Diverse verkeersboetes gaan flink omhoog
'Ernstige overtredingen zwaarder bestraffen'
Er worden enkele wijzigingen doorgevoerd aan de hoogte van verkeersboetes. Vooral mensen die appen achter het stuur zijn straks zwaarder de klos. Ook notoire linksrijders krijgen een hogere rekening gepresenteerd. Lage snelheidsovertredingen worden juist minder stevig beboet.
De ministerraad is akkoord gegaan met enkele door demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) voorgestelde aanpassingen. Dat betekent dat de aan inflatie aangepaste boetebedragen voor 2021 op den duur hier en daar veranderen. Zo gaat de boete voor appen achter het stuur omhoog van € 240 naar € 340. Ook ander gevaarlijk rijgedrag wil het kabinet zwaarder bestraffen. Ook onnodig links rijden wordt zwaarder bestraft, net als het vervoeren van minderjarigen zonder autogordel. De boetes daarvoor gaan omhoog van € 140 naar € 210. Wie geen voorrang verleent aan bijvoorbeeld een ambulance of brandweerauto met de zwaailichten aan, riskeert straks een bon van € 340. Nu is dat nog € 240.
De boetes voor lichtere vergrijpen in het verkeer, zoals overschrijding van de maximumsnelheid met minder dan 10 kilometer per uur, gaan juist met 15 procent omlaag. Ook komt er een bekeuringsvrije voet voor de eerste 3 kilometer snelheidsoverschrijding op snelwegen waar 130 de limiet is. Op andere snelwegen was die al van kracht. De boetes voor het veroorzaken van onnodig geluid met een auto of motor en voor het hinderen van passagiers bij het in- en uitstappen, gaan omlaag van € 390 naar € 240. Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats gaat € 300 kosten in plaats van € 390.
Grapperhaus gaat ervan uit dat het strenger bestraffen van ernstige verkeersovertredingen de verkeersveiligheid ten goede komt. Door lichtere overtredingen minder zwaar te beboeten, wordt volgens hem het maatschappelijk draagvlak vergroot. Grapperhaus noemt het daarnaast van belang dat de pakkans voor verkeersovertreders wordt verhoogd. Hij stelt vast dat dankzij een versterkte politie-inzet het aantal staandehoudingen gestaag toeneemt. Daarnaast wordt meer gebruikgemaakt van bijvoorbeeld camera's om te controleren op telefoongebruik. Ook zijn er trajectcontroles bijgekomen, ook op provinciale wegen waar veel ongelukken gebeuren.