Emilia GT Veloce is beresterke restomod-Giulia
Met de motor van de huidige Alfa Romeo Giulia Q
De Alfa Romeo Giulia GT is één van de meest gewilde klassieke Alfa Romeo's. In zijn tijd was het ook een zeer sportieve Alfa Romeo, alleen kan-ie wat dat betreft niet in de schaduw van de huidige Giulia staan. Daar brengt Emilia Auto graag verandering in.
Hoewel Emilia Auto Italiaans klinkt en het ook nog eens met een Italiaanse auto aan de slag gaat, is het een Duits bedrijf. Wel een bedrijf dat zich specialiseert in vooral de verkoop van Italiaanse sportieve klassiekers. Nu treden de heren en dames in Hamburg enigszins buiten hun traditionele vakgebied, aangezien Emilia Auto heeft besloten zelf met een restomod te komen. Een gerestaureerde en daarbovenop sterk gemoderniseerde Alfa Romeo Giulia GT. Die doopt het de Emilia GT Veloce.
Aan de eerste schetsen is direct te zien dat de Giulia GT behoorlijk onder handen wordt genomen. Zo zijn onder meer de verchroomde bumpers verwijderd, prijken er zowel voor als achter nieuwe koolstofvezel-elementen op het koetswerk en maken de oorspronkelijke lampen plaats voor moderner ogende led-exemplaren. Ook is het koetswerk van de Giulia hier en daar uitgebouwd. Het meest in het oog springt de verandering op de neus. De motorkap ligt in zijn geheel hoger en aan de voorzijde is over de hele breedte een extra luchtinlaat. Niet zonder reden: het spannendste nieuws is namelijk in de neus te vinden. Emilia Auto lepelt namelijk de V6 uit de huidige Alfa Romeo Giulia Q in de oer-Giulia.
Dat betekent dat de klassieker plots te maken krijgt met heel wat meer dan de 125 pk die de Giulia Sprint GT Veloce in de jaren 60 tot zijn beschikking had. De V6 uit de Quadrifoglio is immers goed voor 510 pk en 600 Nm. Krankzinnig om te bedenken dat deze Emilia GT Veloce daarmee aan de slag kan. Om ervoor te zorgen dat die krachten de klassieker niet van voren tot achteren uit elkaar trekt, heeft Emilia Auto onder meer de carrosserie met een stalen spaceframe versterkt en een rolkooi in de Giulia geplaatst. Ook het onderstel is grondig gemoderniseerd, met onder meer nieuwe draagarmen, een multilink-achteras, een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel. Remmerij van Brembo en moderne hulpmiddelen als ABS en tractiecontrole dienen de boel verder nog enigszins beheersbaar te houden. Verder zijn de deuren, motorkap, en de spatborden voor en achter geheel nieuw en vervaardigd uit koolstofvezel. Ook staat de GT Veloce extra breed op splinternieuwe wielen met een ontwerp dat uiteraard stevig knipoogt naar de originele wielen.
Aan een mooie combinatie van klassieke sferen en moderne likjes is ook in het interieur van de GT Veloce aandacht besteed. Het klassieke lijnenspel wordt afgewisseld met eigentijdse elementen als een digitaal display in het instrumentarium, moderne klimaatbediening en infotainmentm naar ook een keuzehendel voor de achttraps ZF-automaat die lijkt op een klassieke schakelpook voor een handbak. Moderne lsportstoelen met een klassiek ogende leren bekleding zorgen voor voldoende houvast als je de GT Veloce van z'n jetje geeft.
Tot welke precieze prestatiecijfers de Emilia GT Veloce in staat is, meldt Emilia Auto nog niet. Wat wel bekend is, is dat er slechts 22 klassieke Giulia's omgetoverd worden door het bedrijf. Wie er één wil bemachtigen, dient minstens €400.000 over te maken. Dat is niet mals, maar dan heb je wel iets heel bijzonders in huis.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulia 2.0T 280PK Automaat Super Apple-Carplay Camera Leer
- 2018
- 112.865 km

Alfa Romeo Giulia 2.0 T TI Lusso Q4 | Apple Car Play | Harman Kardon Audio |
- 2021
- 53.499 km

Alfa Romeo Giulia 2.2 Eco Business Super 180PK LED Camera Cruise Clima Navigatie Leder 19"LMV
- 2016
- 232.961 km