Ex-Saab-fabriek Trollhättan gaat Sono Sion produceren

NEVS tweede helft 2020 aan de slag

Sono Sion
Sono Motors TrollhättanLaurin Hahn Sono MotorsSono Motors TrollhättanSono SionSono SionSono SionSono SionSono SionSono SionSono SionSono SionSono SionSono Motors Trollhättan

Goed nieuws voor de inwoners van Trollhättan in Zweden: nieuwkomer Sono Motors heeft voor de oude Saab-fabriek, nu in handen van NEVS, gekozen om de Sono Sion, hun eerste productiemodel, te bouwen. Vanaf de tweede helft volgend jaar moeten de schoorstenen daar volop niet roken.

Inderdaad, niet roken, want Sono Motors heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en dat precies is een belangrijke reden om voor Trollhättan te kiezen, legt initiatiefnemer Laurin Hahn uit in een exclusief interview met AutoWeek: "De Sion wordt de eerste echte zonne-EV. Maar we willen niet alleen emissievrij werken, door de autodeel-insteek moet hij ook meerdere andere auto’s vervangen. Als je die filosofie consequent doortrekt, moet je je afvragen of je voor zo’n auto een nieuwe fabriek wilt bouwen, of dat het duurzamer is om bestaande, onbenutte capaciteit te gebruiken. Verder ligt het logistiek gunstig. Ook heel belangrijk is dat daar een van ’s werelds grootste waterkrachtcentrales staat, waardoor we de Sion volledig CO2-neutraal kunnen produceren."

Praktisch gezien is het NEVS (National Electric Vehicle Sweden) dat voor de productie van de Sono Sion tekent. Hahn: "NEVS biedt voldoende flexibiliteit. Ons basisplan behelst een tweeploegendienst, waarmee we 260.000 auto’s willen bouwen gedurende de achtjarige levenscyclus. Maar we kunnen er jaarlijks 43.000 bouwen." Die productie is in principe bedoeld voor Europa. Of Sono Motors naast de Sion - een elektrische auto in het betaalbare segment met zonnecellen en de focus op autodelen - plannen heeft voor meer modellen, wil Hahn nog niet zeggen: "Maar daar mag je natuurlijk wel over speculeren. Ik kan het alleen niet bevestigen."

Het prototype van de Sono Sion waar we vorig jaar mee reden, was nog grotendeels gebaseerd op de techniek van de BMW i3. Dat is bij het productiemodel niet het geval, legt Hahn uit: "Continental gaat de motoren leveren, Bosch de connectiviteit en ElringKlinger de accu’s."

Sono Motors heeft naar eigen zeggen al 9.800 reserveringen voor de Sono Sion in portefeuille.

Het volledige interview met Laurin Hahn van Sono Motors staat in AutoWeek 16, die vanaf vandaag in de winkel ligt.

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.