Ford Fiesta XR2i (1992) - Liefhebber Gezocht

Sportieve subtopper

Ford Fiesta

Met het einde van de Ford Fiesta in zicht laten we onze gedachten nog wel eens gaan over opvallende Fiesta's uit het verleden. Zo ook vandaag, want kijk nou eens wat een leuke XR2i er te koop staat!

De derde generatie van de Ford Fiesta is al aardig uit het straatbeeld verdwenen en zeker de spraakmakende versies zijn dun gezaaid. Vind bijvoorbeeld nog maar eens een Fiesta RS Turbo, het sportieve topmodel tot in 1992. Als je er al eentje te koop ziet staan, mag je waarschijnlijk een lieve duit meenemen om de sleutels ervan in handen te krijgen. Wat dat betreft is deze Fiesta XR2i een perfect alternatief. Ook een vlotte Fiesta met een uiterlijk dat sterk aan dat van de RS Turbo doet denken, maar dan voor veel minder geld.

Deze leuke en - zoals je het verwacht - knalrode XR2i staat te koop voor €4.999 en dat is eerlijk gezegd helemaal geen verkeerde prijs. Je krijgt zo te zien een nog behoorlijk fraai exemplaar met bovendien nog geen ton op de teller. Of die stand klopt is gezien de vijfcijferige teller wat spannender dan anders, maar de optische staat van de auto past er in elk geval prima bij. Ook het feit dat de auto nog rood is en niet flink verkleurd of dof geworden is, spreekt in zijn voordeel.

Ford Fiesta

Ford Fiesta 1.6 XR2i.

Dus ja, het ziet er goed uit, maar wat heeft zo'n XR2i in huis? In zijn neus ligt een 104 pk sterke 1.6 die 'm in zo'n 10 seconden van 0 naar 100 km/h helpt. Naar hedendaagse maatstaven weinig spectaculair, maar destijds lekker vlot. In het bouwjaar van dit exemplaar kwam er wel een nieuwe XR2i die het stokje overnam. Die had een 1.8 zestienklepper die met 131 pk vermogen bijna dezelfde prestaties mogelijk maakte als de RS Turbo. De RS Turbo ruimde dan ook het veld en zo werd (hier in Nederland) de vernieuwde XR2i dus de topversie. Daarmee speerde je al in 8,5 seconden van 0 naar 100 km/h en haalde je 200 km/h.

Hoewel deze XR2i dus net even wat minder vlot is, heb je wel veel uiterlijke extra's die de RS Turbo destijds ook had. Met zijn dikkere bumpers, sideskirts, wielkastverbreders, verstralers in de voorbumper en de dakspoiler is het een veel vlottere verschijning dan de reguliere Fiesta's Mk3. Ja, het ziet er inmiddels allemaal bijzonder gedateerd uit, maar is dat niet juist de charme? Stof een lekker oud cassettebandje met jaren-90-muziek af, duw hem in de originele cassetteradio en ga ergens lekker wat dijkweggetjes pakken. Klinkt als een prachtige vrijdagavond, toch? Zou jij er bijna 5 mille voor over hebben?

Signalement

Merk Ford
Model Fiesta 1.6 XR2i
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 15.324

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 135 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.801 mm / 1.630 mm / 1.326 mm
Wielbasis 2.446 mm
Massa leeg 893 kg
Laadvermogen 432 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 446 kg
Banden185/60HR13Prijzen
Topsnelheid 187 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.