Fiat Panda Cross: stoer en aaibaar
De Panda Cross is een guitig gevalletje apart. De aaibare A-segmenter wordt opgehoogd en voorzien van kunststof attributen, waardoor de Italiaan een beetje op twee gedachten lijkt te hinken.
De Panda Cross krijgt Terrain Control mee, waardoor de wielen, indien gewenst, alle vier worden aangedreven. Het systeem is in drie standen in te stellen: Auto, Lock en Hill Descent. In de automatische stand wordt het vermogen op de assen aangepast aan de rijomstandigheden. Lock is er voor permanente vierwielaandrijving en in Hill Descent moet er eenvoudig afgedaald kunnen worden.
Vanbuiten zien we een Panda die graag een grote SUV had willen zijn. We komen een nieuwe kunststof voorbumper met extra verlichting tegen, eronder lopen we een bodemplaatbeschermer tegen het lijf waarin ruimte is gemaakt voor sleepogen en led-verlichting.
De extra plastic platen prijken op de flanken van de Panda en ook aan de achterzijde heeft Fiat het materiaal bevestigd. Rond de achterlichten is eveneens een plastic opzetstuk gemonteerd. 15-inch vijfspaaks V-wielen moeten het ruige plaatje compleet maken. In het interieur zegt Fiat speciale stoffen te gebruiken voor onder andere de stoelen en het stuurwiel, maar een blik op de binnenzijde wordt ons nog niet gegund.
Voor de aandrijving valt te kiezen uit twee motoren: de 80 pk sterke 1.3 MultiJet II diesel en de 90 pk sterke 0.9 TwinAir Turbo. Schakelen gaat in het geval van de benzineversie met een handgeschakelde zesbak met een korte eerste versnelling. In de herfst moet de avontuurlijke Panda in de Europese showrooms staan. Een Nederlandse introductiedatum is nog niet bekend, voor z'n vanafprijs geldt hetzelfde.