Ford C-MAX concept car

Ford C-MAX concept car
Ford had al in 1999 een prototype van een ruimtelijke versie op basis van de Focus. Dat project werd afgeblazen en men startte opnieuw. Wat we mogen verwachten is te zien aan de C-MAX concept car, die in Parijs wordt onthuld.

Ford had al in 1999 een prototype van een ruimtelijke versie op basis van de Focus. Dat project werd afgeblazen en men startte opnieuw. Wat we mogen verwachten is te zien aan de C-MAX concept car, die in Parijs wordt onthuld.


In 1999 had Ford al een prototype klaar van een Focus MPV, maar men hakte begin 2000 de knoop door om niet verder te gaan met die variant. De auto had geen zeven zitplaatsen, zoals de Opel Zafira en bovendien leek het erop dat hij de crashtests niet met glans zou doorstaan. Omdat bij Ford toch ook al weer was begonnen met de ontwikkeling van de volgende generatie Focus, werd besloten om de nieuwe MAV (Multi Activity Vehicle), zoals Ford het noemt, daarop te baseren. De voorloper van die versie wordt in Parijs onthuld in de vorm van de C-MAX concept car. We denken dat het productiemodel volgend jaar in Genève zijn wereldpremière zal beleven, want hij zal nog in 2003 op de markt moeten komen. De MAV is dan de eerste variant van de nieuwe Focus, die gepland staat voor de marktintroductie in 2004.
Of de nieuwe Focus MAV nu uiteindelijk toch zeven zitplaatsen zal krijgen is niet duidelijk, want de C-MAX concept car doet het met vier en ruimte voor vijf heeft hij in ieder geval. De C-MAX geeft in ieder geval wel een duidelijk beeld van de uiterlijke vormen van de nieuwe variant, want veel zal daar niet meer aan veranderen. Meestal gaat het om de koplampen, een andere bumper en/of deurgrepen. De vraag is natuurlijk ook of de productieversie als optie geleverd zal kunnen worden met zo'n groot glazen dak, dat in dit geval bestaat uit twee lengtepanelen.
De concept car staat op brede en lage sloffen in de maat 235/40 R18, die Continental speciaal voor dit project heeft gemaakt.
Binnenin zien we een smaakvol grijs/blauw interieur met veel leer en geborsteld aluminium. De vloerconsole heeft twee uitklaptafeltjes en er is ook een hemelconsole, waarin achtergrondverlichting, halogeen leeslampjes en een cameraatje is geplaatst. Die webcamachtige camera houdt een oogje in het zeil door middel van het iRIS, het integrated Remote Imaging System, dat is ontstaan uit een samenwerking tussen Ford en Hewlett-Packard. Via iRIS kan je zien wat er in de auto gebeurt, ook als je buiten staat (handig als je de kinderen even alleen moet laten tijdens het inladen van de auto). Dankzij draadloze LAN-technologie (local area network) scant iRIS voortdurend de activiteiten in de C-MAX. De videosignalen van de webcam in de hemelconsole kunnen worden doorgestuurd naar een handheld toestel buiten de auto. Nu maar afwachten of de Focus MAV ook zo geavanceerd is.









PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.