandrijving heeft, breekt hem in snelle, korte bochten wel op. Nog eerder dan de Astra glijdt hij over de voorwielen weg. Spektakel gegarandeerd, zeker als je de ESP uitzet. De Vectra OPC is erg gevaarlijk voor je rijbewijs, omdat de auto je ongemerkt opzweept. De overbrengingen van de handgeschakelde zesbak lijken eindeloos.
Om vanuit stilstand de 100 km/h te halen hoef je maar een keer te schakelen. Dat spurtje is in 6,7 seconden (SW: 6,9s) achter de rug. Vervolgens haalt de GTS door tot een ongelimiteerde 260. Dat je met een snelle Vectra rijdt, ontgaat niemand dankzij de 18 inch wielen bumpers met veel gaaswerk en de dubbele uitlaat.
De uitgebreide versie van deze rij-impressie staat in AutoWeek 46 die vanaf woensdag 9 november in de winkel ligt.

PRIVATE LEASE Opel

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.