Ford ontketent de GT Mk II
Duur geintje
Voor iedereen die nog even 1,2 miljoen dollar in een oude sok heeft liggen én daarnaast op zoek is naar een speciale raceauto voor het circuit heeft Ford goed nieuws. Dit is namelijk de overtreffende trap van de GT: de Mk II.
Ford ging met Multimatic de samenwerking aan voor de auto die het merk vandaag tijdens het Goodwood Festival aan de wereld laat zien. De Ford GT Mk II komt in gelimiteerde oplage op de weg. Dan niet de openbare weg overigens, want de auto is uitsluitend voor het circuit bedoeld. De 3,5-liter EcoBoost met 700 pk doet dienst als krachtbron, maar die werd voor het circuitmonster uiteraard van alle kanten aangepast. Ditzelfde blok ligt namelijk ook de reguliere GT, maar perst er dan ‘slechts’ 500 pk uit.
Daarnaast lag de focus bij Ford op de aerodynamica om de auto zo dicht mogelijk op de grond te krijgen met zo min mogelijk luchtweerstand. In vergelijking met de reguliere GT heeft de GT Mk II 400 procent meer downforce. Daarnaast ging de sportauto op een rigoureus dieet, waardoor hij 90 kilogram lichter is dan de reguliere straatlegale versie.
Aan de buitenkant valt natuurlijk de immense achterspoiler op, net als het extreme bumperwerk. Nieuw is de luchtinlaat op het dak om de motor, koppeling en transmissiekoelers van wat extra koelte te voorzien. Carbon-karamische remmen moeten de auto weer tot stilstand weten te brengen. De remmen zijn verstopt achter aluminium 19-inch wielen. Binnenin monteert Ford speciale Sparco-racestoelen met zespuntsgordels en een optionele passagiersstoel. Een speciaal datasysteem voorziet de bestuurder via een beeldscherm - dat tevens dienstdoet als doorgeefluik voor de achteruitrijcamera - van informatie.
Ford komt met een gelimiteerde oplage van 45 stuks. De vanafprijs is vastgesteld op 1,2 miljoen dollar.