Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

'EU moet fabrikanten helpen en CO2-eisen uitstellen'

Meer ruimte geven

83
Audi E-Tron fabriek EV Brussel
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
20 maart 2020 om 10:50
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De autofabrikanten hier in Europa moeten soms flinke slagen maken om aan de strengere CO2-eisen van de EU te voldoen dit jaar. De coronacrisis maakt dat een enorme klap zwaarder, dus volgt vanuit Italië nu de oproep om die eisen te verruimen.

In een poging om het Europese nieuwe wagenpark minder schadelijk voor de wereld te maken, heeft de EU de toegestane gemiddelde CO2-uitstoot van automerken flink omlaag geschroefd. Dit jaar mag een merk nog een gemiddelde uitstoot van 95 g/km hebben, voor alles daarboven volgen boetes. Uiteraard moet een uitgebreider gebruik van elektrische aandrijflijnen de gemiddelde uitstoot fors omlaag brengen, maar daar zit nou net een groot probleem wegens de coronacrisis: "Een groot deel van de onderdelen voor geëlektrificeerde auto's komt uit China. Het is nog niet helder hoe lang het duurt voordat die toestroom weer normaal wordt," aldus Michele Crisci, topman van de Italiaanse bond voor buitenlandse fabrikanten (UNRAE), in gesprek met Automotive News.

Crisci is bezorgd dat fabrikanten, ondanks hun soms hoopvolle doelen, vanwege de coronacrisis eerder in de situatie komen dat de gemiddelde uitstoot niet voldoende wordt teruggebracht. Daarbovenop zorgt de crisis natuurlijk ook al voor extra derving van inkomsten. "2020 wordt vanwege de coronacrisis al een kwetsbaar jaar voor autobouwers. Grote boetes voor een industrie die al onder druk staat, maken het niet beter," aldus de Italiaan. Zijn voorstel is dan ook helder: de EU moet kijken naar het verschuiven van de CO2-eisen van 2020 naar volgend jaar.

Lezersreacties (83) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Vrijwel elk merk heeft momenteel een SUV-achtige in het middendeel van de markt en dat betekent...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden