Opel Ampera-e 60kWh Business (2020) #2

autoreview

Opel Ampera-e 60kWh Business (2020)

Signalement

UitvoeringAmpera-e 60kWh Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf90 km
KM-stand laatst66.045 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk elektrisch

  • 367 km

Hij is net binnen, met 90 kilometer op de teller opgehaald bij de Opeldealer. Er moest even gewacht worden op de all-weather banden. De eerste ervaringen met de auto zijn prima: het zacht wegzoeven bij de start, alle knopjes binnen handbereik, ook het touchscreen-scherm. De navigatie via de i-phone en het opladen van het toestel werken prima. De opbergruimte bij de voorstoelen is royaal. Prettig zijn de elektrisch inklapbare buitenspiegels om in een smalle straat te parkeren. Onze basset heeft alle ruimte achterin en voor hem zal nog lederbekleding worden ingebouwd om de vieze poten besmetting tegen te gaan. Voorlopig wennen aan alle mogelijkheden. een overall kWh verbruik heb ik nog niet gevonden maar de handleiding is dik.

Zonnepanelen

  • 367 km

Zonnepanelen.
Een van de doelen bij het zoeken en kopen van een elektrische auto is om volledig selfsupporting te zijn. Voor vervoer nooit meer ergens anders dan op de eigen panelen “tanken”. Omdat wij een deel van het jaar op Texel wonen en het werk in Alphen a/d Rijn is moest de reikwijdte ruim 300 km in de winter zijn. Dan kan je op 1 volle accu makkelijk heen en weer. De Golf-e en de Peugeot e2008 vielen daardoor af. De Peugeot e208 had na onze proefrit waarschijnlijk net deze limiet gehaald, omdat wij een zeer rustige rijstijl hebben en op de snelweg niet harder dan 100 km/u mag worden gereden. Toen het oog eenmaal de reikwijdte van de Opel Ampera-e had gezien , en zowel de dealer als de minister met kortingen gingen strooien was de keuze snel gemaakt.
Als je niet meer van je energiemaatschappij ( zolang er salderen is) noch van een laadpunt je energie weghaalt, moet je natuurlijk wel de kosten van je eigen zonnepanelen gaan rekenen als vervoerskosten.
Terug leveren van overtollige kWh vanuit je panelen levert ongeveer 6 cent op per kWh. Dat is derhalve makkelijk als direct rekengetal te hanteren. Bij een opbrengst van 5,8 km per kWh ( doelstelling eerste jaar) zijn de kosten dan 1,034 eurocent per km.
De werkelijke kosten zijn 6 panelen x 320 kWh per jaar = 1920 kWh x 6,3 km ( doelstelling) per kWh is 12.096 km per jaar. Dat is ongeveer de afstand die wij rijden. De aanschaf en montage kosten zijn bij ons 3500 euro.
Uitgaande van de tijd dat ze kosteloos meegaan van 10 jaren ( minder dan de garantietermijn, want onderhoudskosten komen er m.i. altijd.) is het jaarbedrag 350 euro. Dat is dus 2,8 eurocent per km. Of dit klopt is na verloop van tijd beter te constateren.

OPLADEN I

  • 367 km

Opladen I
De eerste keer opladen. Op allerlei internetsites wordt al gewaarschuwd voor de lange oplaadtijd.
Volgens de infotainment in de auto ( boordcomputer) is 42,5 kWh opgemaakt, en staat de accu nog op een 124 mogelijke km. 13 van de 20 accu-balkjes zijn leeg, dus 65%. Bij een 60 kWh accu ( volgens Duitse onderzoekers zit er zo´n 64 kWH in: er zit nog wat in als de computer 0 km reikwijdte aangeeft ) is de accu dus 39 kWh kwijt. Jammer dat er niet een cijfertje is wat precies aangeeft hoe vol de accu nog is.
De beoogde oplaadtijd wordt aangegeven met 10.30 uur. Ik ga uit van de volgende dag. Dat zou vanaf 21.25 uur dik 13 uur zijn. Dat is te doen als je toch slaapt. De oplaadmodus staat op 6 Ampère. Er wordt geladen met de bijgeleverde kabel aan een gewoon geaard stopcontact.
Om 7.30 uur de volgende dag blijkt dat er 11 balkjes groen zijn, nog 45 % leeg dus. De reikwijdte wordt geschat op 204 km. 80 km opladen in 10 uur is 8 km per uur. Dat is niet veel.
Volgens de berekening van 6Ax230volt = 1380 Watt per uur klopt dit echter wel ongeveer. 1,38 kWh komt er per uur bij. Bij een gemiddeld onzuinig ( eerste ritjes, veel wegsprinten, top uitproberen) gebruik van 5,8 km per kWh komt de computer dan op 5,8 x 1,38 = 8,004 km
In de meterkast ( 1x35A ) heeft de auto in de nacht 14 kWh opgenomen. Dat klopt dus ook wel aardig. En daar draaien ook de koelkast en wat lampjes nog mee. Overdag gaan de zonnepanelen bijladen dus dan is dat niet helemaal meer te vergelijken.
Ik laat de modus op 6 Ampère staan (hij kan ook naar 10 A) want uitproberen kost tijd. En bovendien is de kans op het overbelasten van de meterkast ( max. 35A x 230 Volt = 8330 Watt ) erg klein.

Opladen II

  • 367 km

Opladen II
Om 11.30 uur is de opgeladen reikwijdte gestegen naar 230 km en 12 accu-balkjes op groen ( 60 % vol). 26 km erbij in 4 uur dat is 6,5 km per uur. 5 % erbij (1 groen balkje) op 60 kWh is 3 kWh. ( dat zou dus 3 x 5,8 km = 17,4 km moeten zijn). De meter in de meterkast geeft +5 kWh aan, maar die is niet precies meer voor de autolader want de zonnepanelen leveren stroom en koffie en thee etc. zijn ook nodig.. Verwacht mag worden 4 uur x 1,38 kW per uur is 5,52 kWh x 5,8 km = 32 km. Dit verschil is door de niet precieze meetpunten zoals de accubalkjes te begrijpen. ( afrondingen spelen een grote rol). Voor iemand die graag rekent een leuke uitdaging.

Opladen III + IV

  • 367 km

Opladen III
Om 15.30 uur is er weer 30 kilometer bij ( reikwijdte 260 km) en 2 balkjes groen extra. Opvallend is dat nu midden op de dag met zonneschijn de oplaadmeter voor het eerst op 2 kW staat in plaats van op 1. 30 Km in 4 uur is 7,5 km per uur . 2 balkjes is 10 % en dat is dus 6 kWh na afrondingen. 6 kWh x 5,8 km is dan 34,8 km volgens de balkjes. De meter in de meterkast geeft +1 kWh aan en draait nog terug , dus de energie van de zon gaat rechtstreeks de accu in. Erg leuk voor het gevoel.

Opladen IV
Om 18.00 uur nog steeds een 2kW oplaadniveau op de boordcomputer. De reikwijdte is nu 279 km. 15 van de 20 balkjes zijn nu groen, 75 %.Dat betekent bij volle bak dus een reikwijdte van 349 km. Dat komt overeen met een 60 kWh accu ( of iets meer) x 5,8 km = 348 km. Met een gemiddelde van 6,5 km per kWh kan dus eenvoudig 390 km worden gehaald. De tijd en het gebruik zullen het leren.

Opladen, een lange zit

  • 367 km

Opladen V
Om 21.30 uur zaterdagavond ( na 24 uur laden met oplaadmodus 6A aan een gewoon geaard stopcontact op oplaadoptie “vertrek” ) is de accu voor 80 procent vol ( 16 groene balkjes) . Totale reikwijdte nu 307 km. Er zijn 28 km bijgekomen in 3,5 uur. Dat is 8 km per uur. Het oplaadniveau staat ook nog op 2 kWh. Het totale gemiddelde opladen per uur is nu 307-124 bij de start = 183 km / 24 u is 7, 625 km per uur.
Toen de auto uit de garage kwam stond het gemiddelde op 4,3 km per kWh. Ons eigen gemiddelde steeg naar iets rond de 6,5 km per kWh. (Zie foto infotainment het rode streepje. Ook helaas geen exact cijfer uit de computer.) Dus als je dat blijft rijden dan vergroot de reikwijdte zich vanzelf .

Opladen VI
23.35 uur reikwijdte 321 km opgeladen 85 % ( 17 balken groen) In 2 uur 5 % dus over ongeveer 6 uur, om 5.30 uur moet de accu vol zijn. Bij 100 % komt de reikwijdte op 378 km, ongeveer zoals de computer aan het begin bij de volle accu aangaf..

Opladen VII
9.30 uur zondagmorgen. Wel 20 groene balkjes, toch nog niet vol. Reikwijdte staat op 398 km. Opladen duurt nu 36 uur.

Opladen VIII
Het was een hele zit om op een volle accu te wachten. Hoewel, we hadden de auto niet nodig. Maar eindelijk is het zover. Zondagmorgen 11.00 uur, 37,5 uur na de start, geeft de boordcomputer "volgeladen" aan, geeft de meter in de meterkast geen stroom meer af en staat de reikwijdte op 398 km. Omdat de laadmodus niet op “onmiddellijk” maar op “vertrek” stond ( de standaard instelling ) en op 6 A ( ook standaard) is dit de langzaamste wijze van opladen. In cijfers 42,5 kWh in 37, 5 uur is 1,133 kWh per uur opladen. Met een gemiddeld cijfer van 5,8 km/kWh is dat 6,5 km per uur. Bij gemiddeld 6,8 km/kWh is dat 7,7 km en bij 7,8 km/kWh is dat 8,8 km per uur opladen. In een nacht van 13 uur krijg je er dus max. 115 km bij als je gemiddeld 7,8 km per kWh rijdt. Voor het opladen van dik 60 kWh accu van leeg naar vol moet je rekenen op 53 oplaaduren.
Langzaam, maar elke meterkast kan dit aan zonder problemen. Volgende oplaadbeurt een snellere methode.

Space-gevoel !

  • 385 km

Space-gevoel:
A. ruimte en nog eens ruimte……
Mijn moeder van meer dan 88 gaf als eerste commentaar naast me: “Oh wat een ruimte, het lijkt wel een vliegtuig.” Dat laatste moet bedoeld zijn als een soort cockpit, want je kan overal om je heen kijken. Het voorraam ligt zo plat en reikt zo ver weg met een onzichtbare voorkant c.q. motorklep, dat optisch de ruimte groot is. De twee kleine hoekraampjes ver voor de deuren versterken het “space-gevoel”. In afmetingen valt de Ampera-e niet zo groot uit, maar gevoelsmatig wel. Bovendien tot ongeveer 2.00 meter lengte kan je voorin prima je benen en hoofd kwijt. Ik, met lengte 1.81 meter, kan de bestuurderstoel niet op de achterste of e´en na achterste stand zetten want dan kan mijn voet niet meer goed bij het stroompedaal. Mijn vrouw moet nog verder naar voren schuiven.
Die ruimte wordt benadrukt door de tussenconsole. Dankzij het accupakket onder in de vloer en de voorwielaandrijving direct bij de motor is de tussenruimte tussen de voorstoelen gebruikt voor een armleuning, die naar voren kan schuiven, en veel opbergvakken waarbij, onder je armleuning ook nog, vast in een eigen ruimte, de I-phone ingeplugd kan worden, en opgeladen en direct verbonden met het 10-inch scherm van de boordcomputer. Behoef ik die niet meer na een rit ergens op de vloer te zoeken. Toch geen losse of opgebouwde schermen, maar alles ingebouwd. Het geeft mij een weldadige rust.
De achterbank is voorzien van een royale beenruimte voor volwassenen, al moet je bij het in- en uitstappen wel goed je hoofd buigen. 3 volwassenen kunnen m.i. niet voor lange tijd royaal zitten, maar 2 volwassenen en een kind ertussen is prima te doen. 2 Volwassenen met de middenconsole uitgedraaid als armleuning is helemaal luxe. Je hebt eigen oplaadaansluitingen om je ipad, laptop of telefoon te gebruiken. Zelf blijf ik toch liever achter het stuur.
Die ruimte zet zich door in de kofferbak achterin. Er zit geen motor en ook geen accupakket in de vloer; dus de bak is diep en lang en breed. Onder de bak nog ruimte voor een oplaadstroomkabel en gevarendriehoek. Wat knullig is de afdekdoek aan touwtjes. Geen wonder dat je er niets op mag leggen, want het rolt aan alle kanten de onderliggende kofferbak in. Door de diepte van de kofferbak heb je ook geen platte laadvloer als je de achterbank naar voren klapt.
Voorlopig bevalt het zitten op de bestuurderstoel mij, hoewel ik vanuit Amerika wel andere indrukken hoorde en las: stevig en hoog met aan beide zijden rug-ondersteuning. Maar ik ben niet te lang of echt te zwaar, en heb ook nog geen 18000 km achter de rug zoals Rob7322393. Half september heb ik een lange rit naar Texel heen en weer en dan weet of voel ik meer. Het comfortabele ruimtegevoel is niet meer weg te nemen.

Futuristisch ?

  • 393 km

B. Anders dan normaal
Elektrisch rijden heeft iets futuristisch als je het voor het eerst doet. Met een vriend mee in zijn Tesla was een prima ervaring. Ook de e-Golf, de Peugeot e208 en zeker ook de Peugeot e2008, waarin ik proefgereden heb. Nu wekt de Ampera-e dat gevoel weer op. Niet door zijn buitenkant, die is eigenlijk heel gewoontjes, en een beetje retro met chromen lijsten. Maar de stilte bij het starten - even controleren of de motor wel aan staat - en wegrijden. Het wegzoeven bij een stoplicht, zeker als je op meerdere banen links of rechts vooraan staat. Lichtjes of stevig in je stoel gedrukt worden. De Sport-stand blijft leuk, zeker met mijn zoon achter het stuur. Met dichte ramen waan je je in een bijna geluidloze ruimte waar alles anders is dan normaal.

Toch is het extra opletten. Je rijdt al snel wat harder. De waarschuwingstoon heb ik even boven de 100 ingesteld. Scheelt wat boetes. Als je weinig hoort denkt je brein dat er ook weinig gebeurt. Je ogen worden belangrijker. Ook anderen horen je minder, dus de aanwezigheidstoon , die je alleen buiten hoort tot een snelheid van 23km/u, zal voor de veiligheid van anderen helpen.

De Ampera-e ligt als een blok op de weg. Het automatisch meebewegen van je hoofd in een aardige bocht is veel minder nodig. De auto helt niet zoveel over. Het sturen is wat stevig en het stuurwiel moet goed vastgehouden worden als je de hoek om wilt. De D van Drive maakt van de auto een vlotte automaat. De L van ? … ( Low ,of Low gear, I guess) zorgt voor een ideale regeneratie door af te remmen op de motor als je het stroompedaal laat opkomen. Er wordt zo veel stroom teruggewonnen en je kunt , na even oefenen, grotendeels met 1 pedaal rijden ( one-pedal-driving). Met een drukknop achter het stuur bij je linkerhand kan je ook afremmen en stroom terugwinnen. Dan gaan ook de remlichten aan en dat is voor achterliggend verkeer wel zo prettig. In noodgevallen moet je nog wel je rempedaal en remblokken gebruiken. Soms gewoon remmen lijkt mij trouwens niet verkeerd omdat het verroesten van je remblokken volgens mij anders bevorderd wordt.

Even betreur ik dat ik niet bij een andere dealer heb gezocht naar de business executive uitvoering omdat daar ook een mooie achteruitrijcamera in zit. Maar het Amerikaanse snufje uit de Chevy Bolt ( de Amerikaanse naam voor Opel Ampera-e) heb ik in Europa niet gevonden nl. een achteruit-kijk-camera die beeld geeft in je achteruitkijkspiegel. Dat is zeker futuristisch.

Voorverwarming

  • 462 km

.... vanuit huis !
Met een druk op de knop van je afstandsbediening vanuit huis ( slotknop 1x drukken, knop ↻ 4 sec. indrukken, lampen knipperen) zet je de voorverwarming aan in de auto. De ramen worden ontdooid en verwarmd, voor- en achterkant, de binnenruimte opgewarmd ( kan ook afgekoeld) afhankelijk van de buitentemperatuur. Dat alles voordat je instapt. Het werkt als de auto niet aan de laadstekker zit, maar als je hem aangesloten hebt gebruik je hiervoor stroom vanuit je meterkast en dus niet je accu. Deze dag is het stroomverbruik hiervoor 0,7 kWh. Dat valt dus wel mee voor het totale rijverbruik…. Handig, zeker als het winter wordt..

Voor de cijferaars. Begonnen met een overall gemiddelde van 4,3 km per kWh toen de auto bij de dealer wegreed op 90 km (totaal 20,4 kWh verbruik) is de range nu, na 462 km afstand, opgelopen naar een overall gemiddelde van 5,9 km per kWh verbruik ( totaal 77,1kWh). Of andersom we begonnen vanuit de garage met 228 Watt voor een kilometer en dat is nu overall gedaald naar 167 Watt.

Opnieuw Opladen en stroomverlies

  • 550 km

Opnieuw opladen:

Met nog maar een paar kilometer verreden , 183.4 km op de dagteller en 26,7 kWh verbruikt sinds de vorige oplaadbeurt, moet ik gaan opladen voor dinsdag, de grote dag van een lange rit. Ik wil met een geheel volle “tank” weg en zal die volle accu ook nodig hebben, denk ik, omdat ik met 1 volle accu ook weer thuis wil halen: heen en weer naar Texel. Daar was de keuze voor de Ampera immers o.a positief voor uitgevallen.
Dit keer probeer ik de 10 Ampère modus en de optie Onmiddellijk laden. Ik begin om 19.38 uur en de computer geeft aan dat de accu de volgende morgen met de reiskabel (met stekker voor geaard stopcontact) om 9.00 uur volgeladen zal zijn. De laadmodus van 10A, oftewel theoretisch 10x230Volt is 2300 watt/ 2,3kWh opladen per uur. De computer berekent dat er 13u20min nodig is om op te laden. De theoretische som geeft dan dat er 13,33 u x 2,3 = 30,65 kWh opgesoupeerd gaat worden. Het is te controleren want de meter in de meterkast staat op …40 (draaischijf) en ik ben benieuwd wat die morgen om 9 uur zal aangeven terwijl tot 21 uur ook nog de vaatwasser wordt aangezet en tot 23.00 uur enkele lampen branden, de elektrische vloerverwarming nog een uurtje aanstaat, de rolluiken dichtgaan ,s morgens opengaan, buitenverlichting aan en uit gaat, en er ‘s nachts alleen een koelkast/vriezer en een paar bedlampjes actief zijn als ook 1 telefoon aan de oplader ligt; en verder geen stroom van de zonnepanelen binnenkomt.
Om bijna 7.00 is er ook nog geen stroom van de zonnepanelen. Op die tijd geven de 20 balken allen groen aan, maar er is nog 2 uur om op te laden. Vanaf 07.15 uur gaan de zonnepanelen stroom geven. Tot 09.00 uur 0,230 kWh. Exact om 09.00 uur stopt de meter in de meterkast met draaien en geeft de auto een niet meer knipperende groene oplaadlamp. Het schema wordt als volgt
19.38 uur : 12 balken groen; range op 239 km, meterkast op …. 40.
02.38 uur: 17 balken groen; range op 343 km; meterkast op …..58
06.53 uur: 20 balken groen ; range op 401 km; meterkast op ….67
08.05 uur: 20 balken groen; range op 417 km; meterkast op ….70
09.00 uur: 20 balken groen; range 423 km; meterkast op bijna 72 ( 71,85)
Opvallend is de daling van de km-range-aanwas gemiddeld per uur. Tot 02.38 uur is de aanwas gemiddeld 15 km per uur. Daarna tot 6.53 uur 14 km, daarna tot 8.05 uur gemiddeld 13 km en daarna tot 09.00 uur gemiddeld 6,5 km.
Het totale verbruik ( inclusief het huishoudelijk verbruik ) komt tijdens de hele oplaadtermijn op dik 32 kWh ( incl. opbrengst zonnepanelen) Bij het tekort van 26,7kWh is dat dus een verschil van 5,3 kWh. De computer rekende al op een verbruik van 30,65 kWh. Die rekende dus al op een stroomverlies van 3,95 kWh. Of het helemaal zoveel is, is nog wel te betwijfelen aangezien in de nachtelijke uren, als niets anders actief is, van 02.38 uur tot 6.53 uur, de meterkast maar 2,11 kW gemiddeld per uur afgeeft.
Aangezien 1,35 kWh voor al het genoemde huishoudelijk gebruik niet echt veel is, kan het stroomverlies van 3,95 kWh nog wel iets lager uitkomen, maar het door T8024061 in zijn stimulerende opmerkingen - waarvoor dank- genoemde verlies bij het opladen van leeg naar volle accu van 5 kWh lijkt op grond van deze cijfers bevestigd te worden. Als dat zo is dan speelt het stroomverlies zich vooral af in de laatste uren van het opladen aangezien daar de km toename drastisch verlaagt terwijl het stroomverbruik onder dezelfde condities zelfs hoger is dan ’s nachts. Het kan een goede reden zijn om gewoon tot 80 % op te laden en daarna te gaan rijden, maar ja dan mis je weer de boordcomputer die bij volledig vol zich op 0 reset.

Spiegels automatisch inklappen ?

  • 550 km

Spiegels handmatig inklappen !
Tijdens deze oplaadsessie met controle momenten in de auto bemerkte ik het gemak van de niet-automatisch inklapbare spiegels. Vele commentaren vinden dit een omissie van Opel cq. GM. Ik vind het een zegen. Elke keer als je uitstapt terwijl de motor allang uitstaat en de spiegels zijn nog niet automatisch ingeklapt, heb je de mogelijkheid om in de spiegels te kijken om te zien of er iemand zich naast de auto bevindt op het moment dat jij je deur open wilt doen. Je stapt uit en geheel veilig laat je nu je spiegels inklappen. Fantastisch, goed over nagedacht !
Daarnaast kan ik nog andere redenen bedenken. De fabriek staat niet voor niets in Michigan, USA. Velen die zich de Opel Ampera ( Chevrolet Bolt geheten) kunnen veroorloven hebben een garage en oprijlaan ervoor. Waarom daar je spiegels inklappen ? Nergens voor nodig. Of juist als je een smalle garagedeur heb , met ingeklapte spiegels naar binnen rijden, ook handig. Dat ze kunnen inklappen in een smalle straat als de onze, is ook prettig, maar dat heb ik al eerder genoemd.

Retourtje Texel

  • 962 km

De proef op de som …
Het wordt vandaag de proef op de som. De auto is vooral gekozen om een retourtje Texel op 1 volle accu aan te kunnen. Inclusief eventueel enkele ritjes op Texel naar Gamma en bekenden komt de hele reis meestal op minstens 350 km. Zo is het plan. Op het laatst een wijziging omdat ik ook een pakketje moet ophalen in Sneek. Het wordt dus een rondje van 415 km volgens de ANWB. Dat zal moeilijk worden, maar we zullen zien hoe ver we komen. Het gemiddelde van de dagteller staat op 6,9 km per kWh ( volle accu dus 414 km) De vele snelwegen kunnen een nadeel zijn, tenminste als ik zo de andere reviews lees, omdat er weinig energie geregenereerd wordt... Ik kan altijd op Texel nog opladen van de panelen van ons huis.
We starten dus met een volle accu en nemen de route via Amsterdam en de afsluitdijk ( A7) naar Sneek. De warmste dag van september. Om 6 uur in de morgen is het nog 17 graden, dus vroeg weg om snel voorbij Amsterdam te komen. Na de tussenstop in Sneek terug op de A7 via de afsluitdijk naar Den Oever en daar via de N99 naar de veerboot in Den Helder . Op Texel naar De Koog via de N501.
Vandaar terug en met de pont naar Den Helder en dan de N9 en A9 naar Alkmaar en Amsterdam. De A5 en A4 naar Leimuiden en de N207 naar Alphen en die volgen tot aan Gouda.
Mijn rijstijl is niet agressief, maar binnen de regels. Vanwege mijn gezondheidsbeperkingen probeer ik geen werkenergie te verspillen op de weg en daarom rijd ik al jaren niet boven de 100 km op de snelwegen ( tegenwoordig mag je niet meer sneller ) als ik geen haast heb met inhalen en max. 85 op tweebaanswegen.
De terugreis vergt veel van de airco . 17 graden in de ochtend tot 33 graden op de terugreis.

Resultaat
Al in Sneek ( na 173 km) blijkt dat het rondje op 1 accu haalbaar moet zijn. Met 97 op de cruise control ( behalve rond Amsterdam 84 – 99 afhankelijk van verkeer) is het gemiddelde al 7,2 km per kWh. Bij de pont in Den Helder staat het gemiddelde op 7,6 km. Op Texel ( tweebaans filerijden vanaf de pont en vele rotondes ) heeft de Ampera-e maar 2,4 kWh nodig om 26 km af te leggen. De tweebaans naar Alkmaar zorgt voor 7,8km per kWh gemiddeld, met vermelding dat bij het rijden met open ramen, de airco uit staat. Daarna op de snelweg de airco weer voluit en het gemiddelde zakt naar 7,6 km. Meer dan genoeg om thuis te komen. Na 403,8 km geeft de computer aan dat er nog 51km gereden kan worden, het totaal gemiddelde van deze dag 7,6 km per kWh is en dat er 53,3 kWh is verbruikt.
Gewicht in de auto zal ook van belang zijn. Normaal rijden we samen en met de hond ( 30 kilo). Nu alleen op de terugweg vanaf Texel met een 50 kilo haardhout en een kruiwagen. Die gaat er trouwens makkelijk in met neergeklapte achterbank.
Vastgesteld wat al meer gezegd is: op snelwegen ligt het verbruik hoger dan op tweebaanswegen met name door het sterke regenereren van energie door de motor bij het afremmen en in de L-stand.
Vooralsnog mag ik verwachten dat de maanden maart – oktober geen probleem zullen zijn. Bovendien: in de winter behoef ik niet via Sneek.

Sneller opladen !

  • 1.795 km

Sneller opladen ? !
De langzaamste wijze van opladen ( op 6A met vertrektijd als richtpunt, zie boven) gaf de Ampera-e een gemiddeld oplaadvermogen van 1,13 kWh per uur. Voor 60 kWh betekent dat van leeg naar vol een tijd van 53 uur. De snellere manier is met oplaadmodus 10A en onmiddellijk als startpunt. Dat leverde een gemiddelde op van 2,003 kWh per uur op (zie boven). Oftewel voor 60kWh kom je op een paar minuten na op 30 uren.
Mijn ritje naar Sneek verschafte mij de mogelijkheid om bij een internetverkoper een mobiele Magnum snellader te verkrijgen voor een 1 fase auto. Deze kan gewoon aan het geaarde stopcontact in de carport. Het leuke bij een dergelijke oplader is dat er een computer aan de oplader zit die precies weergeeft wat er gebeurt.
Het opladen van 9,029 kWh duurde 2uur 43 min: 3,323 kWh per uur . 16,688 kWh ging in 5 uur en 1 min. naar binnen: 3,326 kWh per uur. En 36.064kWh in precies 11 uur.. 3,278 kWh per uur. 46,1 kWh duurde 14 uur 44 min. Een totaal gemiddelde tot geheel vol van 3,128 kWh per uur. Van leeg naar vol is dat voor de 60 kWh-accu iets meer dan 19 uur. Dat is een prima resultaat op een gewone geaarde stekker en niet veel langzamer dan een publieke laadpaal. ( 18 uur 30 min volgens laadpaal24.nl)
Voor mij is ook handig dat de kabel mobiel is zodat ik niet thuis en op Texel een laadpaal behoef te plaatsen.
Ook gaf de computer een totaal verbruik aan van 50,5 kWh. Er was dus een verlies van 4,4 kWh, zij het wel dat daarvoor ook de auto voorverwarmd werd op 22 graden bij een buitentemperatuur van 12 graden.

Opnieuw cijfers.
Opnieuw kon de auto een retourtje Texel met gemak aan ( totaal 283 km), zij het met meer verbruik dan de vorige keer. 7,0 km per kWh in plaats van 7,6 km de vorige keer. De weersomstandigheden, 14 graden met grotendeels regen,( ventilatie, verlichting, ruitenwissers ) verschillen van de zon en 29 graden van de vorige keer, maar toen was de airco nodig. Of we het in de winter dus nog redden (zie review haveblue) ? ik hoop het wel.
De cijfers zijn na 1795 km ( 261 kWh) in september 2020 als volgt: 145,4 Watt per km. Ofwel 6,87 km per kWh. Daarvan is 32 procent op snelwegen gereden en 68 procent op N-wegen of binnen de bebouwde kom. Duidelijk is de Ampera zuiniger binnen dan buiten de bebouwde kom.

Zitcomfort

  • 2.150 km

Lederinbouw en stoelcomfort.

De wat langere ritten maakten voor mij wel begrijpelijk waarom er geoordeeld wordt dat de stoelen niet van optimale kwaliteit zijn. Van de korte zitting heb ik geen last. Hoewel pas 2000 km op de teller voelde het zitvlak van de bestuurdersstoel echter aan als of het iets te diep wegzakte. Bij mij kwam daardoor niet het zitvlak maar het stuitje op een soort dwarsband en dat gaat na verloop van kilometers irriteren. Bovendien leek de onderrug daardoor een stuk los van de onderkant van de achterleuning.
Gelukkig had ik de mogelijkheid die situatie iets te verbeteren omdat bij lederinbouw.nl er nog leer in plaats van stof zou worden ingebouwd, zodat de hond met zijn dagelijkse modderpoten en -buik makkelijk afneembare vervuiling zou achterlaten op de achterbank. Tegelijk kon ik de zittingen van de voorstoelen 2 centimeter laten ophogen. Het zit een stuk comfortabeler. De tijd zal leren of dat zo blijft. Het leer maakt de auto wel een stuk chiquer, als je daar van houdt.

comfort en verbruik

  • 3.268 km

De nieuwe leren bekleding en de ophoging van de zitting van de voorstoelen met 2 centimeter hebben het zitcomfort aardig verbeterd. Mijn hele zitvlak wordt nu gebruikt in plaats van extra druk op het stuitbeen. Het infotainmentsysteem wordt steeds makkelijker in gebruik. Het is niet echt uitgebreid, maar de cijfers zijn adequaat voor wat ik tot nu toe zelf kon controleren. Vooral de afwezigheid van een overall verbruik vind ik jammer. Maar dat moet je dan zelf bijhouden als je het leuk vindt. Ik had dit ook niet in auto’s met andere energievoorziening. De automatische ruitenwissers op voor- en achterruit zijn prettig evenals het regeneratieve afremmen, waardoor ik slechts sporadisch het rempedaal gebruik. Het lampsysteem, waarbij de lampverlichting op het dashbord al verduistert alsof het avond is terwijl je onder een brug doorrijdt, is eigenaardig. Waarschijnlijk gaat ook de lampverlichting bij de voorlampen al aan en daarna weer uit. Misschien vind ik nog ergens een aanwijzing om die sensor wat milder af te stellen. . Het veiligheidsgeluid wat buiten te horen is voor fietsers of wandelaars vind ik toch ook binnen irritant hoorbaar en schakel ik meestal uit.
Comfort vind ik ook dat ik onderweg geen tijd meer kwijt ben aan tanken. Zeker nu het weer ook minder wordt en de corona-maatregelen je vragen om bij iedere vreemde uit de buurt te blijven en niet in kleine ruimtes bij elkaar te staan, als je niet weet of de ventilatie wel goed is. Alle ritten kon ik maken vanuit en tot huis, waarbij ik door de mobiele sneloplader aan 1 nacht genoeg heb om weer op te laden. Bij verbruik van ongeveer 40 kWh gaat de Ampera-e aan de stekker. In 12 uur is de accu dan weer vol. De oplader verwerkt 3,3 kW en het stroomverlies is ongeveer 2,8 kWh per oplaadbeurt.
Het totaal verbruik per km is toegenomen. Na 3268 km is er 487 kWh verbruikt. 149 Watt per km oftewel 6,69 km per kWh. Het snelweg gebruik is nu 45 % over het geheel.
Een sterke daling per kWh zie je als je het per maand bekijkt. De gehele maand september , met nog hogere buitentemperaturen dan normaal, had 33 % van de kilometers op de snelweg en 139 Watt/km ( 7,18 km /kWh) in verbruik. De gehele maand oktober met lagere buitentemperaturen dan normaal heeft als verbruiksresultaat na 1452 km met 61 % op de snelweg : 6,46 km /kWh. Iedere km had 155 Watt nodig. Eind september gaf de autocomputer nog een reikwijdte aan van 492 km , eind oktober van 384 km. Dit is wel inclusief meer verwarming en verlichting en iets meer dan 200 km werd in de avond gereden met een cruise-snelheid van 115km/uur. Hoe dit zal gaan als het echt kouder wordt ? Ik houd u op de hoogte.

3 maanden en 3000 kilometer verder

  • 6.359 km

Het wintergebruik:
De herfst en winter cijfers
november
afstand 736 km waarvan snelweg 237 km 32,2%
verbruik 128,6 kWh : 0,175 kWh/km of 5,72 km/kWh

december
afstand 1449 km waarvan snelweg 680 km 46,9%
verbruik 375,1 kWh : 0,259 kWh/km of 3,86 km/kWh

januari
afstand 906 km waarvan snelweg 320 km 35,3%
verbruik 181,2 kWh : 0,200 kWh/km of 5,00 km/kWh

Duidelijk is de daling in de reikwijdte naarmate het kouder wordt buiten als je het met vorige maanden vergelijkt. In december speelt mee dat er vele enorm kleine ritjes zijn gemaakt. Minder dan een kilometer naar de winkel heen en weer. Steeds staat nog gewoon de verwarming op 24 graden en de ventilatie voluit. Soms dus meer dan een kWh over 700 meter ) De lange afstanden zijn gemaakt met een start en rit ’s morgens vroeg in de vrieskou ( -2 graden Celsius). In de namiddag was de temperatuur iets hoger (+2 graden Celsius)
Positief is dat ik de ritten naar mijn werk heen en weer op 1 dag zonder ergens op te laden nog steeds kon uitvoeren. De langste rit bedroeg 298 km op Sinterklaasdag en daar bleef nog 44 km op de computer staan. Op de snelweg haalt de Ampera-e toch nog een gemiddelde van boven de 5 kilometer per kWh.


Dashboard.
Langzaamaan raak ik thuis op het dashboard.
Als het vriest moet ik de ruitenwissers op off zetten als ik uitstap anders proberen ze de volgende morgen bij het starten zich uit hun vastgevroren stand te trekken. Tevens moet ik zorgen dat de verwarming op de goede temperatuur staat als ik de volgende morgen gebruik wil maken van pre-heating. Zet je de verwarming bijv. uit dan doet-ie bij pre-heating ook niets. Het blijft een computer. Om de motorklep te openen moet je een hendeltje onder de half open klep naar rechts trekken. Als je goed de handleiding leest vind je het pas. De wieldruk is niet altijd even consistent. Soms springt-ie op oranje met cijfertjes met lage druk van een van de wielen. Even later is hij met dezelfde cijfertjes weer groen.
Een klein A knopje laat de verlichting automatisch aan en uit gaan. Wel handig om eens uit te zetten als je grootlicht voortdurend in iemands achteruitkijkspiegel schijnt op een verder onverlichte weg. Leuk is het groen en geel langs de zijkant van je snelheidsmeter. Het geeft aan of je zuiniger of minder zuinig dan het gemiddelde rijdt, oftewel of je nog meer kilometers tot je beschikking hebt of minder dan het gemiddelde.
Jammer dat de km voorraad uitgaat als je beneden de 40 km voorraad komt. Je wordt dan helemaal gek gemaakt met knipperende balkjes en waarschuwingen alsof je veel sneller langs de kant van de weg komt te staan dan na die 44 km. Vooral als je 10% minder voorraad hebt ( waarschijnlijk dus 54 kWh) begint het al vanaf 48 kWh irritant te zijn.

Recall Ampera-e

  • 6.359 km

Een domper
Een onverwachte ramp heeft zich voltrokken. Een terugroepactie van GM om de accu te beperken bij het opladen tot 90 %. De brief bereikte mij half januari. Dit in verband met het mogelijk te warm worden van de accu bij het opladen van de laatste 10 %. Een enkele accu ( 5 op de 68.667) heeft vlam gevat onder de achterbank en 2 van die auto’s zijn uitgebrand. Alle branden vonden plaats in de USA waar 50.925 Chevy Bolts van de jaargangen 2017 – 2019 zijn verkocht.
Hoewel mijn auto officieel een 2020 versie is valt hij blijkbaar ook onder de categorie Risky. Het onderzoek naar oorzaken is nog gaande, en om risico te vermijden worden alle 68.667 (jaargang 2017 – 2019 met zuid-koreaanse accu) beperkt in opladen van de accu met 10%. (Zie gm-recall-chevy-bolt-evs-potential-fire-risk).
Mijn Ampera-e is uitgerust met een Amerikaanse accu en valt dus volgens de toespraak van Jesse Ortega, chief director of GM , niet binnen de risicogroep. Het probleem doet zich namelijk tot nu toe alleen voor bij accu’s uit Zuid-Korea. Toch ontving ik een brief voor een recall… Blijkbaar zijn ze bij GM niet geheel zeker van hun zaak.
Ik heb de max. oplaadmogelijkheid daarom handmatig beperkt tot 90%. Dat beperkt echter direct in de reikwijdte. En zal ik zeker in de wintertijd, die komt, gaan merken. Als ik een lange rit voor de boeg heb kan ik altijd nog een keer tot 100% opladen.

Winter prestaties

  • 8.215 km

De winter voorbij ? !

