Dit was het auto-decennium 2010-2019 (deel 2)
Terugblik op de jaren 10
Niet alleen 2019 eindigt bijna, maar ook het decennium. De jaren 10 stonden bol van autonieuws, met veel opvallende nieuwkomers én natuurlijk de opkomst van elektrisch rijden. Hoog tijd om eens terug te blikken wat het nieuws beheerste van 2010 tot en met dit jaar en een greep te doen uit de verschenen auto's per jaar. Na deel 1 (2010-2012) gaan we nu verder met 2013, 2014 en 2015.
2013
Het eerste deel van het decennium werd gekenmerkt door de opkomst van de (deels) elektrische auto's voor de massa. Iets wat in 2013 vrolijk verder ging, nog altijd wel grotendeels hand in hand met verbrandingsmotoren. De plug-ins schoten als paddenstoelen uit de grond en dat leverde hier in Nederland vanwege de gunstige bijtelling een ware run op dergelijke modellen op. Daarnaast luidde 2013 het grote succes van de cross-over in, met één model als absolute verkooptopper.
- Renault Captur
De cross-overs overheersen meer en meer het Nederlandse straatbeeld en één van de eerste die het succes van deze carrosserievorm bewees, was de Renault Captur. De compacte cross-over trapte in 2013 af en verzorgt sindsdien een aanzienlijk deel van de verkoopcijfers van het Franse merk. - BMW 2-serie
Met de 1-serie was BMW natuurlijk al lange tijd actief in het compactere segment, maar net als concurrent Audi (met de A3 Sedan) besefte de Beierse fabrikant dat ook een '1-met-kont' wel eens kon gaan werken. De 2-serie was het resultaat. - Mercedes-Benz CLA
Mercedes ging voor een iets andere aanpak dan BMW en Audi om zich te mengen tussen de compacte auto's met een 'kontje'. De CLA oogde al wat meer als een volledig nieuwe creatie en de meningen over het uiterlijk waren op zijn zachtst gezegd verdeeld. De 'baby-CLS' kende nog een onderscheidend element: de Shooting Brake. Die verscheen twee jaar later. - BMW i3
De belangrijkste BMW van 2013 was natuurlijk niet de 2-serie, maar de i3. Daarmee betrad BMW de markt voor EV's en niet geheel zonder succes. Een futuristische creatie met een elektrische aandrijflijn; een kind van zijn tijd. Over smaak valt niet te twisten, maar de i3 was voor BMW in elk geval geen loze exercitie.
2014
In 2014 was de nasleep van de economische crisis nog goed voelbaar in de auto-industrie. De verkopen bleven flink onder de maat en autobeurzen waren minder goed gevuld dan voorheen. Toch was er nog steeds wel redelijk wat nieuws onder de zon, waaronder twee behoorlijk spraakmakende nieuwe coupé-SUV's van BMW en Mercedes. Die laten we maar even voor wat het is, want er waren interessantere nieuwkomers bij in 2014.
- Ford Mustang
De aloude lijnen van de Ford Mustang keerden begin deze eeuw terug op de eerste 'retro-Mustang', maar volledig tijdloos was die desondanks niet. In 2014 trok Ford dan ook het doek van een nieuwe generatie, die op modernere wijze nog steeds duidelijk is geïnspireerd op de oer-Mustang. - Peugeot 108/Citroën C1/Toyota Aygo
Met de eerste generatie van deze drieling wisten Peugeot, Citroën en Toyota hoge ogen te gooien. De compacte autootjes vonden gretig aftrek en kom je nog steeds op elke hoek van de straat tegen. De tweede worp, die in 2014 kwam, deed het ook niet onaardig en net als voorheen gooide de Toyota het qua ontwerp over een iets andere boeg dan zijn Franse broertjes. - Porsche Macan
Net voordat 2014 begon, trok Porsche het doek van zijn tweede SUV; de Macan. In 2014 verscheen de auto hier in de showrooms en net als bij de Cayenne bleek de ver van de 911 af staande hoogpotige Porsche een succes. In Nederland sleet Porsche er tot op heden ruim 2.000. - Citroën C4 Cactus
Dat Citroën niet vies is van schokkende ontwerpen wisten we voor 2014 natuurlijk ook al. Met de C4 Cactus kregen de Fransen het echter toch weer voor elkaar om de monden te laten openvallen. Er ontstonden twee kampen in Nederland: de mensen die hem geweldig vonden en mensen die de Cactus liever nooit op de weg tegen wilden komen. Spraakmakend én succesvol was hij in elk geval.
2015
Er was in 2015 op zich genoeg interessant autonieuws, maar het jaar werd uiteindelijk vooral overschaduwd door het dieselschandaal dat bij de Volkswagen Group aan het licht kwam. In de tweede helft van het jaar stond AutoWeek bol van de berichten over terugroepacties, juridische stappen, woedende klanten en topmannen die hun vrijheid niet zeker meer waren. Op de Nederlandse markt was het ondertussen ook rumoerig, want richting de jaarwisseling ontstond er een ware run op auto's met 14 procent bijtelling. Veel 'randnieuws' dus, maar gelukkig was er ook een aantal spraakmakende nieuwkomers.
- Honda NSX
Wanneer een fabrikant plannen heeft om een legendarisch model nieuw leven in te blazen, zitten we op het puntje van onze stoel. In 2015 verscheen de productieversie van de gloednieuwe Honda NSX en dat was best een memorabel moment. De NSX reïncarneerde met zijn stevige hybride-kracht als een kind van zijn tijd, maar bleek niet helemaal zo extreem als sommigen hoopten. - Renault Kadjar
Een middelgrote SUV van Renault; dat wilde voorheen nog niet zo. De Kadjar bracht daar verandering in. De met zustermodel Nissan Qashqai gedeelde basis droeg daar ongetwijfeld zijn steentje aan bij en in tegenstelling tot de eerste Koleos oogt de Kadjar wel goed op zijn plaats op 's lands wegen. - Bentley Bentayga
Dat er een enorme markt voor SUV's is, ontgaat ook de van oudsher SUV-loze luxemerken niet. In navolging van Porsche besloot ook Bentley een hap uit de SUV-taart te nemen. De Bentayga maakte behoorlijk wat los bij zijn introductie, zowel positief als negatief. Exclusief als een Bentley hoort te zijn, dat is de Bentayga in elk geval; hoe vaak zie jij er eentje? - Toyota Prius
De Toyota Prius was één van de meest besproken auto's van het eerste decennium in de jaren 2000. Dat werd in de jaren 10 wat minder, maar de introductie van de vierde generatie wist toch de tongen weer flink los te maken. Opvallend is de hybride-pionier nog steeds, al is de nieuwste Prius wel een tandje minder eigenaardig dan zijn voorgangers. Dat geldt ook zeker voor het rijgedrag.