Ford GT40

Ford GT40
Zes jaar geleden werd al een idee voor een opvolger van de legendarische Ford GT40 gepresenteerd in de vorm van de GT90 concept car. In Detroit werden we verrast: de nieuwe GT40 lijkt absoluut niet op die futuristische GT90.

Zes jaar geleden werd al een idee voor een opvolger van de legendarische Ford GT40 gepresenteerd in de vorm van de GT90 concept car. In Detroit werden we verrast: de nieuwe GT40 lijkt absoluut niet op die futuristische GT90.

Tekst Henny Hemmes

Ford maakte twee jaar na de introductie van de GT40 furore op Le Mans. In 1966 werd de hegemonie van Ferrari door de GT40 doorbroken met een 1-2-3 overwinning. De GT 40 was ook in 1967, '68 en '69 onaantastbaar in die legendarische 24-uursrace.
De GT90 concept car uit 1995 was een eerbetoon aan die befaamde Gulf-racewagen, maar ook wilde Ford laten zien wat er allemaal in het verschiet lag op het gebied van technische vernieuwingen. Daarnaast diende de ontwikkeling van het superkanon om te testen in hoeverre extreme ideeen in de praktijk haalbaar zouden zijn.
Toen we hoorden dat Ford in Detroit de nieuwe GT40 zou laten zien, vermoedden we dat die veel weg zou hebben van de scherp gelijnde GT90. Maar we werden verrast. Ford reed eerst twee originele GT40's naar binnen en even later verscheen er een blinkend exemplaar op het podium: de nieuwe GT40, die werd gepresenteerd door de trotse president van Ford, Bill Clay Ford. Helemaal geen new edge-ontwerp, geen scherpe lijnen of driehoekige vormen, maar een echte opvolger van de GT40 uit de jaren '60.
De nieuwe auto is een knap staaltje van retro-design, waarvan chief designer J. Mays zei dat het een eerbetoon is aan het merk Ford. "We zijn trouw gebleven aan de originele GT40. Daarom hebben we dit eerste exemplaar ook een opvolgend serienummer gegeven. De laatste GT40 was nummer 1147. Deze nieuwe heeft nummer 1148."

De GT40 heeft een supercharged 5,4-liter V8 met 500 pk bij 5250 tpm en een maximum koppel van 678 Nm bij 3250 tpm. Daarmee zijn vermogen en koppel vergelijkbaar met de 7-liter motor die in de winnende auto zat in 1966 en 1967. De moderne aluminium MOD V8 heeft vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. De motor is voorzien van een aangepaste Roots supercharger van Eaton met een interkoeler. De middenmotor is gekoppeld aan een close-ratio zesbak van ZF.
In plaats van het bestaande platform van de GT40 aan te passen hebben de chassis-ingenieurs van Fords Special Vehicle Team (SVT) een aluminium buizenframe ontwikkeld, dat bestaat uit een centrale cockpit-sectie met daaraan verbonden een subframe voor de voorwielophanging en een ondersteuning voor de aandrijftrein aan de achterkant. De wielophanging heeft liggend gemonteerde schokdempers, waardoor de ontwerpers in staat werden gesteld het karakteristieke lage profiel te behouden. In de 18-inch voorwielen en de 19-inch achterwielen huizen enorme remmen met remklauwen met zes zuigers.
Ford heeft niets bevestigd over eventuele deelname aan races, maar de nieuwe GT40 zal in staat moeten zijn om raceversies van de Viper en de Corvette Z06 tegenstand te bieden op de circuits.

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.