Opfrisser voor alle busjes van Peugeot, Citroën, Opel en Fiat

Design én techniek vernieuwd

Peugeot Boxer, Peugeot Expert, Peugeot Partner
Peugeot PartnerOpel Combo, Vivaro en MovanoFiat Doblo, Scudo, DucatoFiat DobloFiat DobloFiat ScudoFiat DucatoCitroën Berlingo, Jumpy en JumperCitroën Jumpy

Stellantis trekt een enorm blik bestelbusjesnieuws open. Alle busjes, van de compacte Berlingo, Combo, Partner en Doblò tot aan de grootste (Jumper, Movano, Boxer en Ducato), krijgen een fris uiterlijk en vernieuwde technologie.

Stellantis is op de bestelautomarkt breed vertegenwoordigd  met vier Europese merken: Citroën, Peugeot, Opel en Fiat. Die vier hebben elk hun eigen, maar uiteraard technisch gelijke (ook elektrisch aangedreven) bestelbussen. In één klap vernieuwt Stellantis ze allemaal. Onder aan het aanbod krijgen de Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combo en Fiat Doblò een facelift en verbeterde elektrische hardware. Daarboven staan de middelgrote Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro en Fiat Scudo en helemaal bovenaan heb je de Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Opel Movano en Fiat Ducato, die vergelijkbare vernieuwingen ondergaan.

Fiat Doblo, Scudo, Ducato

Van links naar rechts: Fiat Doblò, Scudo en Ducato

Nieuwe neusjes

Vooral bij de compacte en middelgrote busjes zijn de uiterlijke vernieuwingen gemakkelijk te spotten. De Citroën Berlingo en zijn Stellantis-broers krijgen allemaal een nieuwe neus. In het geval van de elektrische Berlingo en Doblò is dat een duidelijk minimalistischer front dan tot nu toe. De Peugeot Partner krijgt juist een wat opvallender neus, met extra sierelementen die vanuit de koplampen de neus op lopen. De Opel Combo krijgt, geheel in lijn met bijvoorbeeld de gefacelifte Corsa, nu ook Opels 'Vizor-neus.

De grotere Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro en Fiat Scudo ondergaan een vergelijkbare gedaantewisseling. Opnieuw zien we bij de Citroën en de Fiat een neus waarin beduidend minder gebeurt dan we gewend zijn. Vooral de elektrische Fiat Scudo heeft een behoorlijk opgeruimde snoet. Bij de Opel Vivaro zien we weer de inmiddels bekende verse Opel-neus met het dikke zwarte vlak tussen de koplampen, de Peugeot Expert krijgt net als zijn kleine broer drie 'strepen' vanuit de koplampen richting het midden van het front. Een duidelijke verwijzing naar de grilles van de personenauto's van Peugeot, die ook optisch doorlopen in de koplampen. Bij de grootste bussen van de bestelautofamilie van Stellantis zijn de veranderingen wat minder groot. Daar zit het grootste onderscheid hem in wat er een verdieping onder de koplampen gebeurt. Alle vier hebben ze net even een wat andere aankleding boven de werkelijke grille.

Fiat Scudo

Fiat Doblò

Groter rijbereik

Belangrijk technisch nieuws is er ook. De elektrische aandrijflijnen zijn namelijk tegen het licht gehouden en dat levert vooral verbeterde rijbereiken op. Bij het compactste kwartet gaat het maximale rijbereik omhoog naar 330 km volgens de WLTP-cyclus. In de winter moet dat bereik niet te veel achteruit gaan dankzij een warmtepomp. Bij de middelgrote busjes gaat het bereik naar 350 km en de grootste bussen kunnen met een 110 kWh grote accu tot 420 km ver komen. Ook waterstof is weer van de partij: de middelgrote busjes (Jumpy, Expert, Vivaro en Scudo) komen medio 2024 beschikbaar met een brandstofcel, waarbij in enkele minuten 400 km rijbereik bij te tanken is. Er volgen ook brandstofcellen in de grootste vier, waarmee tot 500 km rijbereik met volle waterstoftanks mogelijk is. Meer technologische verbeteringen zijn er voor alle busjes in de vorm van nieuwe optionele digitale instrumentaria en 10-inch infotainmentschermen waarop Apple CarPlay en Android Automotive te gebruiken zijn.

Onderscheiding

De grote vraag is natuurlijk hoe de busjes verder nog van elkaar te onderscheiden zijn. Nou, in elk geval de compactste vier krijgen zo hun eigen unique selling points. Zo heeft de Opel Combo als enige standaard matrix-ledkoplampen, de Fiat Doblò heeft een breder inzetbare laadruimte dankzij een volledig plat te klappen 'magic' achterbank, de Peugeot Partner heeft een wat ander dashboard dan de rest, met een hoger instrumentarium en klein stuurwiel (i-Cockpit), en ten slotte heeft de Citroën Berlingo extra comfortabele stoelen.

Opel Combo, Vivaro en Movano

Opel Combo, Vivaro en Movano

De nieuwe busjes worden in het nieuwe jaar op de markt verwacht en natuurlijk profiteren niet alleen de elektrische, maar ook de brandstofversies en de personenvarianten van de diverse vernieuwingen. De prijzen en meer modelspecifieke details volgen nog.

PRIVATE LEASE Peugeot

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.