Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Facelift Friday: Volkswagen Passat B1

Eindeloze koplampkeuze

55
Facelift Friday: Volkswagen Passat B1
Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1Facelift Friday: Volkswagen Passat B1
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
29 november 2019 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Facelift Friday:

 In de rubriek Facelift Friday zetten we van een bepaald model het origineel en de gefacelifte versie naast elkaar, waarna we de eenvoudige vraag stellen: welke is mooier?

De eerste Golf is een stuk bekender dan de eerste Volkswagen Passat, maar toch kent ook Volkswagens middenklasser een lange en behoorlijk interessante geschiedenis. Vandaag blikken we terug naar de allereerste Passat, die er vanaf 1977 ineens een stuk moderner uitzag.

De eerste Passat verscheen in 1972 als opvolger voor de grote broertjes van de kever, de 412, op zijn beurt een strakgetrokken versie van de 411. Als Volkswagens ‘oude stijl’ waren deze modellen uitgerust met een luchtgekoelde boxermotor in het achteronder, een in die tijd al behoorlijk ouderwetse opstelling. De overgang van de 412 naar de Passat was dan ook bijna net zo groot als die van de Kever naar de Golf.

De Passat stond niet op zichzelf, maar was een nagenoeg identiek broertje van de Audi 80. Dat verklaart ook waarom de motor, die de voorwielen aandrijft, in de lengterichting in de neus is geplaatst. De Passat verscheen aanvankelijk als twee- en vierdeurs sedan, al valt dat niet meteen op. Door de sterk aflopende ‘fastback’-kont lijkt de eerste Passat een hatchback, maar de klep beperkte zich bij het oermodel toch echt tot het plaatwerk onder de achterruit. De hatchbackbroertjes van deze modellen, die in 1975 met respectievelijk drie en vijf deuren op de markt verschenen, zijn wat uiterlijk betreft nauwelijks te onderscheiden van de sedans.

Dat is een stuk makkelijker bij de nog praktischer Passat Variant, die al in 1974 verscheen. Zo kon het gebeuren dat de Passat-familie vanaf 1975 uit maar liefst vijf verschillende carrosserievarianten bestond. Ook wat uitvoeringen betreft was er voldoende keuze. Waar de verschillende versies zich vandaag de dag onderscheiden met de mate waarin de lichtunits worden beheerst door led-techniek, ging het bij de Passat vooral om de vorm van de koplampen. De basisversie kreeg enkele ronde exemplaren mee, terwijl de L-versie (afgaande op de op deze site beschikbare brochure) zogenaamde breedband-exemplaren had. Topversie TS kreeg vier ronde lichtunits mee, voorzien van heuse halogeenpitten. Een vierde variant was er in de vorm van de Noord-Amerikaanse Volkswagen Dasher. Die Amerikaanse Passat kreeg een eigen front met de aldaar destijds verplichte sealed beam-koplampen.

Facelift Friday: Volkswagen Passat B1

Volkswagen Dasher

In 1977 was het tijd voor de grote opfrisronde. De koets werd daarbij ingrijpend gemoderniseerd, waarbij het rijkelijk aanwezige chroomwerk nagenoeg geheel werd vervangen door in zwart afgewerkte onderdelen. De sierlijke, verchroomde bumpers maakten plaats voor kunststof exemplaren. Ook de brede achterlichtunits moesten eraan geloven en stonden hun plaats af aan blokkerige, anders ingedeelde exemplaren. Ook in dit geval is het grootste nieuws aan de voorkant te vinden. De klassieke, Golf 1-achtige neus maakt plaats voor een voorgevel die dankzij een verder naar beneden doorgetrokken motorkap, iets afgeronde basisvorm en kleinere grille een stuk moderner voor de dag komt. De aanvankelijk in de bumper gemonteerde richtingaanwijzers kregen een plekje naast de koplampunits. Die lichtunits zelf veranderden ook, al bleef er keuze uit meerdere varianten. Standaard Passats kregen vanaf 1977 rechthoekige exemplaren mee, de luxe GLS werd opnieuw voorzien van dubbele ronde exemplaren.

Liefhebbers van de eerste Passat en Audi 80 moeten overigens zeker ons forum met een bezoekje vereren, want daar is al jaren een topic actief ter ere van dit specifieke model.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Passat
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Volkswagen Volkswagen Passat Facelift Friday Classic Cars & Youngtimers

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Connected Series Plus Automaat. Schuifdak.Navigatie.Camera.Dealer onderhouden.

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Connected Series Plus Automaat. Schuifdak.Navigatie.Camera.Dealer onderhouden.

    • 2017
    • 128.839 km

    € 19.950

    Volkswagen Passat 2.0 FSI Highline 150 PK 6-Bak. Clima,Cruise,CPV,Elektr.ramen,Trekhaak,Radio-CD,Enz..... Mooie en goed onderhouden auto !!!

    Volkswagen Passat 2.0 FSI Highline 150 PK 6-Bak. Clima,Cruise,CPV,Elektr.ramen,Trekhaak,Radio-CD,Enz..... Mooie en goed onderhouden auto !!!

    • 2006
    • 237.298 km

    € 3.950

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline Automaat Bj.:2015

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline Automaat Bj.:2015

    • 2015
    • 213.651 km

    € 15.658

Meer Volkswagen Passat occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Passat facelift

    42
    • 25 juni 2019

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Passat specificaties
  • Volkswagen Passat occasions
  • Volkswagen Passat video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Passat tests
  • Volkswagen Passat gebruikersreviews
  • Volkswagen Passat index
PREMIUM
Volkswagen Passat TSI lpg, GTE en TDI - Triotest

Volkswagen Passat TSI lpg, GTE en TDI - Triotest

De elektrische auto mag dan aan een gestage opmars bezig zijn, veel zakelijke kilometervreters...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    8
    • 14 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line Business+ (2020)

    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line...

    1
    • 22 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line (2013)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line...

    5
    • 3 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion R36 (2009)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion...

    9
    • 20 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 200pk R-Line Business+ (2020)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 200pk...

    7
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat 2.3 VR5 (1999)

    Volkswagen Passat 2.3 VR5 (1999)

    1
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk R-Line Business+ (2021)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk...

    10
    • 20 februari 2022
meer reviews
Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292 km - Klokje Rond

Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292 km - Klokje Rond

Op oudejaarsdag miljonair worden. Wie wil dat nou niet? Eilko Nijboer gaat er op 31 december speciaal...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292 km - Klokje Rond

    Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292...

    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    46
    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Passat betrapt!

    Nieuwe Volkswagen Passat betrapt!

    157
    • 7 maart 2022
  • Nieuws
    Doek valt voor Volkswagen Passat sedan

    Doek valt voor Volkswagen Passat sedan

    138
    • 7 januari 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Passat (1992) - In het Wild

    Volkswagen Passat (1992) - In het Wild

    49
    • 18 november 2021
  • Nieuws
    Volkswagen schrapt Passat uit Amerikaans gamma

    Volkswagen schrapt Passat uit Amerikaans...

    46
    • 21 juli 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    51
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van 5,5 ton

    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van...

    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    De G40 was de eerste snelle Volkswagen Polo

    De G40 was de eerste snelle Volkswagen...

    132
    • 19 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden