AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

'Dit jaar 20 procent meer nieuwe auto's in Nederland'

Meer registraties, maar wagenpark veroudert

Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Peugeot 208 trio B-segment

Vorig jaar zijn er in Nederland 312.129 nieuwe personenauto's geregistreerd. Dit jaar worden dat er misschien wel 375.000. Dat schrijft ING Research in een onderzoeksrapport.

De laatste jaren is de internationale automarkt behoorlijk ingezakt, onder meer als gevolg van de coronapandemie en de daardoor ontstane vertragingen en andere obstakels in de toeleveringsketen. In 2022 zijn in Nederland 312.129 nieuwe auto's geregistreerd. Dat klinkt als een enorm aantal auto's, maar in het grote plaatje waren het er juist bijzonder weinig. Sterker nog, de Nederlandse automarkt bereikte vorig jaar een absoluut dieptepunt. 2022 was het jaar met het kleinste aantal nieuwe registraties in 55 jaar. Inmiddels zijn autofabrikanten en -importeurs al even bezig met een flinke inhaalslag. Bovag en RAI Vereniging spraken eerder dit jaar de verwachting uit dat er in 2023 zo'n 340.000 nieuwe personenauto's gekentekend worden. ING lijkt de Nederlandse automarkt rooskleuriger in te zien.

ING Research verwacht namelijk dat het aantal in 2023 geregistreerde nieuwe personenauto's uit zal komen op 375.000 stuks. Ook zegt ING Research dat de toelevering van onder meer chips en andere onderdelen - denk aan kabelbomen - inmiddels is verbeterd. Wel stelt de bank dat elektrische auto's door de afbouw van subsidies en 'fiscale onzekerheden' - denk aan het verdwijnen van de vrijstelling van mrb voor EV's per 2025 - minder in trek zijn doordat particulieren de aankoop voor zich uit schuiven.

Uit analyse van het Nederlandse wagenpark concludeert ook ING Research dat het Nederlandse wagenpark veroudert. Het aandeel auto's dat ouder dan vijftien jaar oud is zou opgelopen zijn tot 26 procent. Zelfs 30 procent van de benzineauto's zou vijftien jaar of ouder zijn. Begin dit jaar concludeerde de Europese brancheorganisatie European Automobile Manufacturers Association (ACEA) al dat de gemiddelde Nederlandse personenauto in 2021 een leeftijd had van 11,4 jaar. Daarmee zouden personenauto's in Nederland gemiddeld ouder zijn dan in andere West-Europese landen. In 2019 was een gemiddelde personenauto in Nederland nog 11 jaar oud. Hoewel het aantal benzineauto's in Nederland is gedaald tot minder dan 7 miljoen stuks, zijn auto's met een benzinemotor volgens ING Research nog altijd goed voor 78,5 procent van het Nederlandse wagenpark.

Lezersreacties (37)

Reageren
Sub-reacties inklappen
De Vries
De Vries
  • 3
Het aandeel auto's dat ouder dan vijftien jaar oud is zou opgelopen zijn tot 26 procent. Zelfs 30 procent van de benzineauto's zou vijftien jaar of ouder zijn.

Met de huidige prijzen van B-segments auto's, zowel BEV als ICE, zal dat ook niet snel veranderen. Niets mis met een Dacia, maar ervoor in de rij staan doen we ook niet.
Gewijzigd door auteur
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 1
78.5% benzine. Samen met diesel en andere fossiele brandstoffen blijkt het percentage ICE ongeveer 96%. Dat zal langzaam minder worden.
RonI3
RonI3
  • 1
Sterker nog, het gaat alleen maar erger worden, doordat er ontzettend veel onzekerheid en irritatie is veroorzaakt door de overreacted gedwongen transitie naar EV terwijl de EV markt nog lang niet op orde is als een echt schoon en goed alternatief product.
Had het meer tijd gegeven en de EV markt gedwongen heel snel met verbeteringen te komen i.p.v. alleen maar nog grotere accu's, nog meer energieverbrassende technologie en nog steeds onzekerheden wat een EV straks nog waard is als er bijvoorbeeld binnen 10 jaar ineens veel betere EV technieken zijn.
Gewijzigd door auteur
Metis 5
Metis 5
  • 3
Met een auto van 15 jaar oud is niks mee, zolang het maar een benzine auto is. Sinds de 3-weg katalysator is het ook best schoon (weinig NOx en CO). Het is op een bepaalde manier ook best duurzaam te noemen, eerst repareren, daarna pas weggooien. Als de auto dan toch op is, is 1 op de 4 nieuwe nederlandse auto' s inmiddels een elektrische. De duurzame ontwikkelingen gaan de goede kant op!
Tombaaa
Tombaaa
  • 0
Wel stelt ING dat elektrische auto's door de afbouw van subsidies en 'fiscale onzekerheden' (....) minder in trek zijn doordat particulieren aankopen voor zich uit schuiven.
Bijzonder. Na 6 maanden ligt de verkoop van BEV al boven 75% van jaartotaal van 2022. Voor auto's met benzinemotor ligt de verkoop tot nu toe op 57% van 2022.
.
De 340.000 van Rai/Bovag vraagt een groei van 9%, tov. 2022, de 375.000 van ING zelfs 20%. Gezien de +7% halverwege dit jaar voor benzine (en omdat de verkooppiek in benzine, historisch gezien altijd in de eerste helft van het jaar zit), moet de groei dan wel uit elektrisch komen. Ik kan die twee conclusies van ING dus niet met elkaar rijmen.
.
Cijfers en o.a. historie via https://iserv.nl/files/elektrisch/
Gewijzigd door auteur
De Vries
De Vries
  • 3
https://iserv.nl/files/elektrisch/

