en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Een auto die de tand des tijds voorlopig moeiteloos lijkt te doorstaan, is de Ford Focus. Met z'n uitgesproken design kan 'ie nog jaren mee. Dat denkt Ford ook , maar dat weerhield ze er niet van om hem een beetje onder handen te nemen.
Aan de voorkant verdwenen de knipperlichten - die eerst in de bumper zaten - naar de koplampunits. Daar huizen nu ook lampen à la VW Golf; helemaal bij de tijd dus. Op de duurdere modellen kunt u naar believen Xenon-verlichting laten monteren. Het gedeelte waar de mistlampen zitten, kreeg een iets gewijzigde vorm. Het Interior Versatility Package - hippe term overigens - biedt wat handigheidjes binnenin, zoals een helemaal plat te leggen leuning van de passagierstoel, een 40/20/40 'deelverhouding' van de achterbank en netten, haken en opbergzakken in de kofferruimte. Verder nieuw: een audioinstallatie met 6-cd-wisselaar, een radio/navigatiesysteem en climate control. Begin 2002 krijgt de Focus-reeks versterking van ST170, die, zoals de naam al doet vermoeden, 170 pk uit z'n tweeliter haalt. Verder heeft 'ie een zesbak, 16'-wielen en een sportief onderstel. Ook op stapel: de Focus RS, gebaseerd op de WRC-Focus. 220 pk moet 'm in 6,7 s naar de honderd knallen. Van de RS worden slechts 4.500 stuks gebouwd. Op de IAA zijn alle nieuwe Focussen te bezichtigen.
(Damiaan Hage)