Mitsubishi Carisma 1.8 GDI L (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carisma 1.8 GDI L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 245.032 km |
KM-stand laatst | 257.000 km |
Mijn eerste auto
- 245.830 km
Na lang zoeken naar een (goede) auto voor een lage prijs (ik ben weliswaar nog maar 19) heb ik het besluit genomen te kiezen voor een Carisma GDI. Deze keuze heb ik gemaakt omdat ik graag een zuinige auto wil, die toch best pittig is en niet al teveel kost. Ik heb d'r dan ook op de kop weten te tikken voor 650 euro. Ze heeft dan ook wel al 245000 kilometer ervaring, maar de vervangen distrubitieriem (op 230 duizend) kan daarvoor een lichte troost zijn.
Heb er nu een kilometer of 300 in gereden en sinds het eerste moment van starten hoorde ik een schrapend geluid dat ik nog nooit heb gehoord in een auto waarin ik heb gereden. Volgens de garagist is het een normaal geluid bij GDI's en hij liet het me dan ook horen in 2 andere GDI auto's die hij had staan, waardoor ik het lichtelijk vertrouw (zou toch fijn zijn als iemand me hier nog een bevestiging over zou kunnen geven). Tevens brandde het SRS lampje en dat zou volgens hem een kabelboom zijn die aan vervanging toe is.
Beide zaken leken me dus geen redenen om de auto af te schrijven. Ik zal dit verder uitzoeken en hierover nog updaten
De zuinigheid lijkt zich al deels te bewijzen, want heb d'r gelijk volgetankt met E98 (ipv E95, dat zou zich lonen bij GDI's) en na 300 km lijkt de tank nog niet onder een kwart zijn gevallen. Ik moet hierbij wel vertellen dat het voornamelijk snelweg kms zijn en dat bij de Carisma vaker voorkomt(volgens verschillende reviews hier op de site) dat de brandstofwijzer wat later weggaat bij het vol-streepje en daarna ook wat sneller naar onder loopt.
De auto is zeker pittig vergeleken met de auto's waarin ik tot nu toe veel gereden heb (Mazda 323 1.5 en Renault MeganeScenic 1.4). De auto trekt lekker door in lagere versnellingen en op 120 km/u draait ie minder toeren(3200) dan volgens de specificaties op de site (3750). Ik woon tevens dichtbij de Duitse grens en daar haalde ik makkelijk een snelheid van 190 waar de auto nog geen erg hard geluid of vervelende trillingen gaf, maar waar ik helaas moest minderen vanwege het verkeer iedere keer. Ik zal dus op een ander moment het daadwerkelijke plafond van de auto moeten opzoeken.
Verder rijdt de auto fijn en is alles overzichtelijk, ook op het dashboard is alles lekker makkelijk af te stellen.
Ik moet wel zeggen dat ik (1,90m) met mn benen soms tegen de onderkant van het stuur zit, maar dit is niet hinderend of gevaarlijk. De airco wordt echt goed koud en de kachel goed warm. Tevens is de kofferbak gigantisch en heb je op de achterbank niks te klagen wat betreft de ruimte. De bestuurdersstoel is op verschillende manier bij te stellen en zit ook erg fijn. Dus voor zover ik nu weet ruim voldoende gekocht voor erg weinig geld.
APK
- 257.000 km
Ondertussen heb ik 12000 km achter de rug en ze loopt als een trein. Nergens last van, geen geluidjes (op het schrapende geluid na) en alles doet wat het hoort te doen. Bij de APK hoefden alleen de voorbandjes even vernieuwd te worden dus opzich mankeerde er niks aan de auto.
Verbruik:
Snelweg 6,2/100km
Gecombineerd zit je met een sportieve rijstijl al snel bijna tegen de 8 liter per 100km
En de topsnelheid, die heb ik wederom niet optimaal kunnen testen vanwege verkeer, maar op de A73 haalde ik de 210 (op de teller dan, he).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.