Fors meer ernstig gewonden door verkeersongelukken in 2022
'Bijzonder slecht jaar'
Het jaar 2023 is bijna voorbij, maar nu wordt duidelijk hoe zeer 2022 een 'bijzonder slecht jaar voor de verkeersveiligheid' was. Dat concludeert althans SWOV.
In 2022 raakten 8.300 mensen ernstig gewond in het verkeer. Dat is op zichzelf een hoop mensen, zeker als je het afzet tegen het aantal in 2021. Het gaat om een toename van ruim 20 procent, in 2021 vielen er 6.800 ernstig gewonden in het verkeer. Het overgrote deel van de gewonden in 2022 was een fietser, voornamelijk van 60 jaar of ouder. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het nationaal wetenschappelijk onderzoeksbureau voor verkeersveiligheid SWOV.
In april van dit jaar bleek al dat het aantal verkeersdoden in 2022 ook flink was toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. In totaal vielen er vorig jaar 745 verkeersdoden, 163 meer dan in 2021. Er kwamen vooral veel fietsers om. Maar liefst 39 procent van de verkeersdoden was fietser en van de ernstig gewonden was dat 70 procent. Ruim de helft van zowel de verkeersdoden als de ernstig gewonden in 2022 was 60-plusser, stelt SWOV.
Veel doden op 30-wegen
Opvallend is verder dat in 2022 veel doden vielen op wegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, namelijk rond de 100. Ten opzichte van de periode 2019-2021 is dit een toename van 86 procent. Vooral het aantal fietsdoden dat op deze wegen valt, stijgt de laatste tien jaar gestaag, ziet SWOV.
2023 lijkt vooralsnog op koers om een jaar te worden met wat minder verkeersdoden, maar het aantal gewonden lijkt volgens SWOV ongeveer gelijk te blijven. SWOV vreest voor 'een negatieve verkeersveiligheidsontwikkeling' en stelt dat aanvullende maatregelen nodig zijn om het tij te keren. "Zonder extra maatregelen lijkt het aantal verkeersdoden zich richting 2040 te stabiliseren (en dus niet verder te dalen) en zullen de aantallen ernstig verkeersgewonden naar verwachting sterk stijgen, mogelijk tot een verdubbeling in 2040." Voorbeelden van effectieve maatregelen zijn "een veiliger ingerichte infrastructuur, bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers en meer handhaving van veilig verkeersgedrag", aldus SWOV.