Elektrische Ford E-Transit krijgt groter rijbereik

Sneller laden en verder rijden

Ford E-Transit

De elektrische Ford E-Transit moet dankzij een technische opfrisser een stuk bruikbaarder worden. De laadsnelheid én de actieradius gaan erop vooruit.

De grootste bestelbus van Ford, die simpelweg Transit heet zonder verdere toevoeging, werd eind 2020 ook met een volledig elektrische aandrijflijn gepresenteerd. Die Ford E-Transit geheten besteller kwam een jaar later onze kant op. Hij ging de strijd aan met bijvoorbeeld de Peugeot e-Boxer en Renault Master E-Tech Electric, maar die zijn inmiddels ingrijpend vernieuwd of zelfs aan een volledig nieuwe generatie begonnen. Dat zet de E-Transit qua rijbereik op een aardige achterstand, maar dat trekt Ford nu wat recht.

Waar de Peugeot e-Boxer (en zijn Stellantis-broers) nu tot 420 km ver komt met een volle, 110 kWh grote accu en de nieuwe Renault Master E-Tech Electric zelfs 460 km uit een 87 kWh-accu haalt, schopt de geüpdatete Ford E-Transit het met een nieuwe 89 kWh-accu tot 402 km. Nog wel steeds een kleiner rijbereik dan die concurrenten dus, maar hij is in elk geval wat efficiënter dan de Stellantis-bussen. Ford heeft ook de laadvermogens verbeterd: AC-laden kan nu ook met 22 kW in plaats van enkel met 11 kW, DC-snelladen gaat nu met maximaal 180 kW in plaats van 115 kW. Qua snellaadvermogen overtreft hij beide genoemde concurrenten, die tot 150 kW gaan. De accu van de Ford E-Transit is in 28 minuten van 10 tot 80 procent vol te laden.

Ford opent later dit jaar de orderboeken voor de vernieuwde Ford E-Transit.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.