Eerste BMW X5 M was voor David Attenborough volkomen logisch

Waarom er ook een M-versie van de X5 kwam

BMW X5M

Tegenwoordig is er van elke grote SUV van BMW een M, maar bij de eerste X5 M was dat misschien niet voor iedereen even logisch. Om de BMW X5 M te kunnen begrijpen kun je het beste even bellen met Sir David Attenborough, die je zal vertellen dat alleen de allersterkste kikkers in de poel voor nageslacht mogen zorgen. Die zouden in dit geval een glimmende M op de billen hebben.

Naar verluidt bestond er in vroeger dagen een strikte rangorde in Britse zakenautoparken: de Sierra L was voor de verkoper, de GL voor diens manager en de Ghia voor de directeur van de verkoopdivisie. Hoe ‘duurder’ de aanduiding achterop, hoe hoger de positie van de bestuurder. En dat zou de buitenwacht weten ook.

Instapper al krachtig

Aldus redenerend doet de bezitter van een BMW X5 het in zo’n pikorde nooit slecht. Deze door velen begeerde SUV biedt standaard al veel meer dan je redelijkerwijs nodig hebt. Zo kent zelfs de instapversie geen ademnood, met dank aan zijn krachtige drieliter zescilinder, goed voor 225 km/h. Toch zijn er altijd bestuurders met extra ambitie en voor hen bouwde BMW een X5 met een enorme V8, de 48i. Die kon zich in de parkeerkelder woest roffelend manifesteren: hallo, hoor mijn 83 extra pk’s eens! Ik kan 15 km/h harder en ben anderhalve tel eerder bij de 100!

30 mille extra omzet

Rationeel gezien stelt zoiets niet heel veel voor, maar met twee extra potten onder de kap is de beleving wel heel anders: deze X5 was hoorbaar én voelbaar de snelste en de sterkste. Bij BMW rinkelde intussen vrolijk de kassa: de V8 bracht 30 mille omzet extra. Dat smaakte naar meer! Waarom geen über-SUV gebouwd? Kon die meteen de concurrentie bijhouden. In de modderpoel, waarin de rangorde der mannenkikkers na uitputtende gevechten juist bepaald leek, arriveerde hij aldus als nieuwe eindbaas, die er bovendien met speels gemak de leiding nam.

X5 M 200 pk meer dan 48i

Logisch, want de X5 M had niet alleen een V8, maar ook twee turbo’s en zodoende nog eens 200 pk (!) extra. Dus 555 pk in totaal. Kon hij na gedane zaken nog iets eerder thuis zijn ook. Zijn onderstel was extra geavanceerd, wellicht ook om de gewichts­toename van 300 kilo te maskeren. Intussen lacht de nieuwe iX M60 in zijn elektrische vuistje. Hij laat die oude benzineboys fijn aanmodderen in hun poel, waarin hij zich wijselijk niet waagt. Hij wil de oude garde met zijn overweldigende spierkracht niet al te zeer vernederen. Het zou toch maar tot kortsluiting leiden.

Signalement

Merk Bmw
Model X5 M
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 156.080

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.395 cc
Maximaal vermogen 408 kW / 555 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 680 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 4.851 mm / 1.994 mm / 1.764 mm
Wielbasis 2.933 mm
Massa leeg 2.280 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.000 kg / 750 kg
Banden voor275/40R20Prijzen
Banden achter315/35R20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,7 s
Brandstofverbruik 13,9 l/100km
CO2-uitstoot 325 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.