Eerste Dacia Logan in Nederland

Eerste Dacia Logan in Nederland
De eerste Dacia Logan is op Nederlands kenteken gezet. AutoWeek haalde de auto zelf naar Nederland om hem aan de duurtestvloot toe te voegen.
De eerste Dacia Logan is op Nederlands kenteken gezet. AutoWeek haalde de auto zelf naar Nederland om hem aan de duurtestvloot toe te voegen. Dit is 'm dan, de allereerste Dacia Logan in Nederland. En hij is van ons! Want wij zijn heel benieuwd of het kán. Een gezinsauto van 8.500 euro. Voor dat geld rijd je ultracompacte auto's als de Fiat Seicento en Daihatsu Cuore. Panda's en Agila's zijn alweer duurder – dus als er een auto komt die nog een paar centimeter langer is dan een Mégane voor zo weinig geld, dan worden we wel erg nieuwsgierig. Ongeduld maakte zich van ons meester en we hadden ineens geen zin meer om te wachten tot november of zelfs december als de eerste Logans via de officiële importeur ons land hebben bereikt. Dus besloten we er zelf een te importeren. Gekocht in een buitenland waar hij al wél is. En iedereen die wel eens een auto heeft geïmporteerd weet dat dat niet de gemakkelijkste manier is – of je moet een ontzettende liefhebber zijn van papierwerk, stempels en moeilijke vragen. We delen die ervaring graag met u en dus zetten we exclusief op www.autoweek.nl een stappenplan voor het invoeren van een nieuwe auto. Overigens loont het niet altijd om zelf een nieuwe auto in te voeren. Want vergeet niet dat je ergens in het proces een flinke hoeveelheid BPM en BTW moet betalen, en dus moet je óf een hele mooie deal hebben gemaakt of een heel bijzondere auto op de kop hebben getikt. Deze week in AutoWeek beleeft de Logan zijn introductie in de duurtestgarage. Stap 1: Bezint er ge begint Weet goed waaraan je gaat beginnen. Het kost veel tijd en papier, maar je komt ook voor veel kosten te staan. Natuurlijk die beruchte BPM, maar ook voor de keuring, transport en kentekenplaten zullen mensen hun hand ophouden. Het kan geen kwaad dat allemaal eens uit te rekenen voor je je handtekening zet. En als het ver is, zul je ook reis- en verblijfkosten hebben. Loont het dan allemaal écht de moeite? Bovendien als een auto al wel een kenteken heeft, maar niet ouder is dan zes maanden en minder dan 6.000 km heeft gereden óók als 'nieuw' wordt aangemerkt voor de berekening van de BTW. Stap 2: Koop de auto Bestel de auto bij het buitenlandse autobedrijf. Maak duidelijke afspraken over de betaling. Laat je het overmaken of betaal je bij aflevering? Kijk of er een exportkenteken aangevraagd kan worden via het bedrijf. Stap 3: Vraag het CVO aan Als je binnen de EU een nieuwe auto koopt, dan heeft hij een Europese typegoedkeuring. Dat vereenvoudigt de verdere invoer en levert je een korting bij de keuring op. Het document heet Certificaat van Overeenstemming (CVO) of Certificate of Conformity in het Engels en wordt door de importeur eenmalig afgegeven. Je kunt het aanvragen als je het chassisnummer weet. Stap 4: Maak een afspraak bij de RDW Zodra je het chassisnummer weet, kun je vast bij de RDW een afspraak maken voor een invoerkeuring. Via de site van de RDW (www.rdw.nl) kun je zien welk keuringsstation het eerste plek heeft. Vraag ook meteen een eendagskenteken aan, waarmee je naar de keuring kunt rijden. Stap 5: Regel het transport Rij je zelf naar huis, met bijvoorbeeld een exportkenteken of zet je hem op een auto-ambulance. Regel het op tijd, want het aanvragen van zo'n kenteken kan even duren en zal je net zien dat de autotransporter verhuurd is in het weekend dat jij hem wil hebben. Ook heel belangrijk: verzorg een verzekering. Als je zelf rijdt is het verplicht en als hij op transport staat is het dringend aan te bevelen. Stap 6: Halen en naar huis Als de auto is betaald is hij van jou en kun je hem meenemen. Kijk de auto goed na op mankementen en beschadigingen, want de buitenlandse dealer is maar voor weinig mensen 'de dealer op de hoek'. Bij het douanekantoor in het land van aankoop moet je de BTW terugvragen. Stap 7: Wachten op de keuringsdag Bedenk dat de auto niet op de openbare weg mag zijn als hij geen Nederlands kenteken heeft. Hij moet dus op eigen terrein geparkeerd zijn. Je krijgt wel al een acceptgiro thuis voor de verwijderingsbijdrage. Het is handig om die 45 euro vast te betalen. Stap 8: De RDW-keuring Een belangrijke dag. Want nu ga je je auto officieel in Nederland invoeren. En dus moet je zorgen dat je zelf kentekenplaten maakt (zwarte letter op een witte ondergrond) met het tijdelijke kenteken en zorgen dat de auto voor die dag verzekerd is. Je moet naast geldige legitimatie ook alle bij de auto horende papieren meebrengen. Met een CVO kom je in aanmerking voor een versnelde keuring die 84 euro kost in plaats van de reguliere 127. De keurmeester zal je auto onderzoeken en als hij dan goedgekeurd is, is het wachten op het papierwerk. Je betaalt de keuring en de tenaamstelling. Stap 9: BPM en BTW Bij de RDW zit meestal ook een kantoor van de Douane (www.douane.nl) waar je naartoe moet voor aangifte van de BPM en BTW; je grootste kostenpost. Als basis voor de berekening daarvoor, dient de Nederlandse netto-prijs van de auto. Het maakt dus niet uit wat je in het buitenland hebt betaald. Je kunt dit bedrag pinnen of overmaken, maar het heeft geen zin om een stapel contant geld mee te brengen. Stap 10: Wachten op het kenteken Als je aan alle financiële verplichtingen hebt voldaan en de auto is goedgekeurd is het wachten op het kentekenbewijs. Dat duurt een paar dagen. Opnieuw mag je auto niet op de openbare weg verschijnen, dus moet hij weer op eigen terrein staan. Stap 11: Kentekenplaten en rijden! Als dan de postbode éindelijk met het kenteken is langsgekomen, kun je platen laten maken bij een erkende kentekenplaatfabrikant. De auto moet nu definitief worden verzekerd en dan kun je eindelijk gaan rijden.

Gerelateerde forumtopics