Deze 'Nederlandse' Mitsubishi stal dertig jaar geleden de show op de AutoRAI

Bekend van ...

Mitsubishi Carisma eerste beelden

Het is deze week dertig jaar geleden dat de Mitsubishi Carisma de show stal op de 1995-editie van de AutoRAI. De Carisma was lang onder de pet gehouden en ook zijn naam werd pas bekendgemaakt op de show in Amsterdam. De AutoRAI werd in die jaren altijd om de twee jaar in februari gehouden. Het nieuws rond de Carisma was vooral groot omdat de auto in Nederland werd geproduceerd, maar echt naam maakte de auto ruim twee jaar later met de bekende posteractie. Die reclamestunt in 1997 zorgde ervoor dat de auto beter ging verkopen.

De Carisma bestond voor 85 procent uit onderdelen van Europese makelij en de auto deelde bodemcomponenten met de later in 1995 onthulde Volvo S40/V40. De Mitsubishi en de Volvo's hadden verder niet zo heel veel met elkaar te maken, maar ze werden wel beide gebouwd in het Limburgse Born, in de fabriek van Nedcar. Tot kort voor de onthulling van de Carisma was de naam van het nieuwe model tussen de Lancer en de Galant een geheim. In de maanden ervoor schreef de pers over de Mitsubish MX. Dat was de codenaam die het Japanse merk zelf hanteerde.

Mitsubishi Carisma MX schets

De autoshow in het RAI-complex in Amsterdam vormde de aftrap van de Carisma, die rond de zomer van 1995 in de showrooms arriveerde. In het eerste jaar leverde Mitsubishi hem alleen als hatchback, in 1996 verscheen de sedan. In het artikel uit AutoWeek 6 van 1995 verwacht de desbetreffende redacteur dat er ook nog een stationwagon komt, waarmee hij voorziet dat de Lancer helemaal overbodig zou worden. Dat model zat onder de Carisma in het toenmalige gamma. Een stationwagonversie van de Carisma is er echter nooit gekomen.

De grootste noviteit van de Carisma vormde de komst van de 1.8 GDI i 1997, een atmosferische benzinemotor met 140 pk en directe inspuiting. Iets bijzonders in die dagen, waarmee Mitsubishi zelfs nog durfde te gaan racen in het Nederlandse toerwagenkampioenschap. Toch wilde het maar niet vlotten met de Carisma-verkopen. André van Duin werd ingehuurd voor de commercials op televisie en in 1997 lanceerde de importeur de bekende posteractie. Wie de via de kranten verspreidde Carisma-poster goed zichtbaar op het raam plakte, maakte kans op een gloednieuwe Carisma. Duizenden Nederlanders deden eraan mee.

De post9eractie lijkt wel succes te hebben gehad als we kijken naar de verkoopcijfers. De jaren 1997 en 1998 zijn de beste Carisma-jaren. Na 2001 stortte de verkopen weer in en in 2005 viel het doek voor de 'Nederlandse' Mitsubishi. Helemaal verdwenen is de Carisma nog niet. In het occasionaanbod op deze site zien we er nog drie te koop staan, allemaal met het gefacelifte front.

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.