En dat is drie: C-klasse Combi
En dat is drie!
Welk model ontbrak nog in de C-klasse van Mercedes? Precies, de Combi. Mede door de zeer schuin aflopen acherzijde is het een echte lifestyle-station geworden. De Combi is tot net na de voorportieren hetzelfde als de sedan. Pas vanaf de achterbank wordt het anders. In tegenstelling tot de sedan is hij standaard in delen neerklapbaar, zodat er een laadruimte ontstaat met een vloer van anderhalve vierkante meter. De laadruimte meet maximaal 1384 liter, en wanneer de stoelen gewoon rechtop staan, is er onder het afdekzeil nog altijd 470 liter over. Onder het zeil vind je een netje dat kleine spulletjes op z"n plaats houdt en zelfs een boodschappenbox.
Er is keuze uit de zeven motoren die ook al in de sedan te krijgen zijn. Aan de basis dus een tweelitermotor van 130 pk (C180). Verder zijn er nog een tweeliter compressor-krachtbron met 163 pk (C200 Kompressor), een 2,6-liter V6 van 170 pk (C240) en een 3,2-liter V6 van 218 pk (C320). Dieselen kan met de 2,2-liter common rail-motoren van 116 en 143 pk (C200 CDI & C220 CDI) en met de vijfcilinder C270 CDI met 170 pk. Een zesversnellingsbak is standaard, en bij een aantal motoren kun je een automaat krijgen of zelfs de Sequentronic sequentiële automaat.
Net als op de C sedan zijn er drie uitrustingsniveaus. En dus is er een Classic als instapmodel met standaard zes airbags, airconditioning, een rem-assistent, ESP en cruise control. Boven de basis zitten de Elegance en Avantgarde, die onder meer lichtmetalen velgen hebben en een automatische airco.
Over prijzen is nu nog niets bekend, maar reken op een meerprijs van zo'n vijfduizen gulende ten opzichte van de sedan. Hij staat in maart bij de dealers, maar al voor die tijd hebben wij ermee gereden.