AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Ford GT40

  • Autonieuws
7 januari 2002 om 07:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Zes jaar geleden werd al een idee voor een opvolger van de legendarische Ford GT40 gepresenteerd in de vorm van de GT90 concept car. In Detroit werden we verrast: de nieuwe GT40 lijkt absoluut niet op die futuristische GT90.

Zes jaar geleden werd al een idee voor een opvolger van de legendarische Ford GT40 gepresenteerd in de vorm van de GT90 concept car. In Detroit werden we verrast: de nieuwe GT40 lijkt absoluut niet op die futuristische GT90.

Tekst Henny Hemmes

Ford maakte twee jaar na de introductie van de GT40 furore op Le Mans. In 1966 werd de hegemonie van Ferrari door de GT40 doorbroken met een 1-2-3 overwinning. De GT 40 was ook in 1967, '68 en '69 onaantastbaar in die legendarische 24-uursrace.
De GT90 concept car uit 1995 was een eerbetoon aan die befaamde Gulf-racewagen, maar ook wilde Ford laten zien wat er allemaal in het verschiet lag op het gebied van technische vernieuwingen. Daarnaast diende de ontwikkeling van het superkanon om te testen in hoeverre extreme ideeen in de praktijk haalbaar zouden zijn.
Toen we hoorden dat Ford in Detroit de nieuwe GT40 zou laten zien, vermoedden we dat die veel weg zou hebben van de scherp gelijnde GT90. Maar we werden verrast. Ford reed eerst twee originele GT40's naar binnen en even later verscheen er een blinkend exemplaar op het podium: de nieuwe GT40, die werd gepresenteerd door de trotse president van Ford, Bill Clay Ford. Helemaal geen new edge-ontwerp, geen scherpe lijnen of driehoekige vormen, maar een echte opvolger van de GT40 uit de jaren '60.
De nieuwe auto is een knap staaltje van retro-design, waarvan chief designer J. Mays zei dat het een eerbetoon is aan het merk Ford. "We zijn trouw gebleven aan de originele GT40. Daarom hebben we dit eerste exemplaar ook een opvolgend serienummer gegeven. De laatste GT40 was nummer 1147. Deze nieuwe heeft nummer 1148."

De GT40 heeft een supercharged 5,4-liter V8 met 500 pk bij 5250 tpm en een maximum koppel van 678 Nm bij 3250 tpm. Daarmee zijn vermogen en koppel vergelijkbaar met de 7-liter motor die in de winnende auto zat in 1966 en 1967. De moderne aluminium MOD V8 heeft vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. De motor is voorzien van een aangepaste Roots supercharger van Eaton met een interkoeler. De middenmotor is gekoppeld aan een close-ratio zesbak van ZF.
In plaats van het bestaande platform van de GT40 aan te passen hebben de chassis-ingenieurs van Fords Special Vehicle Team (SVT) een aluminium buizenframe ontwikkeld, dat bestaat uit een centrale cockpit-sectie met daaraan verbonden een subframe voor de voorwielophanging en een ondersteuning voor de aandrijftrein aan de achterkant. De wielophanging heeft liggend gemonteerde schokdempers, waardoor de ontwerpers in staat werden gesteld het karakteristieke lage profiel te behouden. In de 18-inch voorwielen en de 19-inch achterwielen huizen enorme remmen met remklauwen met zes zuigers.
Ford heeft niets bevestigd over eventuele deelname aan races, maar de nieuwe GT40 zal in staat moeten zijn om raceversies van de Viper en de Corvette Z06 tegenstand te bieden op de circuits.

  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Ford

Uitgelicht aanbod

    2.0-16V Trend/XENON/PDC/STOELVW/

    Ford Mondeo 2.0-16V Trend/XENON/PDC/STOELVW/

    • 2007
    • 238.556 km

    € 3.250

    1.6-16V Futura*airco*leer*dvd*apk

    Ford Focus 1.6-16V Futura*airco*leer*dvd*apk

    • 2004
    • 271.470 km

    € 1.250

    1.6 16V Collection 5 drs Airco

    Ford Focus 1.6 16V Collection 5 drs Airco

    • 2001
    • 185.987 km

    € 1.249

Meer Ford occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford specificaties
  • Ford occasions
  • Ford video's
Advies en informatie
  • Ford tests
  • Ford gebruikersreviews
  • Ford index
Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de Rollenbank

Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
Test: Cupra Leon vs. Ford Focus ST

Test: Cupra Leon vs. Ford Focus ST

Het betrekkelijk jonge Cupra komt met een aantal dikke benzinemotoren, maar geeft daarnaast...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)

    Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)

    3
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Bronco krijgt heftige 6x6-versie

    Ford Bronco krijgt heftige 6x6-versie

    11
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Ranger als Stormtrak én Wolftrak naar Nederland

    Ford Ranger als Stormtrak én Wolftrak naar...

    8
    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    29
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    61
    • 11 april 2021
  • Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de Rollenbank

    Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de...

    • 8 april 2021
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDdi 90pk Business Edition (2002)

    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDdi 90pk Business...

    3
    • 7 april 2021
Merk
Merk
  • Review
    Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)

    Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)

    3
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Bronco krijgt heftige 6x6-versie

    Ford Bronco krijgt heftige 6x6-versie

    11
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Ranger als Stormtrak én Wolftrak naar Nederland

    Ford Ranger als Stormtrak én Wolftrak naar...

    8
    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    29
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    61
    • 11 april 2021
  • Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de Rollenbank

    Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de...

    • 8 april 2021
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDdi 90pk Business Edition (2002)

    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDdi 90pk Business...

    3
    • 7 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep