Deze Rover 111 heeft weinig soortgenoten meer in ons land - In het Wild
Kleine zeldzame
De Rover 111 is al die jaren een beetje onder de In het Wild-radar gebleven, maar dankzij AutoWeek-forumlid 'D oh' komt daar verandering in. Die spotte deze leuke rode 111!
Het is bijna niet te geloven, maar we hebben nog nooit een Rover 100 in deze rubriek gehad. Zowel de 111 als de 114 stond nog nooit op het podium. Tijd om daarin verandering te brengen met deze leuke Rover 111. Niet zomaar eentje, maar een 111 uit 1991, het eerste volle verkoopjaar. Helemaal een verrassing is dat ook weer niet, want 1991 was meteen het succesvolste jaar in Nederland. Toen verlieten 1.246 stuks de Rover-showrooms. Met in totaal 3.710 verkochte exemplaren is de 100-serie in ons land nooit echt een verkooptopper geweest.
De compacte Brit kwam hier ten tonele met een van meet af aan al niet heel vooruitstrevend ontwerp en blonk in niets écht uit. Dat had voor een belangrijk deel te maken met het feit dat de basis al ouder was: het was een doorontwikkeling van de Austin annex MG Metro die al in 1980 ten tonele verscheen. Wel vonden we destijds de 111 best fijn rijden, mede dankzij de bijzondere gasvering, en verder waren we te spreken over de zitpositie. Het was op zich een best aardige aanbieding, die je onder aan de streep echter in feite alleen kocht als je er in dit segment wat anders dan anders bij wilde rijden. We zijn benieuwd wat de beweegreden van de huidige eigenaar was om begin oktober deze 111 over te nemen. Het is nog één van de slechts zo'n tien 111's die momenteel een geldige apk hebben, dus een originele keuze is het zonder meer. Wat het allemaal nog wat opmerkelijker maakt is het feit dat de 111 in de afgelopen vier jaar maar liefst acht eigenaren heeft gehad.
Hoe dan ook: de 111 had bij zijn laatste apk slechts twee aandachtspunten en staat er zo op het eerste gezicht nog best aardig bij, dus wie weet is het wel een heel slimme keuze geweest. Zo te zien zit er ook nog een deels houten stuur in en in het vooronder ligt een 60 pk sterke 1.1, wat wil een mens nog meer? Wij kunnen het in elk geval erg waarderen dat iemand deze Rover op de weg wil houden. Zoals gezegd zijn er niet veel meer, dus zal er vast liefhebberij aan te pas (gaan) komen.
Signalement
Merk | Rover |
---|---|
Model | 111 C |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 8.620 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.120 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 60 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 90 Nm bij 3.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.521 mm / 1.560 mm / 1.377 mm |
Wielbasis | 2.269 mm |
Massa leeg | 806 kg |
Laadvermogen | 419 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 400 kg |
Banden | 155/65TR13Prijzen |
Topsnelheid | 155 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,8 s |