AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Abt AS6
Wie het wachten op de sportieve versie van de Audi A6 beu is, kan terecht bij tuner Abt. Die kan voor de A6 3.0 TDI een oppepper onder de motorkap leveren. Of het uiterlijk van de A6 er ook mooier van wordt, is een kwestie van smaak.
Wie het wachten op de sportieve versie van de Audi A6 beu is, kan terecht bij tuner Abt. Die kan voor de A6 3.0 TDI een oppepper onder de motorkap leveren. Of het uiterlijk van de A6 er ook mooier van wordt, is een kwestie van smaak.
Abt Sportsline grossiert in spoilers en kippengaasgrilles, maar ook in technische verfijning. Extra vermogen voor turbomotoren (diesel en benzine) vinden we bijvoorbeeld ook op het lijstje met specialiteiten van Abt. Als je een Audi A6 de volledige behandeling laat ondergaan bij Abt dan krijgt hij ook een nieuwe naam: Abt AS6.
De basis vormt een A6 3.0 TDI quattro en die moest eerst eens langs in Kempten voor een krachtkuurtje. Geen uitgeboorde cilinders of extra turbo's, maar 'gewoon' een aanpassing van het motormanagement. De standaard TDI is goed voor 225 pk en een koppel van 450 Nm. Nadat de Abt-computer de software heeft aangepast is hij plots goed voor 270 pk en 550 Nm koppel.
Het 'feest' begin al zowat na de eerste aanraking van het gaspedaal. Vanaf 1.500 tpm is de duw in je rug is veel heftiger dan bij de gewone drieliter en je sprint ongeveer een halve seconde sneller naar de honderd. Met name als je flinke kruissnelheden op de klok hebt staan (170-180 km/h), kost het verbazend weinig moeite om nóg harder te gaan. Maar het vermogen heeft geen duidelijke of irritante piek, hij versnelt heel mooi gelijkmatig.
Donkerbruin
Na de motortuning begint de discussie over smaak, want het uiterlijk van de auto is aan de beurt. Het is tijd om de auto 40 mm te laten zakken door het monteren van de verlagingsveren die ook nog wat harder zijn dan het standaardspul. De critici zou je de mond kunnen snoeren door te beweren dat dat lagere onderstel ook invloed heeft op het weggedrag. De auto gaat er werkelijk beter van rijden. Hij helt minder in de bocht en geeft de bestuurder nóg meer contact met de weg.
Ze weten wel raad met het dieselgeluid van de A6, want als je achter de auto staat, klinkt 'ie door deze demper mooi donkerbuin als een zescilinderbenzinemotor. De vraag wat al dat moois kost, is niet eenvoudig te beantwoorden. Neem je het hele pakket zodat je een echte Abt AS6 hebt, dan zul je dik 12.000 euro extra moeten betalen voor je A6 3.0 TDI quattro Avant (die al 62.490 euro kost). Alleen de motortuning komt op 2.081 euro en de velg-bandcombinatie is 4.515 euro. De Nederlandse Audi-dealers kunnen alles leveren.
De complete rij--impressie met de Abt AS6 staat in AutoWeek 33, die vandaag in de winkels ligt.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Audi A6 Avant 2.0 TDIe – 2009 – 540.125 km - Klokje rond
Nieuws
Audi A6 e-Hybrid: tot 102 kilometer elektrisch en vanaf €70.000
Vergelijkende test
Audi A6 Avant e-tron vs. Zeekr 001 vs. Nio ET5 Touring - elektrisch, praktisch en premium
Nieuws