Ford Equator Sport: vernieuwd en in China vanaf slechts €16.000!
Blik over de grens
Het modelaanbod van automerken verschilt van markt tot markt. Buiten Europa is de elektrische Ford Explorer niet te koop en in dit artikel tillen we een Ford op het podium die we in Europa weer niet hebben: de Equator Sport. De Ford Equator Sport bestaat al een paar jaar en is nu strakgetrokken.
Net als bij veel andere autofabrikanten is het Chinese modelaanbod van Ford nagenoeg compleet anders dan in Nederland. Dat betekent niet dat er geen enkel Ford-model wordt verkocht dat je wél kent. Zo kan de Chinese consument onder meer in 'de grote' en dus niet elektrische Explorer stappen, maar ook in de Bronco, Kuga, Mustang, Mustang Mach-E, Ranger en Transit. Er is echter ook een groot aantal hier onbekende Fords te koop: de Edge L, de Equator, de Equator Sport, de Mondeo en de als Evos geborenMondeo Sport Edition. De kleinste SUV van dat stel is nu vernieuwd. We hebben het dan over de Ford Equator Sport.
De Ford Equator Sport zoals hij drie jaar geleden werd gelanceerd.
De Ford Equator Sport is feitelijk de kortere versie van de grotere Equator. Waar de Equator met drie zitrijen leverbaar is, is de 4,63 meter Equator Sport enkel met twee zitrijen beschikbaar. Wat formaat betreft is de Equator Sport vergelijkbaar met auto's als de Nissan X-Trail en de elektrische Skoda Enyaq. Het huidige model werd deze maand drie jaar geleden in China op de markt gebracht. Het model is net als zijn grotere broer ontwikkeld door het samenwerkingsverband JMC-Ford, maar is niet puur voor de Chinese markt bestemd. In exportmarkten – waaronder Mexico en Vietnam – wordt de Equator Sport als Territory verkocht. Ook daar kan men op een vernieuwde versie rekenen.
Wat de facelift inhoudt? Best wat, al speelt die zich voornamelijk aan de voorzijde af. Zo is praktisch het hele front vernieuwd. De Equator Sport krijgt namelijk niet alleen volledig nieuwe koplampen, een nieuwe grille en een nieuwe voorbumper. Ook de voorschermen zijn vernieuwd omwille van de vorm van de nieuwe kijkers. Enkel de motorkap blijft hier ongewijzigd. Wie door de wimpers kijkt, ziet in het neusje van de Equator Sport iets terug van de designtaal die je in Europa voor het eerst op de elektrische Explorer zag. Aan de achterzijde nemen we weinig meer waar dan een vernieuwde achterbumper. Ook is het dashboard anders van vorm, al zijn de wijzigingen niet wereldschokkend.
Net als voorheen is de Equator Sport in China weer leverbaar met een 170 pk en 260 Nm sterke 1.5 EcoBoost-benzinemotor. Schakelen gaat altijd door middel van een zeventraps automaat. Later volgt ook een plug-in hybride motorversie met een systeemvermogen van 218 pk en een 18,4 kW-accupakket. De inmiddels drie jaar oude Equator Sport heeft – voor de facelift dus – een vanafprijs van omgerekend €16.225. Daarmee is het met afstand de goedkoopste SUV of cross-over die Ford in China aanbiedt. Ter vergelijking: de – net als in de Verenigde Staten – in China Escape geheten Kuga kost er omgerekend zo'n €21.750, de 'grote Explorer' €39.650.
Relevant voor Nederland? Welnee, maar wellicht interessant om te zien wat zich allemaal buiten de Nederlandse of Europese automarkt afspeelt.