Eerste BMW X5 M was voor David Attenborough volkomen logisch
Waarom er ook een M-versie van de X5 kwam
Tegenwoordig is er van elke grote SUV van BMW een M, maar bij de eerste X5 M was dat misschien niet voor iedereen even logisch. Om de BMW X5 M te kunnen begrijpen kun je het beste even bellen met Sir David Attenborough, die je zal vertellen dat alleen de allersterkste kikkers in de poel voor nageslacht mogen zorgen. Die zouden in dit geval een glimmende M op de billen hebben.
Naar verluidt bestond er in vroeger dagen een strikte rangorde in Britse zakenautoparken: de Sierra L was voor de verkoper, de GL voor diens manager en de Ghia voor de directeur van de verkoopdivisie. Hoe ‘duurder’ de aanduiding achterop, hoe hoger de positie van de bestuurder. En dat zou de buitenwacht weten ook.
Instapper al krachtig
Aldus redenerend doet de bezitter van een BMW X5 het in zo’n pikorde nooit slecht. Deze door velen begeerde SUV biedt standaard al veel meer dan je redelijkerwijs nodig hebt. Zo kent zelfs de instapversie geen ademnood, met dank aan zijn krachtige drieliter zescilinder, goed voor 225 km/h. Toch zijn er altijd bestuurders met extra ambitie en voor hen bouwde BMW een X5 met een enorme V8, de 48i. Die kon zich in de parkeerkelder woest roffelend manifesteren: hallo, hoor mijn 83 extra pk’s eens! Ik kan 15 km/h harder en ben anderhalve tel eerder bij de 100!
30 mille extra omzet
Rationeel gezien stelt zoiets niet heel veel voor, maar met twee extra potten onder de kap is de beleving wel heel anders: deze X5 was hoorbaar én voelbaar de snelste en de sterkste. Bij BMW rinkelde intussen vrolijk de kassa: de V8 bracht 30 mille omzet extra. Dat smaakte naar meer! Waarom geen über-SUV gebouwd? Kon die meteen de concurrentie bijhouden. In de modderpoel, waarin de rangorde der mannenkikkers na uitputtende gevechten juist bepaald leek, arriveerde hij aldus als nieuwe eindbaas, die er bovendien met speels gemak de leiding nam.
X5 M 200 pk meer dan 48i
Logisch, want de X5 M had niet alleen een V8, maar ook twee turbo’s en zodoende nog eens 200 pk (!) extra. Dus 555 pk in totaal. Kon hij na gedane zaken nog iets eerder thuis zijn ook. Zijn onderstel was extra geavanceerd, wellicht ook om de gewichtstoename van 300 kilo te maskeren. Intussen lacht de nieuwe iX M60 in zijn elektrische vuistje. Hij laat die oude benzineboys fijn aanmodderen in hun poel, waarin hij zich wijselijk niet waagt. Hij wil de oude garde met zijn overweldigende spierkracht niet al te zeer vernederen. Het zou toch maar tot kortsluiting leiden.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | X5 M |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 156.080 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.395 cc |
Maximaal vermogen | 408 kW / 555 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 680 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.851 mm / 1.994 mm / 1.764 mm |
Wielbasis | 2.933 mm |
Massa leeg | 2.280 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.000 kg / 750 kg |
Banden voor | 275/40R20Prijzen |
Banden achter | 315/35R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,7 s |
Brandstofverbruik | 13,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 325 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

BMW X5 xDrive48i Executive Btw auto, Fiscale waarde € 12.000,- (€ 38.801.65 Ex B.T.W) DEALER AUTO Dealer auto
- 2008
- 62.472 km

BMW X5 xDrive48i Btw auto, Fiscale waarde € 12.000,- (€ 38.801.65 Ex B.T.W) DEALER AUTO Dealer auto
- 2008
- 60.676 km

BMW X5 XDrive30i Executive, netto € 16.250, 7 zits, bijtel vriendelijk!
- 2009
- 200.000 km