Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • Q3

Audi Q3 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2012)

autoreview

6
Audi Q3 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2012)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringQ3 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf24.860 km
KM-stand laatst26.758 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Doe eens gek!

  • 26.758 km
  • 7 oktober 2013

Op zoek naar een vervanger voor onze A4 Avant 1.8 TFSI (211 pk) kwamen er een paar opties voorbij. We hebben ook een A4 Cabrio 2.0 TFSI en de vervanger van de A4 Avant zou op geen van beiden moeten lijken. En we wilden een kleinere auto. En het liefst van een van de merken die we al heel lang rijden: Volkswagen of Audi. Wat te doen? Doe eens gek: koop een SUV! Binnen onze huismerken zijn de kleinste SUV’s toch aardig aan de maat. Daarom keken we met een scheef oog toch even naar de Qashqai, de CX-5 en de ASX. Niks mis mee, maar uiteindelijk won de Q3 het in de finale van de Tiguan. Een kleinere auto en dan een Q3 kopen? Ja: hij is namelijk 20 cm korter dan een A4 Avant. (Oke, oke: hij is 5 centimeter breder en iets hoger ☺)

Niemand rijdt in een Dacia Duster totdat je er zelf een koopt. Dan rijdt ineens de hele wereld erin. En juist dat effect heb je niet na aankoop van een Q3: je ziet ze maar weinig rijden. Als ik er een denk te zien blijkt het dichterbij toch een Q5 te zijn. Ja, ze lijken erg veel op elkaar maar dat verklaart niet waarom je zo weinig Q3’s ziet. Ik denk dat dit komt omdat ze het echte SUV-imago missen en omdat ze te duur zijn. De ‘vanaf-prijzen’ zijn aan de hoge kant en wil je een beetje extra’s dan komt de bodem van je portemonnee al snel in zicht. Voor ons was dat de reden om geen nieuwe Q3 te kopen maar te gaan voor een exemplaar waar de kop af was. De voorgaande eigenaar had er in 1,5 jaar 24860 kilometer mee gereden. Dat scheelde ons meer dan € 25.000,- op de nieuwprijs!

We kochten deze Q3 als 2.0 TFSI uitvoering met 211 pk in de ProLine uitvoering. Met een 7-traps S-tronic. Quattro aandrijving is dan standaard. De kleur is Phantomblack en de binnenbekleding is helemaal zwart zelfs de hemelbekleding. De stoelen zijn bekleed met leer/alcantara. Naast de (op zich al rijke) standaarduitvoering is deze auto voorzien van bijna alle opties. Ik mis alleen het panoramadak, de achteruitrijcamera, het verlaagde onderstel, het Bose soundsystem, adeptive light, active lane assist, verkeersbordherkenning en de internetoptie via het MMI. Verder zit er alles op, in en aan. Inclusief een originele wegklapbare trekhaak.

Is-ie-mooi? Over smaak valt niet te twisten. Voor mij is-ie minder mooi dan de A4 en het is sterk afhankelijk van de hoek waaronder je hem bekijkt. Schuin van de voorkant toont hij zich van zijn beste kant. Maar deze auto koop je niet omdat hij mooi is. Ik kocht hem vanwege de zit: hoog en droog met veel overzicht.

