Deze Volkswagen Polo Cabrio én zijn eigenwijze schuif- en klapdak kwamen er nooit

Wel lef genoeg voor T-Roc Cabrio, niet voor open Polo

Karmann Volkswagen Polo GTI Convertible Concept (2007)

Met de T-Roc Cabrio bewees Volkswagen jaren geleden al dat het er niet voor terugdeinsde een cabriolet te introduceren in een segment waar het nooit eerder een open auto verkocht. De Duitsers durfden het achttien jaar geleden echter niet aan om de open Polo, met z'n wel heel bijzondere softtop, in productie te nemen.

Onlangs bleek uit door Automotive News gepubliceerde cijfers van Dataforce dat de Volkswagen T-Roc Cabrio over de eerste zes maanden van dit jaar de populairste cabriolet van Europa was. De Volkswagen T-Roc wist met 6.110 verkochte exemplaren de Mazda MX-5 (3.545 stuks) voor te blijven. Open modellen zijn in het supercarhoekje van autoland goed vertegenwoordigd, maar de tijd van de open Astraatjes, Golfjes of andere van hun dak ontdane 'huis-tuin-en-keukenmodellen' ligt al jaren achter ons. Voor de titel 'best verkochte cabriolet' heeft de T-Roc Cabrio ook niet zo hard hoeven knokken. Dat er zoiets als een T-Roc Cabrio bestaat is bijzonder. Volkswagen durfde het namelijk aan om met een tweedeurs open versie te komen van een vijfdeurs cross-over. Bepaald niet gebruikelijk. Des te opvallender is het dat Volkswagen nooit iets heeft gedaan met de Polo GTI Cabrio die Karmann achttien jaar geleden op de IAA van Frankfurt parkeerde.

Volkswagen Polo

In 2007 bracht de inmiddels alweer veertien jaar geleden ter ziele gegane carrosseriebouwer Karmann een opvallende designstudie mee naar Frankfurt. In de jacht op een nieuw productiecontract van Volkswagen toonde Karmann een opengeknipte versie van de toen actuele Polo mee op de Duitse autoshow. Volkswagen - en Karmann - hadden ervaring met de Golf Cabrio, maar, Karmann leek van mening te zijn dat een cabrioversie van de Polo ook best levensvatbaar kon zijn. Merken als Peugeot (206 CC), Nissan (Micra C+C), Opel (Tigra TwinTop), Citroën (C3 Pluriel) en Mitsubishi (Colt CZC) verkochten immers ook open modellen in het B-segment. Op de Citroën na waren dat stuk voor stuk auto's met een stalen klapdak, maar Karmann koos bij de Polo GTI Cabrio voor een stoffen klapdak. Maar niet voor zomaar een.

Karmann etaleerde zijn technische kennis en kunde door de open Polo te voorzien van een stoffen klapdak waarin ook een glazen schuifdakje zat. Waarom niet. En zie je dat achterruitje? Dat kon je op zijn beurt omhoog schuiven door op het onderste deel van het Volkswagen-logo op de achterklep te drukken. Zo kon je ook met het stoffen dak dicht een beetje open rijden. Met neergeklapt dak bleef er nog geen 150 liter bagageruimte over. De zitplekken achterin kon je neerklappen voor het wat meer ruimte. Met het dak dicht was de bagageruimte van de - overigens met 13 centimeter verlengde en met 4 centimeter verbrede - open Polo groter dan die van het origineel. Achter de achterste zitplekken zaten twee rolbeugels, onderdeel van Karmann's Cabrio Overhead Protection System (COPS) geheten pakket aanpassingen.

Volkswagen heeft nooit bij Karmann aangeklopt voor een cabrioletversie van de Polo. Leuk weetje: ook de Volkswagen Eos had een eigenzinnig dak. Die had namelijk een glazen schuifdak ín zijn stalen klapdak zitten. De Volkswagen T-Roc Cabrio loopt nu op zijn laatste benen. Een opvolger komt er niet. Een relatief succes of niet: ook Volkswagen acht de markt voor cabriolets inmiddels te klein.

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.