Elektrische Renault 5: productieversie klaar voor 2024

Trouw aan warm ontvangen studiemodel

Spyshots Renault 5
Spyshots Renault 5Spyshots Renault 5Spyshots Renault 5Spyshots Renault 5Spyshots Renault 5Spyshots Renault 5Spyshots Renault 5Spyshots Renault 5Spyshots Renault 5Spyshots Renault 5Spyshots Renault 5Spyshots Renault 5Audi skilift

We zien uit naar 2024. Dat wordt het jaar waarin Renault een splinternieuwe compacte elektrische hatchback op de markt brengt. Inderdaad, we hebben het over de langverwachte Renault 5 die je op deze foto's voor het eerst in productievorm ziet.

Volgend jaar parkeert Renault eindelijk de productieversie van de inmiddels ruim twee jaar geleden gepresenteerde 5 Prototype in de showrooms. De productieversie luistert gewoon naar de naam Renault 5. Het is een elektrische hatchback die je kunt beschouwen als een moderne interpretatie van de R5 van weleer. Onlangs liet Renault een zilverkleurige 5 Prototype zien en ook zustermerk Alpine heeft al eens een conceptuele variant van zijn sportieve derivaat opgetrommeld. We kunnen je nu voor het eerst de definitieve elektrische Renault 5 laten zien.

Van meet af aan was duidelijk dat de productieversie sterk op de 5 Prototype zou gaan lijken. Hoewel de op deze foto's gekiekte R5'jes in productietrim nog fanatiek zijn bedekt met camouflagemateriaal, is evident dat aan de basisvorm van de 5 Prototype niet is getornd. Sterker nog, zelfs op detailniveau gaat de elektrische Renault 5 sterk op de concept-car lijken. Zo zien we al dat het Vijfje achterlichten krijgt die op vergelijkbare wijze zijn ingevuld als de exemplaren achterop het studiemodel. Anders dan bij de eerste en tweede generaties R5 zit de kentekenplaat niet in de achterklep, maar in de achterbumper. De handgrepen van de achterportieren zijn in de raamstijl verwerkt. De handgrepen van de voorportieren zijn in tegenstelling tot die van de 5 Prototype niet in de portieren verzonken, maar vrij conventioneel van vorm. Ook zien we dat de kleine zijspiegeltjes van het studiemodel plaats hebben gemaakt voor grotere zijspiegels. Verder is al een stukje van het grote brede display achter het stuurwiel te zien.

De Renault 5 drukt op termijn de op leeftijd rakende  Zoe uit het gamma en wordt een regelrechte concurrent van onder meer de Volkswagen ID2 die een jaar na de 5 op de markt komt. De elektrische R5 komt op het CMF-B-EV-platform te staan. Hoewel zo'n 70 procent van de onderdelen van die modulaire basis afkomstig is van het CMF-B-platform dat je kent van de Clio en Captur, noemt de fabrkant het een volledig op elektrische modellen toegespitst platform. De Renault 5 krijgt volgens de Fransen een laag zwaartepunt, een multi-link ophanging achter en een accupakket dat lichter is dan dat van de Zoe. Verder weten we inmiddels dat zijn elektromotor een afgeleide is van de exemplaren die in de Megane E-Tech Electric dienst doen. De Renault 5 - die nadrukkelijk niet als 'duur lifestyle model' in de markt wordt gezet - blijft niet de enige elektrische retro-Renault. Zo komen er onder meer nog een op de R4 geïnspireerde elektrische cross-over en een elektrische Fourgonnette-bestelwagen.

Spyshots Renault 5

Renault 5.

Kortsluiting

Loopt jouw brein ook vast bij het bekijken van foto 13? Tussen de twee ingepakte Renaults 5 ligt iets dat een op zijn kant liggende friettent met een Audi-neus lijkt. Het lijkt echter te gaan om een op zijn zij liggende skilift met Audi-reclame (zie foto 14). Bijzonder.

PRIVATE LEASE Renault 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.