Tombaa, ik moet zeggen; een indrukwekkende site. Man, wat mensen allemaal registreren! Leuk om met die TCO calculator te spelen. Echter, als ik een paar dingen ga aanpassen (per jaar 5000 km en aanschafwaarde auto), kan ik beter met mijn huidige ICE blijven rijden. (Mijn reactie heeft trouwens verder, totaal niets met dit artikel te maken).
Gewijzigd door auteur
Tombaaa
Tombaaa
  • 1
@De Vries, prima toch, nog even doorrijden, als de kosten het belangrijkste zijn? Of je weegt de winst op andere vlakken af tegen jouw kosten, dat staat iedereen vrij.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 2
Tombaaa: Bij BEV zijn het veelal bestellingen uit 2022 die in 2023 zijn afgeleverd. Autobranche geeft zelf aan dat het aantal BEV-bestellingen in 2023 tov 2022 met 25% achterblijft. Dit blijkt ook uit langzaam leeg raken van de subsidiepotjes voor particulieren.
DFC
DFC
  • 2
Het blijft toch een moeilijke oefening om het gros van de particulieren te overtuigen een ev wagen aan te schaffen. Niet enkel VW bericht dit ook in de States lees ik dat de voorraad van ev wagens over de eerste 6 maanden 3 maal hoger ligt dan normaal.
Gerrit Zerken
Gerrit Zerken
  • 1
Wat een arm land is Nederland eigenlijk als je puur kijkt naar auto bezit. Meer oude wrakken dan waar ook ter wereld... Ik schaam mij ervoor.
We doen toch iets helemaal verkeerd als je het mij vraagt... Al die oude wrakken is ook levensgevaarlijk en de apk is een lachertje...
Gewijzigd door auteur
Mirage
Mirage
  • 7
In 'Nederlandse wrakken' wordt elders op de wereld nog 20 jaren gereden.
BPM houdt vooruitgang tegen. Mensen blijven in EUR1 t/m EUR4 rijden want schoner of minder smerig is fiscaal kapot belast zodat achteruitgang zich voortzet.
RonI3
RonI3
  • 1
Meer oude wrakken dan waar ook ter wereld... Ik schaam mij ervoor.
We doen toch iets helemaal verkeerd als je het mij vraagt /quote]
Je hebt misschien een punt, maar wel jammer dat je je dan niet ook schaamt voor het gegeven dat onze overheid een autoaanschaf zo idioot duur maakt waardoor vervanging voor velen niet mogelijk is. ?
RonI3
RonI3
  • 1
Meer oude wrakken dan waar ook ter wereld... Ik schaam mij ervoor.
We doen toch iets helemaal verkeerd als je het mij vraagt
Je hebt misschien een punt, maar wel jammer dat je je dan niet ook schaamt voor het gegeven dat onze overheid een autoaanschaf zo idioot duur maakt waardoor vervanging voor velen niet mogelijk is. ?
Gewijzigd door auteur
Gerrit Zerken
Gerrit Zerken
  • 0
Oh voor onze overheid schaam ik mij ook daar neem ik absoluut geen blad voor de mond. Onze overheid zou ook meer kunnen doen door de lasten te verlichten ipv te verzwaren in deze zware tijden ?
Nog ff en je kan een 2de baan er bij nemen zoals in de States nou wat een vooruitgang...
Robert 69
Robert 69
  • 1
Iedereen in NL moet schijnbaar tegenwoordig een auto hebben lijkt het wel. Van de 17 miljoen inwoners is 20% onder de 18 jaar en 5% ouder dan 80 jaar. Hou je 75% van 17 miljoen over die een auto mogen bezitten = 12,75 miljoen inwoners. Met 8,9 miljoen auto's betekent dat 1 auto per 1,43 inwoners ofwel 2 auto's per 3 inwoners.
Je kunt je afvragen of dat nodig is? Hebben ze in andere EU landen ook 2 auto's per 3 inwoners? Denk het niet!
Als je per 3 inwoners een budget hebt om daar 2 auto's van te moeten rijden en onderhouden worden dat inderdaad oudere auto's, dan wanneer je met 4 of 5 inwoners een budget hebt om 2 auto's te rijden en onderhouden.
929V6
929V6
  • 2
