Ford broedt op budgetmerk voor China

Fords Xu Liuping en Joe Hinrichs
Ford onderzoekt de mogelijkheden om in China auto's te gaan bouwen onder een andere merknaam.

Tegen Automotive News zegt Joe Hinrichs, president van Fords Asia Pacific en Africa regio, dat Ford 'grondig de mogelijkheden van een apart Chinees merk onderzoekt met haar partners'. Ook Kia is voornemens om een eigen merk voor de Chinese markt te lanceren.

Door het opzetten van een lokaal Chinees merk kan Ford beter concurreren met goedkope binnenlandse merken. Het nieuwe merk zou auto's moeten gaan bouwen voor mensen met lage inkomens in steden in het midden en westen van het land. Ford volgt hiermee onder andere General Motors, Mercedes-Benz en Nissan, die de merken Baojun, Denza en Venucia speciaal voor de Chinese markt in het leven riepen.

Ford bouwt in China onder haar eigen naam de Fiesta, Focus en Mondeo, samen met partners Chongqing en Mazda. Ford wil de komende drie jaar 15 nieuwe modellen lanceren in China, te beginnen met drie nieuwe SUV's. Onderdeel daarvan is de bouw van een nieuwe, 760 miljoen dollar kostende fabriek in Hangzhou. Daarmee zou de productie verdubbelen naar 1,2 miljoen auto's per jaar.

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.