Elektrische Mercedes-Benz GLC kan 260 kilometer laden in 10 minuten
Vaarwel EQC
Vergeet de EQC. Een nieuwe elektrische SUV die voluit 'Mercedes-Benz GLC met EQ Technologie' heet staat te trappelen om hem te vervangen. Mercedes-Benz heeft topman Ola Källenius achter het stuur van de SUV gezet en deelt meer informatie over de elektrische nieuwkomer.
Mercedes-Benz stapt geleidelijk af van het EQ-label. Dat verklaart waarom de elektrische G-klasse bij zijn introductie niet EQG, maar 'G-klasse met EQ Technologie' werd genoemd en waarom de elektrische variant van de nieuwe CLA niet aan het EQ-label hangt. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de opvolger van de EQC - het elektrische equivalent van de GLC - straks voluit Mercedes-Benz GLC met EQ Technologie heet. Een hele mond vol. Om de gemoederen voor de komst van de elektrische GLC op te warmen, hebben de Duitsers Mercedes-topman Ola Källenius achter het stuur van de SUV gezet. Daarbij komen we ook nieuwe specificaties te weten.
Zo profiteert de volledig elektrische GLC van de Airmatic-luchtvering waarop ook de S-klasse je trakteert, al dan niet in combinatie met een mee- en tegensturende achteras. Ook moet de elektrische GLC een stuk ruimer zijn dan zijn naamgenoot met verbrandingsmotoren. Dat heeft de auto onder meer te te danken aan zijn wielbasis, want die is 8 centimeter groter dan die van de GLC-met-verbrandingsmotoren. Volgens Mercedes-Benz leveren alle extra centimeters de achterpassagiers 'significant' meer been- en hoofdruimte op.
De elektrische GLC kan behoorlijk wat trekken.
Niet alleen op de achterbank is de elektrische GLC ruim, ook achter de achterbank is dat het geval. De bagageruimte bedraagt volgens Mercedes-Benz 570 liter. Een reguliere GLC biedt ruimte aan 620 liter, maar een plug-in hybride GLC 470 liter. Maar er is meer. Zo krijg je in de elektrische GLC 1.740 liter aan opberggenot als je de achterbank platgooit. Bovendien zit er onder de voorklep een bagageruimte (frunk) waarin je maar liefst 128 liter kwijt kunt.
Dan de vraag der vragen: wat is de actieradius van de elektrische GLC? Die vraag blijft onbeantwoord, maar we kunnen je al wel vertellen dat een GLC 400 4Matic met meer dan 320 kW kan laden. Onder meer dankzij de 800v boordspanning. Daarbij meldt Mercedes-Benz nadrukkelijk dat hij naast met 800v ook met 400v kan laden. Afhankelijk van de markt, overigens. De huidige CLA kan in Nederland bijvoorbeeld (nog) enkel bij 800v-laders terecht. De elektrische GLC moet in 10 minuten zo'n 260 kilometer kunnen bijladen. Verder is het maximum trekgewicht 2.400 kilo.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz GLC 300e AMG 4MATIC Pano/Camera/Keyless/Sfeer
- 2021
- 40.747 km

Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC Business Solution AMG | NL Auto | 360° Camera | Burmester Audio |
- 2021
- 65.005 km

Mercedes-Benz GLC 400e 4MATIC Sport Edition | Trekhaak | AMG Premium| Parkeerpakket met 360°-camera | Memorypakket | Dodehoekassistent | URBAN GUARD voertuigbescherming plus | EASY PACK achterklep | KEYLESS GO-comfortpakket |
- 2025
- 15 km