We hebben ook relatief veel klassiekers in Nederland, die zullen de gemiddelde leeftijd wel opkrikken. Ik denk dat het dagelijkse straatbeeld een ander gemiddelde laat zien.
Pauli
Pauli
  • 4
In landen als Frankrijk,Spanje,en Portugal zie je nog oudere auto's die in Nederland allang zijn uitgestorven als dagelijks vervoermiddel.
Ben er recent nog geweest.
Voorbeelden: Renaults 4,5,9,11en R19,Citroen Visa,BX,Peugeot 205 en 405.
Kunnen daar goedkoop gerepareerd worden en gaan daardoor zeker 30 jaar mee.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 1
Ja maar dat is volgens Gerrit Z dus armoedige zooi waar je je voor moet schamen!
Nou mooi niet. Ik wil wel een R4 hoor. Ga je maar schamen voor de lening die je hebt afgesloten om in een dikke SUV te mogen rijden...
DFC
DFC
  • 2
Zoef, ik lees onderstaande en krab eens achter mijn oren.
Hoe komen ze aan die 30 - 60%
Onmiddellijk voeg ik eraan toe dat de gemiddelde uitstoot van het huidige Ice wagenpark in BE 185 gram CO2 per kilometer is.
Hoeveel CO2 stoot de productie van een auto uit?
CO2-uitstoot bij autoproductie
De productie van één nieuwe auto geeft een CO2-uitstoot van 7 ton CO2. Bij de productie van een volledig elektrische auto is dat nu nog 30-60% hoger. De transitie naar elektrische auto's zorgt ervoor dat de CO2-uitstoot verschuift van de gebruiksfase naar de productiefase
DFC
DFC
  • 0
De oldtimer landen bij uitstek !
Tja Pauli, met een gemiddeld maandloon van 1100 netto in laatste 2 landen kom je niet verder dan een goedkoop tweedehands autootje.
Frank2B
Frank2B
  • 2
Zo lang mogelijk blijven doorrijden in je auto is volgens mij het allerbeste voor de wereld.
Opa Benz
Opa Benz
  • 0
Of niet. Oude auto's worden niet onderhouden en zijn daardoor nog vervuilender dan ze al zijn. ( en nog onveiliger voor de medeweggebruiker.)
Spitwesson
Spitwesson
  • 1
Dat is niet waar. Alle benzine auto’s worden aan de 4-gassentest onderworpen bij de apk, en de diesel op een deeltjesmeting. Een nieuwe auto fabriceren is heus meer vervuilend dan langer doorrijden.
Waarom schrijft AW dat de Nederlandse automarkt een dieptepunt heeft bereikt met het laagste aantal registraties in 55 jaar? Als auto’s steeds beter gebouwd zouden worden, zouden ze langer meegaan en zouden er steeds minder geregistreerd hoeven worden. Getuige mijn Audi 100 die ik zonder problemen dagelijks kan gebruiken. Het is natuurlijk duidelijk dat de focus van de fabrikant hier niet meer ligt, dat zou zelfvernietiging zijn.
Gewijzigd door auteur
nick515
nick515
  • 0
Vind dat niet gek gezien de absurt hoge nieuwprijzen vw polo meer dan 27 mile een polo !! zal t maar niet omreken in guldens beetje dacia 17 mile das dan nog t goedkoopste betaalbare merk met z,on prijzen snap ik wel dat die markt maar weinig verkoopt en dat electrice is leuk maar ga eens kijken hoeveel laadpalen u telt bij u in de buurt daar bij aangenomen dat nederland de beste laad infra structuur heeft even een laadpaal plaatsen heeft meer voeten in de aarde dan men denkt de voedingen kabels hoogspanning moeten allemaal verzwaard worden gaat zomaar even niet even los van heel de aanvraag rompslomp die je bij de gemeente hebt
Waterstof zou dan een betere oplossing zijn ook daar zijn ze nog lang niet op nivo zo makkelijk dat onze milieu drammers het even voorstellen is t niet
Mopar 383
Mopar 383
  • 0
Langer met je auto doen, klein en lichter rijden, carpoolen, maar vooral veel, veeel minder rijden is wat milieubewust is.
Gewijzigd door auteur