Ford splitst EV-activiteiten tóch af
Geen aparte beursnotering, wel losstaande divisie
Ford gaat zijn bedrijfsactiviteiten op het gebied van EV's afsplitsen in een aparte divisie. Dat presenteert de Amerikaanse autofabrikant in het 'Ford+'-plan. Die nieuwe afdeling gaat 'Model e' heten. Met deze stap wil Ford de ontwikkeling van elektrische auto's verder versnellen.
De reorganisatie volgt op de eerdere berichten dat Ford omgerekend ruim €44 miljard investeert in de elektrificatie van alle auto's die het merk maakt. Toen ging ook het gerucht dat Ford keek naar mogelijkheden om zijn EV-tak op eigen benen te zetten. Dat ontkende CEO Jim Farley aanvankelijk, maar nu komt hij daar op terug. Ford laat namelijk weten dat de EV-afdeling 'Model e' gaat heten en wordt losgekoppeld van de afdeling die verantwoordelijk is voor de verbrandingsmotoren. Die laatste afdeling gaat nu 'Ford Blue' heten. Beide afdelingen krijgen hun eigen manager, voor de elektrische tak wordt Doug Field verantwoordelijk. Hij bekleedde eerder hoge posities bij Apple en Tesla.
Model e wordt niet alleen verantwoordelijk voor elektrische aandrijflijnen, maar ook voor nieuwe softwareplatformen en het online verkopen van voertuigen. De nieuwe afdeling heeft een flinke taak, want in 2026 wil Ford 2 miljoen EV's per jaar produceren, aan het eind van dit decennium moeten de elektrische auto's goed zijn voor de helft van het totale productievolume van Ford. Het doel van Ford Blue is om de winstgevendheid van de modellen met verbrandingsmotor te vergroten, onder meer door het verlagen van de kosten en het vereenvoudigen van de bedrijfsprocessen. De bedrijfsautodivisie Ford Pro blijft naast deze twee afdelingen bestaan.

Met de operationele opdeling wil topman Farley de technici van beide afdelingen meer vrijheid geven. De afdelingen opereren in principe los van elkaar, maar delen op bepaalde vlakken wel technologie en kennis met elkaar. Iedere afdeling rapporteert bovendien afzonderlijk de winst en het verlies, zodat Ford de bedrijfsprestaties beter in de gaten kan houden. Overigens benadrukt Ford dat beide afdelingen niet afzonderlijk op de beurs geregistreerd worden.
De aankondiging van Ford komt overigens een dag na het grootscheepse elektrificatieplan van Stellantis. Dat wil in Amerika 25 verschillende EV's op de weg hebben gezet aan het eind van dit decennium. Ford loopt overigens wel voor op Stellantis in Amerika: de F-150 Lightning gaat namelijk dit jaar al in productie, waar de elektrische Ram 1500 nog tot 2024 op zich laat wachten. Daarmee lijkt Ford dus al één belangrijke slag gewonnen te hebben.
PRIVATE LEASE Ford
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Ford Fiesta 1.0 95PK ST-Line | STOEL-, STUUR- EN VOORRUITVERWARMING| NAVIGATIE| PARKEERNSENSOREN| CRUISE CONTROL| DAB|
- 2020
- 78.508 km

Ford Transit Custom 2.0 TDCI 130pk L2H1 Automaat Limited Airco/Navi/Camera 08-2020
- 2020
- 175.915 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | Winterpack | Pano | B&O | Adaptive Cruise | Elektrische Achterklep | Blis |
- 2021
- 56.816 km
Lees ook

Omdat een dikke Ford Capri te duur was kocht Ruud een dikke Ford Taunus als eerste auto: een 2300 GT

'Te vroeg om na verhoging MRB al conclusies te trekken over tweedehands EV-markt'

'Ford schrapt mogelijk elektrisch model waarvan veel werd verwacht'

Deze Ford Fiesta brengt al dik 40 jaar lol - In het Wild