Hoe-rijdt-ie? Allereerst: hij is heel erg stil. Je rijdt er ongemerkt al gauw (te?) snel mee. Dat komt ook door de onopvallend schakelende S-tronic en natuurlijk door het forse vermogen. Maar om nou te zeggen dat het een raceauto is? Nee, beslist niet. Daarvoor helt de koets teveel over in bochten (hoog zwaartepunt) en schakelt de bak in D-mode uit zichzelf te traag terug bij gascommando’s. Regelmatig moet ik dan even helpen met de stuurpaddles om het toerental omhoog te krijgen. In S-mode wordt het wat beter, maar alles wijst er op dat deze auto als comfortabele reismachine gebouwd is.
Het 18” rubber van Continental (ContiCrossContact 235/50R18 97V TL) biedt voldoende grip maar vormt wel de zwakke schakel in de krachtoverbrenging van motor naar wegdek. De quattro-aandrijving in combinatie met het uitschakelbare ESP is een feest op nat wegdek.
Van alle extra’s is met name het Audi drive select erg nuttig: je maakt met een druk op de knop een compleet andere auto. Goed merkbaar zijn de directere stuurbediening, de vlottere gasaanname en de straffere demperregeling in de dynamic stand. In de comfort stand gaat het er heel gezapig en vloeiend aan toe. De economy stand stelt me in staat een gemiddeld verbruik van 1 op 16,5 te rijden. Door de bank genomen rijd ik met deze auto 1 op 12.
De eerste keer dat ik de parkeerassistent (‘hij parkeert zelf in’) gebruikte zat ik wel even met het zweet in de handen. “Gaat dat goed?”. Ja, dat ging goed. Hij parkeert ‘file’ en garagesteek. Bij de laatste draait hij niet al te scherp in waardoor je minimaal 1x moet steken. Daar staat tegenover dat hij het kunstje zowel links als rechts kan: met je richtingaanwijzer bepaal je aan welke kant je hem wilt laten parkeren.
De Q3 heeft een forse veerweg. Juist daarom is het opmerkelijk dat verkeersdrempels erg duidelijk worden doorgegeven aan de inzittenden. Zelfs met de drive select in de comfort-stand. In die gevallen hoor ik ook geklapper uit de voortrein, meestal linksvoor. Het is net alsof er een schotel van de veerpoot niet helemaal vast zit. Ik ga hiervoor nog even op bezoek bij de dealer voordat de fabrieksgarantie verloopt.

Hoe-zit-ie? De ‘zit’ (met name de zitpositie) was voor mij heel erg zoeken. Je moet in deze auto ‘op de bok’ willen zitten. Rechtop dus. Dan klopt het bijna helemaal, met uitzondering van de armsteunen links en rechts want die zitten dan weer te laag. Voor een meer sportieve zit (diep en schuin naar achteren leunend) kan je het stuur niet ver genoeg naar beneden en naar je toe verstellen. Opvallend: het gaspedaal scharniert op de vloer en staat vrij dicht bij de stoel. Ik zoek graag steun voor mijn gasvoet tegen de middenconsole. Als ik dit in de Q3 doe krijg ik kramp in mijn onderbeen. Oplossing: mijn hak iets meer naar links op de vloer plaatsen waardoor mijn rechtervoet ‘diagonaal’ op het gaspedaal staat. Ook opvallend: Ik ben circa 1.76 m en mijn vrouw is circa 1.65 m. In alle andere auto’s hebben wij verschillende stoel- en spiegelafstellingen maar in de Q3 past ons beiden een en dezelfde afstelling. De elektrisch verstelbare sportstoelen bieden ruim voldoende zijdelingse steun. De zitting is aan de korte kant, maar dat is te verhelpen doordat je de voorkant van die zitting uit kunt trekken. Als passagier heb je niets te wensen: er is voldoende ruimte, zowel voorin als achterin. Er zitten achterin 3 gordels, maar dat is erg optimistisch. Drie volwassenen houden het er niet lang uit. De rugleuning van de achterbank is wat aan de rechte kant. Niet hinderlijk, wel opvallend. Het had namelijk niet gehoeven want er is voldoende ruimte achter de achterbank.

Verder nog?
- Onze Q3 is uitgerust met een reservewiel (het zgn ‘thuisbrengertje’) waardoor de laadvloer nagenoeg dezelfde hoogte heeft als de tildrempel. Het gaat ten koste van de ruimte, maar komt ten gunste van het comfort. Je hoeft zware spullen namelijk niet van onderen over de tildrempel te hijsen.
- De leuning van de achterbank is neerklapbaar (2/3 – 1/3) maar vormt dan geen vlakke laadvloer.
- In het reservewiel zit de basbooster van het Audi sound system gemonteerd. Ik merk amper verschil bij het aan/uit zetten van de booster. De meerwaarde van het Audi sound system zit in de andere luidsprekers, die een goed geluid voortbrengen.
- Alles is keurig afgewerkt met mooie materialen.
- Het instructieboekje van de MMI is dikker dan het instructieboekje van de auto. De mogelijkheden van dit systeem zijn zo groot dat je er bijna in verdwaalt. Inmiddels ben ik expert in alle gadgets, maar dat heeft wel wat uurtjes studie en uitproberen gekost. Het was de moeite waard.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Audi Q3? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi Q3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Audi Q3

