Er worden weer Citroëns gebouwd in Rusland
Russen omzeilen boycot
Opvallend nieuws uit Rusland: ondanks het feit dat Stellantis zich uit dat land heeft teruggetrokken na de invasie in Oekraïne, worden er weer Citroëns gebouwd. De Russen hebben een omweg gevonden.
In een voorheen nog door Citroën zelf gerunde fabriek vlakbij de Russische hoofdstad Moskou worden sinds deze week weer Citroëns gebouwd. Dat meldt Reuters op basis van een verklaring van het Russische Automotive Technologies. De Citroën C5 Aircross rolt er weer van de band. Dat terwijl Stellantis zich heeft teruggetrokken uit Rusland, als reactie op de Russische invasie in Oekraïne in februari 2022. Hoe dat kan? Nou, kort gezegd dankzij China.
Volgens Reuters kopen de Russen de onderdelen die nodig zijn voor de Citroën C5 Aircross in bij het Chinese Dongfeng. Dat Chinese staatsbedrijf heeft een Chinese joint-venture met Stellantis en die bouwt de Citroën C5 Aircross voor de Chinese markt. Tussen China en Rusland loopt de handel immers vrolijk verder en zodoende kan de C5 Aircross daar dus ook vandaan gehaald worden.
De Russische auto-industrie bestaat eigenlijk ook nog vooral dankzij China. Zo bouwt Lada bijvoorbeeld tegenwoordig ook Chinese modellen en drukt daar zijn eigen logo op. Rusland is zelfs de belangrijkste exportmarkt geworden voor China. Stellantis verklaarde in februari aan Reuters dat het geen controle meer heeft over wat er gebeurt in Rusland. Misschien heeft het nog wel invloed op wat Dongfeng nu doet, maar er zijn nog geen tekenen dat hier een stokje voor gestoken wordt.