Gemiddeld verbruik nieuwe auto's gestegen in VS

Fabrikanten kopen doeloverschrijding af

Chevrolet Tahoe en Silverado

De in de Verenigde Staten verkochte nieuwe auto's van modeljaar 2019 verbruikten gemiddeld meer dan een jaar eerder. Dat staat haaks op de trend. Fabrikanten die de uitstootdoelen niet halen, kopen dat nog steeds op grote schaal af bij andere fabrikanten.

Het gemiddelde verbruik van alle nieuw verkochte auto's van modeljaar 2019 in de VS lag op 1 liter op 10,59 km. Dat is weliswaar een hele verbetering ten opzichte van 15 jaar geleden (1 op 8,2), maar het is slechter dan in 2018. Dat bericht Reuters op basis van cijfers van de EPA (Environmental Protection Agency). Toen lag het gemiddelde verbruik nog op 1 op 10,67. De drie grote Amerikaanse autoconcerns komen met hun wagenpark gemiddeld nog ongunstiger uit dan het gemiddelde verbruik van alle in de VS nieuwe verkochte auto's. Voor General Motors en Ford ligt dat op 1 liter op 9,57 km. Fiat Chrysler doet het nog slechter, met 1 op 9,02. Volgens de EPA is het hogere gemiddelde verbruik vooral te wijten aan de groeiende populariteit van SUV's. Personenauto's, die doorgaans lichter en gestroomlijnder zijn, worden steeds minder verkocht in de VS.

Voor nieuw verkochte auto's van modeljaar 2020 verwacht de EPA echter verbetering. Over het totale wagenpark van dat jaar schat men het verbruik in op gemiddeld 1 liter op 10,93 km. Dat zou beter bij de trend passen, aangezien het gemiddeld verbruik van het nieuwe Amerikaanse wagenpark in de afgelopen 15 jaar slechts drie jaar niet is gedaald. Tegelijkertijd is de toenemende populariteit van SUV's wel iets dat extra gecompenseerd moet worden door elektrische auto's en auto's met efficiëntere aandrijflijnen. Waarschijnlijk worden onder aankomend president Biden de verbruiks- en emissie-eisen aangescherpt, president Trump draaide deze voor een belangrijk deel terug.

Emissiehandel

Omdat veel fabrikanten ook de nu geldende EPA-emissiedoelen nog niet halen, kopen ze bij andere fabrikanten met een gunstigere gemiddelde uitstoot krediet. Vergelijkbaar met wat er in de EU gebeurt met CO2-uitstoot. Honda, Tesla en Toyota zijn de grootste verkopers van dergelijk krediet in de VS. FCA is de grootste afnemer ervan, maar ook Europese fabrikanten als BMW en Daimler (Mercedes-Benz) waren volgens Reuters hiertoe genoodzaakt.

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.