INFO
Audi
Audi
Audi Q3 35 TFSI Pro Line (5D/6H)
€ 639
Bekijk nu ⟩
Audi Q3 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi Q3 1.4 TFSI Pro L. S 2014 Pano/Navi/Cr Control/Pdc/Leder/Led

    Audi Q3 1.4 TFSI Pro L. S 2014 Pano/Navi/Cr Control/Pdc/Leder/Led

    • 2014
    • 139.468 km

    € 18.495

    Audi Q3 S-LINE / QUATTRO / NAVI / 18 / 2015 / XENON

    Audi Q3 S-LINE / QUATTRO / NAVI / 18 / 2015 / XENON

    • 2015
    • 165.389 km

    € 16.900

    Audi Q3 2.0 TFSI quattro Automaat -Panorama-Lederen interieur-wegklapbare trekhaak-Complete Auto

    Audi Q3 2.0 TFSI quattro Automaat -Panorama-Lederen interieur-wegklapbare trekhaak-Complete Auto

    • 2011
    • 128.335 km

    € 18.995

Meer Audi Q3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi Q3

    59
    • 1 juni 2020

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi Q3 specificaties
  • Audi Q3 occasions
  • Audi Q3 video's
Advies en informatie
  • Audi Q3 tests
  • Audi Q3 gebruikersreviews
  • Audi Q3 index
PREMIUM
Audi Q3 1.4 TFSI (2014) - Doorgelicht

Audi Q3 1.4 TFSI (2014) - Doorgelicht

Langzaam maar zeker verschijnt de eerste generatie van de Audi Q3 als occasion in de showrooms....

Lees meer
 

Audi Q3 reviews

  • Gebruikersreview
    Audi Q3 2.0 TDI 177pk quattro Pro Line (2012)

    Audi Q3 2.0 TDI 177pk quattro Pro Line...

    2
    • 14 oktober 2015
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2012)

    Audi Q3 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line...

    6
    • 7 oktober 2013
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 2.0 TDI 140pk Pro Line (2013)

    Audi Q3 2.0 TDI 140pk Pro Line (2013)

    11
    • 27 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 2.0 TFSI 170pk quattro Pro Line (2012)

    Audi Q3 2.0 TFSI 170pk quattro Pro Line...

    18
    • 26 juni 2012
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 2.0 TFSI 170pk quattro Pro Line (2011)

    Audi Q3 2.0 TFSI 170pk quattro Pro Line...

    5
    • 17 oktober 2011
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S edition (2021)

    Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S edition...

    2
    • 24 december 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 Sportback 35 TFSI S edition (2021)

    Audi Q3 Sportback 35 TFSI S edition (2021)

    • 24 december 2021
meer reviews
Afscheid Duurtester - Audi Q3

Afscheid Duurtester - Audi Q3

50

Er is een tijd van komen, maar ook een tijd van gaan en voor onze Audi Q3 Duurtester, met wie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S edition (2021)

    Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S edition...

    2
    • 24 december 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 Sportback 35 TFSI S edition (2021)

    Audi Q3 Sportback 35 TFSI S edition (2021)

    • 24 december 2021
  • Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

    Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

    • 17 september 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 Sportback 40 TFSI quattro Advanced edition (2021)

    Audi Q3 Sportback 40 TFSI quattro Advanced...

    • 10 september 2021
  • Nieuws
    Audi Q3 als tijdelijke Advanced Edition Plus

    Audi Q3 als tijdelijke Advanced Edition...

    14
    • 5 juli 2021
  • Autotest
    Test: Audi A3 + Q3 45 TFSIe

    Test: Audi A3 + Q3 45 TFSIe

    23
    • 17 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q3 35 TFSI S edition (2021)

    Audi Q3 35 TFSI S edition (2021)

    1
    • 6 februari 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Audi e-tron 55 quattro S edition (2021)

    Audi e-tron 55 quattro S edition (2021)

    2
    • 26 juni 2022
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition (2022)

    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition...

    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden