'Ford wil ook van Volvo af'

Ford logo
De geruchten dat Ford nog niet klaar is met het verkopen van premiummerken worden steeds sterker. Volgens bronnen rondom topman Alan Mulally gaat ook Volvo in de etalage.
Dat meldt de website van Wall Street Journal. De verkoop van Volvo is onderdeel van de 'shrink to grow' strategie, waarin Ford het aantal merken zoveel mogelijk wil beperken. Ook Mercury zal volgens de insiders geslachtofferd worden, zodat alleen Ford, Lincoln en een aandeel in Mazda overblijven. Door het beperken van het aantal merken hoopt het concern zich beter te kunnen richten op de overblijvende merken.
De mate waarin de koper modellen naar eigen wens kan personaliseren wordt beperkt. Tot voor kort waren er bijvoorbeeld 128 opties voor de middenconsole van Lincoln Navigator, wat de kosten nodeloos opdreef. Mullaly hekelde het beleid dat er voor de Europese markt een succesvolle, sportieve Focus was en dat de Amerikanen het met een goedkope versie moesten doen: "Kun je je voorstellen dat Boeing voor de Amerikaanse en Europese markt andere 737's maakt?"
Dat is ook de reden dat de nieuwe Fiesta een 'wereldauto' is, die in zowel Europa, Azië als Amerika op de markt komt. Ook is het belang van de SUV's en pick-ups voor de verkopen van Ford afgenomen: in 2004 zorgden deze auto's voor 70 procent van de verkopen, nu is dat nog 'maar' 43 procent. Dit is belangrijk voor Ford, omdat pick-ups en SUV's met de stijgende brandstofprijzen minder populair worden.

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.