GELUKKIG NIEUWJAAR!
De brancheverenigingen RAI en Bovag houden het voor komend jaar op 480.000 nieuw verkochte auto's, kenniscentrum Aumacon zet met zelfs 445.000 flink lager in. Voor met name kleine en zuinige auto's blijft veel belangstelling en kiezen 'we' die eerder dan een grote tweedehands (RAI/Bovag), hybride-auto's en zeker de plug-in hybrides wacht 'een topjaar' (Aumacon). Deze eerste voorspellingen waren er reeds in september, en dat maakt ons nieuwsgierig naar hoe creatief, of beter: innovatief, de autobranche op de straks verder dalende autoverkopen gaat reageren. De AutoRAI gaat helaas niet in plannen voorkomen, want die gaat zoals bekend definitief niet door.
Ook voor AutoWeek wordt 2013 een meer dan interessant jaar. We zijn sinds het schrappen van de AutoRAI inderdaad aan het bekijken of en hoe we een nationaal auto-evenement zouden kunnen organiseren. Een bijeenkomst met de autobranche daarover heeft ons een duidelijke richting in gestuurd, dat gaan we de komende weken verder uitwerken. Wat we al wel kunnen bevestigen is een nieuw maandelijks magazine over klassiekers, youngtimers en sportscars – per januari, in samenwerking met Classic Trader. Verder komt GTO Magazine driemaal terug als special edition van AutoWeek, gaan we weer uitpakken rondom het Goodwood Festival of Speed, zijn we druk bezig onze website te vernieuwen en kondigen bij deze (nog) meer online videoproducties aan. Autotests, reportages, documentaires, een wekelijks quizprogramma; via onze nieuwe video-app voor tablets is het meeste daarvan al te bekijken.
Alle abonnees krijgen nummer 1 van het nieuwe magazine AutoWeek Classics (inclusief Classic Trader) gratis thuisgestuurd, en de allereerste AutoWeek van het nieuwe jaar ligt vanaf 2 januari a.s. voor slechts 2 euro in de winkels. En da's een prima begin van 2013, dachten wij zo.
Maak er een mooi jaar van!
Namens AutoWeek,
Robert van den Ham. hoofdredacteur