
'Dit jaar 20 procent meer nieuwe auto's in Nederland'
Meer registraties, maar wagenpark veroudert
Vorig jaar zijn er in Nederland 312.129 nieuwe personenauto's geregistreerd. Dit jaar worden dat er misschien wel 375.000. Dat schrijft ING Research in een onderzoeksrapport.
De laatste jaren is de internationale automarkt behoorlijk ingezakt, onder meer als gevolg van de coronapandemie en de daardoor ontstane vertragingen en andere obstakels in de toeleveringsketen. In 2022 zijn in Nederland 312.129 nieuwe auto's geregistreerd. Dat klinkt als een enorm aantal auto's, maar in het grote plaatje waren het er juist bijzonder weinig. Sterker nog, de Nederlandse automarkt bereikte vorig jaar een absoluut dieptepunt. 2022 was het jaar met het kleinste aantal nieuwe registraties in 55 jaar. Inmiddels zijn autofabrikanten en -importeurs al even bezig met een flinke inhaalslag. Bovag en RAI Vereniging spraken eerder dit jaar de verwachting uit dat er in 2023 zo'n 340.000 nieuwe personenauto's gekentekend worden. ING lijkt de Nederlandse automarkt rooskleuriger in te zien.
ING Research verwacht namelijk dat het aantal in 2023 geregistreerde nieuwe personenauto's uit zal komen op 375.000 stuks. Ook zegt ING Research dat de toelevering van onder meer chips en andere onderdelen - denk aan kabelbomen - inmiddels is verbeterd. Wel stelt de bank dat elektrische auto's door de afbouw van subsidies en 'fiscale onzekerheden' - denk aan het verdwijnen van de vrijstelling van mrb voor EV's per 2025 - minder in trek zijn doordat particulieren de aankoop voor zich uit schuiven.
Uit analyse van het Nederlandse wagenpark concludeert ook ING Research dat het Nederlandse wagenpark veroudert. Het aandeel auto's dat ouder dan vijftien jaar oud is zou opgelopen zijn tot 26 procent. Zelfs 30 procent van de benzineauto's zou vijftien jaar of ouder zijn. Begin dit jaar concludeerde de Europese brancheorganisatie European Automobile Manufacturers Association (ACEA) al dat de gemiddelde Nederlandse personenauto in 2021 een leeftijd had van 11,4 jaar. Daarmee zouden personenauto's in Nederland gemiddeld ouder zijn dan in andere West-Europese landen. In 2019 was een gemiddelde personenauto in Nederland nog 11 jaar oud. Hoewel het aantal benzineauto's in Nederland is gedaald tot minder dan 7 miljoen stuks, zijn auto's met een benzinemotor volgens ING Research nog altijd goed voor 78,5 procent van het Nederlandse wagenpark.
Lees ook
Opel Grandland Electric vs. Toyota bZ4X – Elektrische SUV's die stiekem best wel MPV zijn
In 2007 stelden we de Dacia Duster toch iets te gelikt voor!
Volbeladen, voorzien van bed, toilet en keuken: hoe veilig zijn campers daarmee?
Test: Maserati MC20 GT2 Stradale – Er is ruimte voor meer
De BMW Z3 had een stroeve start, maar een mooie eindsprint
Lezersreacties (37)
Reageren

test
Test1




Het aandeel auto's dat ouder dan vijftien jaar oud is zou opgelopen zijn tot 26 procent. Zelfs 30 procent van de benzineauto's zou vijftien jaar of ouder zijn.
Met de huidige prijzen van B-segments auto's, zowel BEV als ICE, zal dat ook niet snel veranderen. Niets mis met een Dacia, maar ervoor in de rij staan doen we ook niet.


Had het meer tijd gegeven en de EV markt gedwongen heel snel met verbeteringen te komen i.p.v. alleen maar nog grotere accu's, nog meer energieverbrassende technologie en nog steeds onzekerheden wat een EV straks nog waard is als er bijvoorbeeld binnen 10 jaar ineens veel betere EV technieken zijn.


Wel stelt ING dat elektrische auto's door de afbouw van subsidies en 'fiscale onzekerheden' (....) minder in trek zijn doordat particulieren aankopen voor zich uit schuiven.Bijzonder. Na 6 maanden ligt de verkoop van BEV al boven 75% van jaartotaal van 2022. Voor auto's met benzinemotor ligt de verkoop tot nu toe op 57% van 2022.
.
De 340.000 van Rai/Bovag vraagt een groei van 9%, tov. 2022, de 375.000 van ING zelfs 20%. Gezien de +7% halverwege dit jaar voor benzine (en omdat de verkooppiek in benzine, historisch gezien altijd in de eerste helft van het jaar zit), moet de groei dan wel uit elektrisch komen. Ik kan die twee conclusies van ING dus niet met elkaar rijmen.
.
Cijfers en o.a. historie via https://iserv.nl/files/elektrisch/

https://iserv.nl/files/elektrisch/
Tombaa, ik moet zeggen; een indrukwekkende site. Man, wat mensen allemaal registreren! Leuk om met die TCO calculator te spelen. Echter, als ik een paar dingen ga aanpassen (per jaar 5000 km en aanschafwaarde auto), kan ik beter met mijn huidige ICE blijven rijden. (Mijn reactie heeft trouwens verder, totaal niets met dit artikel te maken).




We doen toch iets helemaal verkeerd als je het mij vraagt... Al die oude wrakken is ook levensgevaarlijk en de apk is een lachertje...

BPM houdt vooruitgang tegen. Mensen blijven in EUR1 t/m EUR4 rijden want schoner of minder smerig is fiscaal kapot belast zodat achteruitgang zich voortzet.


Meer oude wrakken dan waar ook ter wereld... Ik schaam mij ervoor.
We doen toch iets helemaal verkeerd als je het mij vraagt /quote]
Je hebt misschien een punt, maar wel jammer dat je je dan niet ook schaamt voor het gegeven dat onze overheid een autoaanschaf zo idioot duur maakt waardoor vervanging voor velen niet mogelijk is. ?

We doen toch iets helemaal verkeerd als je het mij vraagt
Je hebt misschien een punt, maar wel jammer dat je je dan niet ook schaamt voor het gegeven dat onze overheid een autoaanschaf zo idioot duur maakt waardoor vervanging voor velen niet mogelijk is. ?

Nog ff en je kan een 2de baan er bij nemen zoals in de States nou wat een vooruitgang...

Je kunt je afvragen of dat nodig is? Hebben ze in andere EU landen ook 2 auto's per 3 inwoners? Denk het niet!
Als je per 3 inwoners een budget hebt om daar 2 auto's van te moeten rijden en onderhouden worden dat inderdaad oudere auto's, dan wanneer je met 4 of 5 inwoners een budget hebt om 2 auto's te rijden en onderhouden.


Ben er recent nog geweest.
Voorbeelden: Renaults 4,5,9,11en R19,Citroen Visa,BX,Peugeot 205 en 405.
Kunnen daar goedkoop gerepareerd worden en gaan daardoor zeker 30 jaar mee.


Nou mooi niet. Ik wil wel een R4 hoor. Ga je maar schamen voor de lening die je hebt afgesloten om in een dikke SUV te mogen rijden...

Hoe komen ze aan die 30 - 60%
Onmiddellijk voeg ik eraan toe dat de gemiddelde uitstoot van het huidige Ice wagenpark in BE 185 gram CO2 per kilometer is.
Hoeveel CO2 stoot de productie van een auto uit?
CO2-uitstoot bij autoproductie
De productie van één nieuwe auto geeft een CO2-uitstoot van 7 ton CO2. Bij de productie van een volledig elektrische auto is dat nu nog 30-60% hoger. De transitie naar elektrische auto's zorgt ervoor dat de CO2-uitstoot verschuift van de gebruiksfase naar de productiefase


Tja Pauli, met een gemiddeld maandloon van 1100 netto in laatste 2 landen kom je niet verder dan een goedkoop tweedehands autootje.



Waarom schrijft AW dat de Nederlandse automarkt een dieptepunt heeft bereikt met het laagste aantal registraties in 55 jaar? Als auto’s steeds beter gebouwd zouden worden, zouden ze langer meegaan en zouden er steeds minder geregistreerd hoeven worden. Getuige mijn Audi 100 die ik zonder problemen dagelijks kan gebruiken. Het is natuurlijk duidelijk dat de focus van de fabrikant hier niet meer ligt, dat zou zelfvernietiging zijn.


Waterstof zou dan een betere oplossing zijn ook daar zijn ze nog lang niet op nivo zo makkelijk dat onze milieu drammers het even voorstellen is t niet




Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.