De winter zit erop. Tenminste als ik de april sneeuw nu zie wegsmelten. De Ampera-e heeft zich uitstekend gehouden. Strak op de weg, weinig last van gladheid met de all-season banden. De meeste lange afstanden afgelegd in de vroege morgen vanaf 7 uur of in de namiddag. Overdag met korte afstanden merk je dat hij /zij een grootverbruiker is aan energie.
Het totaal verbruik na 8215 km is 1310 kWh. Dat is gemiddeld een kleine 160 Watt per kilometer oftewel 6.274 meter per kWh. Dat vind ik niet slecht, hoewel het nu wel jammer is dat je de volle accu moet beperken tot 54 kWh. 3 keer heb ik in de koude de verwarming/ventilatie uitgelaten om stroom te sparen omdat ik anders bang was de geplande afstand niet te halen. Dat is een heel gedoe want zo nu en dan moet het raam open voor verse lucht . 1 keer met dichtgeknepen billen gezeten omdat ik wel goed gepland had maar door een ongeval en wegwerkzaamheden bij elkaar 25 kilometer om moest rijden. Op het laatst gaan de groene lampjes van de accu dan donker oranje worden en uiteindelijk knipperen om aan te geven dat de stroom echt aan zijn eind is. Jammer is dat de resterende kilometers dan van het scherm verdwijnen zodat je niet meer precies weet waar je aan toe bent. Op tijd moet je dan de resterende kilometers onthouden om, met je gewone kilometerteller erbij opgeteld, de resterende reikwijdte kan schatten bij voorzichtig rijden. Ik moest via binnenwegen naar huis en reed niet harder dan 70 km per uur. Hij bleef knipperen tot bij huis en de stekker kon er weer in.
Tot nu toe ( vanaf 1 september 2020) nog niet bij een openbaar laadpunt geweest, maar ik ga me er toch op voorbereiden. De gratis ANWB oplaadpas die ik had aangevraagd en gekregen, is door de ANWB weer ongeldig verklaard en nu kan ik er een bij de Bond kopen. Dat vind ik vreemd, dus maar een gratis pas bij Maingau aangeschaft. Komende zomer eens uitproberen bij een snellaadstation.


Dashbord II
Het Dashbord onthult steeds meer geheimen. Links achter op het stuur de extra rem. Die is soms nodig als je in de D(rive)-mode rijdt en toch sneller moet afremmen voor het stoplicht dan gepland. Zonder voetenrem lukt het dan meestal nog. Rechtsachterop zit een volume knop voor de radio. Deze geeft bij aanraken dan direct een volume hoeveelheid weer met een blauwstaafje rechts op het dashbord. Handig zodat je niet de draaiknop op het infotainmentsysteem behoeft te gebruiken en je aandacht een beetje van de weg zou afdwalen.
Het infotainment onder energie geeft allerlei leuke informatie. In het begin was het even uitproberen, maar met het scherm waarop elke 5 kilometer je gemiddelde aantal km/kWh wordt weer gegeven leer je snel wat een zuinige rijstijl is. Helaas is het ook zo dat op een ander van deze schermen je ziet dat met name de heating/cooling en ventilatie van de auto zeker in de koude morgens veel stroom gebruiken. Die energie zal ook gebruikt worden in auto’s met fossiele brandstof maar daar merk je het minder omdat het overtollige energie is, terwijl het hier je reikwijdte beïnvloedt.
Apart is dat het waarschuwingslichtje van de luchtdruk van de autobanden de eerste paar weken voordurend heen en weer/ aan en uit ging, maar na een paar keer oppompen, laat die zich niet meer zien.

een paar jaar verder ,,,,2024

  • 66.045 km

Het heeft lang geduurd voordat het nieuwe accupakket ( 66 kwh) voor mijn Ampera-e beschikbaar kwam maar afgelopen voorjaar is het vlot en werkzaam door de Opel-dealer geplaatst. Dat kon niet bij de eigen Opel-dealer, maar moest in een andere plaats gebeuren, waar de know-how is.
Het ging allemaal "smooth" . Hoewel ik daar al gekeken heb naar een andere elektrische auto van Opel en andere merken, en ik normaal geneigd ben na 4 jaar een andere auto te zoeken is dat nu niet het geval. Ik ben nog zeer tevreden met deze Ampera-e, zeker nu het kwh pakket en daarmee de radius vergroot zijn. Het is nu zomer en de volle accu geeft een reikwijdte van 525 km aan. En die haal ik ook altijd wel. Nu is mijn rijstijl rustig. Je kunt in de vroege morgen langs Amsterdam en op binnenwegen in Noord- en Zuid- Holland ook nooit harder dan 85-95 km per uur rijden.
Met die snelheden eindig ik een dag van 300 km meestal met een gemiddelde van 7,8 km per 1 kwh volgens de boordcomputer.

Zit je echter met een medepassagier, een hond ( 35 kg) en wat bagage op een langere rit dan zakt dit gemiddelde iets, maar het valt al met al mee 7,3 km/kwh).
een midweek weg naar Stade, Noord- Duitsland, bij Hamburg, 454 km, rijd je met gemak met 1 volle accu. Alleen het opladen bij de aanwezige Tesla-pompen ( als niet Tesla-rijder super !!) zorgt dat je voor de eindbestemming naar een oplaadstation manoeuvreert.

De stoelen doen ook nog steeds prima en de leren achterbank met kleed voor de hond

een paar jaar verder,,, vervolg

  • 66.045 km

zie boven...... doet de achterbank er ook nog prima uitzien. Het bandendruk waarschuwingssysteem werkt soms wat grillig: bij dezelfde banddruk geeft de ene band wel alarm en de andere niet.....

Tot nu toe , behalve de reguliere beurten, nog geen defecten of andersoortig onderhoud gehad. Dat is prettig en maakt dat de auto , zonder wegenbelasting en een niet dure all-risk verzekering ( 85% schadevrij) per kilometer een niet al te dure km-prijs kent. Daar speelt de ontvangen korting vanuit Opel en regeringssubsidie in 2020 ook een grote rol in.

Tot nu toe dus zeer tevreden en met het nieuwe accupakket wat de komende 150.000 nog onder de garantie valt , hoop ik voorlopig het reizen met de Ampera-e voort te zetten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.