Doorzaag-zaterdag: Opel Ampera-e
Ampera in de herkansing
Deze week op Doorzaag-zaterdag de Opel Ampera-e. Op de autoshow in Parijs kun jer vanaf vandaag al omheen lopen, hier bekijken we hem alvast onder de huid.
Hoewel z'n naam anders doet vermoeden heeft de nieuwe Opel niets met de plug-in Ampera uit 2011 te maken. De compleet elektrische Opel Ampera-e - die in de VS verkocht wordt als Chevrolet Bolt - staat op General Motors' nieuwe Gamma G2SC-platform, dit betekent dezelfde basisbouwstenen die later ook gebruikt zullen worden voor de nieuwe Opel Corsa (de F) en de volgende generatie van de Chevrolet Aveo. Zodoende heeft de Ampera-e aan de voorkant McPherson-veerpoten en achter een semi-onafhankelijke constructie met een torsie-as en schroefveren. Net voor de torsiebalk van de achteras zien we (onder de achterbank) al een stuk van het accupakket dat verder naar voren ook onder de hele vloer van de auto schuilgaat. Het vloeistof gekoelde lithium-ion accupakket weegt 435 kg en neemt een volume in beslag van 285 liter. Door de slimme positionering merk je daar in het interieur vrijwel niets van; de bagageruimte heeft een inhoud van 381 liter, net iets minder dan de 397 liter van de Opel Meriva. Het accupakket heeft een capaciteit van 60 kWh waarmee de Ampera-e volgens Opel in de NEDC-cyclus meer dan 500 kilometer ver moet kunnen komen, da's beduidend beter dan de Renault Zoe, Nissan Leaf of Volkswagen e-Golf. In Amerika geeft GM voor de Bolt acht jaar garantie op het accupakket, met een maximum van 100.000 mijl (ca. 160.000 km), wat dat bij ons gaat worden is nog even afwachten.
Onder de motorkap springt direct de vermogenselektronica in het oog. Daaronder zit een synchroonmotor met permanente magneten die goed is voor maximaal 204 pk en 360 Nm. Deze motor wordt in Korea geproduceerd net als de 288 van LG Chemicals afkomstige accucellen. Versnellingen zijn er niet, de motor drijft via een vaste overbrenging de voorwielen aan zodat een begrensde topsnelheid van 150 km/h bereikt kan worden. Verder zien we onder de motorkap een aantal vuldopjes zitten. Die zijn voor de ruitensproeiers, de airco, het remsysteem en de koeling van motor en accu. Het blijft tenslotte toch gewoon een auto. Boven het linker voorwiel zie je nog net een heel gewone 12-volt accu waarmee het boordnet gevoed wordt. Iets verder naar achteren - in het voorscherm schuin boven het linker voorwiel - zit de laadaansluiting. Wanneer je het oranje klepje weg zou trekken is-ie ook geschikt voor gelijkstroom snelladers waarmee een lege accu binnen een uur voor 80 procent opgeladen kan worden. De productie van de Bolt en de Ampera-e start deze maand in de Orion Assembly Plant (Michigan).
Had je deze auto's al gezien?

Opel Ampera-e Business executive 60 kWh
- 2020
- 51.320 km

Opel Ampera-e Business executive 60 kWh | Origineel NL | PDC | Stuur- en stoelverwarming | ACC | Airco |
- 2020
- 92.563 km

Opel Ampera-e 65 kWh Carplay/Android Auto Business Executive Ecc Stoelverwarming PDC DAB Bluetooth Connected services Cruise Control Keyless Led Regen-Licht Sensor
- 2020
- 85.778 km