Dít is de nieuwe BMW 7-serie
Als er een auto is waar we ont-zet-tend benieuwd naar waren, dan was het wel de nieuwe BMW 7-serie. Al een paar jaar werden we regelmatig geconfronteerd met spionagefoto's van die auto en af en toe werd er 'ns iets losgelaten over deze nieuwe super-BMW.
Zoals ooit 'ns iemand van BMW bij een persconferentie zei 'Als de nieuwe Zeven er is, zal de Mercedes S-klasse een mooie, maar oude auto zijn'. Kortom, tientallen vernieuwingen die de S (natuurlijk de grootste concurrent) een paar jaar geleden had, zijn in de nieuwe Zeven om te beginnen ook aanwezig. En meer! Nou, BMW heeft woord gehouden!
BMW koos om te beginnen voor een gewaagd ontwerp. Best een moedige stap, want kopers van grote auto's rijden liever een beetje behoudend dan opvallend. Nou, de Zeven is allesbehalve onopvallend. Let eens op die achterklep die 'op' de auto ligt en kijk eens naar die brede lichtbalk over de breedte. Als je voor behoudend gaat, laat je dat soort vernieuwingen aan een ander over.
Geen versnellingspook
Waar het in technisch opzicht om gaat, is het iDrive-concept. In het kort betekent dat een auto met héél veel functies, met heel weinig knoppen. Zo werden de contactsleutel en de versnellingspook overbodig en werd alles vervangen door een flinke computer die je bedient met knoppen aan het stuur (voor de allerbelangrijkste zaken) en een draaiknop op de middenconsole (voor wat minder belangwekkender dingen als het navigatiessysteem). Het resultaat is een dashboard dat toch overzichtelijk blijft, zonder dat je meteen het gevoel hebt in een Boeing 747 te hebben plaatsgenomen.
Uiteraard zitten de laatste nieuwtjes op telematicagebied in de auto: het navigatiesysteem wordt van actuele verkeersinfo voorzien en het contact met de BMW-dealer verloopt via WAP mobiel internet.
Twee motoren
De 7-serie is in september voor het eerst te zien op de tentoonstelling van Frankfurt en komt nog in november op de weg. Om te beginnen zijn er slechts twee motoren, maar dat programma wordt snel uitgebreid. Voorlopig 'kleinste' is de achtcilinder 735i met 3,6-litermotor van 272 pk en 360 Nm (0-100 in 7,5 s.). Tweede motor in de serie vinden we in de 745i met 4,4-liter motor van 333 pk en een indrukwekkend maximaal koppel van 450 Nm (0-100 in 6,3 s.). Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan wat volgens BMW de eerste automatische zesversnellingsbak is. Omdat er geen schakelpook meer is, wordt hij bediend met de knoppen aan het stuur. Dat wordt dus een aparte rij-ervaring.
Het aluminium onderstel is optioneel te voorzien van elektronisch instelbare dempers en luchtveren die de auto keurig op niveau houden.
Volgend jaar de lange versie
Als alles goed gaat, staan de eerste 7-series op 17 november bij de dealer in de showroom en ruim voor die tijd zijn ook de prijzen bekend. Begin volgend jaar zal er ook nog een verlengde versie worden geïntroduceerd.