Ford test met automatische snelheidsvermindering

Handig of hinderlijk?

Ford snelheid begrenzing geofencing

Ford test met zogenoemde 'geofencing', waarbij auto's automatisch hun snelheid aanpassen aan de zone waarin ze rijden. Dit in het kader van de verkeersveiligheid. Het systeem kan de maximumsnelheid vaststellen zonder tussenkomst van verkeersborden.

Moderne auto's kunnen je al waarschuwen dat je te snel rijdt op basis van verkeersbordherkenning en de EU maakt dit vanaf komende zomer zelfs verplicht voor nieuwe auto's. De auto's hoeven daarbij nog niet zelf in actie te komen om de vaart eruit te halen. Dat is echter wel waar Ford nu aan werkt. Ford test met 'geofencing'. Daarbij worden de maximumsnelheden van zones in kaart gebracht en kan een auto hierop anticiperen als je bijvoorbeeld een 30 km/h-zone inrijdt.

Volgens Ford komt dit niet alleen de veiligheid ten goede, maar helpt het de bestuurder ook. Je kunt zo niet meer per ongeluk te hard rijden. Ook hoef je niet langer naar verkeersborden te kijken hoe hard je ergens mag en dat kan er op den duur ook voor zorgen dat dergelijke borden overbodig worden. De auto's herkennen op basis van de locatie immers in wat voor zone ze rijden en 'weten' wat daar de maximumsnelheid is. Toch lijkt het verdwijnen van verkeersborden nog toekomstmuziek. Voorlopig duurt het namelijk nog wel even voordat alle auto's door middel van geofencing zelf kunnen ingrijpen, als het überhaupt al zover komt.

Ford test het systeem nu met de volledig elektrische E-Transit in Keulen, in zowel 30- als 50-zones. Het gaat om een testperiode van een jaar, die in maart 2023 eindigt. Het is nog niet bekend of en wanneer zoiets in de praktijk beschikbaar komt.

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (113)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.