Deze Daihatsu Charade reed maar 1.500 kilometer per jaar - Liefhebber Gezocht
Compacter dan de prijs
Bij Daihatsu was de Charade ooit een populaire keuze, maar tegenwoordig is het model bijna uit het straatbeeld verdwenen. Reden genoeg om dit exemplaar te koesteren, al moet daarvoor wel een relatief hoog bedrag op tafel komen.
Daihatsu staat bekend om zijn compacte, betaalbare en bovenal betrouwbare auto’s. In Nederland staat de Cuore bijvoorbeeld in het collectief geheugen gegrift, maar ook de Charade was een populair model. Eind jaren 70 kwam Daihatsu met de eerste generatie, maar met name in de jaren 80 en 90 wist de Japanse autofabrikant veel Nederlanders te overtuigen van de Charade. Het model had daarbij wel forse concurrentie, denk bijvoorbeeld aan de Volkswagen Polo en de Suzuki Swift.
In de loop der tijd kwamen er in dit segment ook compacte hot hatches op de markt en Daihatsu ontwikkelde een aantal sportieve versies van de Charade. Zo was er van de derde generatie de GTti, die in het verleden al een podium kreeg in onze rubrieken Op de Rollenbank en Blits Bezit. Bij deze uitvoering wist men uit een 993 cc driecilinder turbomotor maar liefst 101 pk en 130 Nm te persen. Voor die tijd was dat indrukwekkend, maar met downsize-motoren zijn dit soort resultaten nu natuurlijk gemeengoed. Vanaf de jaren 80 had Daihatsu verder nog een samenwerking met het Italiaanse De Tomaso, waaruit een speciale Charade voortkwam. In 1993 kwam de vierde generatie en was er wederom een sportieve variant in de vorm van de 1.6 GTI, met 105 pk en 134 Nm.
De Charade die wij nu in de schijnwerpers zetten, is een exemplaar van de vierde generatie. Het gaat om het model van na de facelift in 1996, waarbij de voorkant grondig werd aangepakt. De Daihatsu staat er op het eerste oog nog best fris bij, al zijn er bij een nadere blik wel wat deukjes en krasjes te zien. Verder zijn de wieldoppen een beetje verweerd, maar het interieur ziet eruit alsof er nog nooit iemand heeft gezeten. Er staat slechts 43.244 kilometer op de teller, het is een automaat en de Charade schijnt ook nog eens afkomstig te zijn van de eerste eigenaar. Het past allemaal in het stereotype beeld van een oudere bestuurder, die de auto al die jaren heeft gekoesterd. De verkopende partij weet dat waarschijnlijk ook, want je moet €2.950 meebrengen om de nieuwe eigenaar te worden. Veel geld voor een Charade, maar er wordt vast iemand gelukkig van zo’n net exemplaar.
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Charade 1.3 XTi |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.875 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.295 cc |
Maximaal vermogen | 62 kW / 84 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 105 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.780 mm / 1.620 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.395 mm |
Massa leeg | 838 kg |
Laadvermogen | 512 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 400 kg |
Banden | 165/70SR13Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,0 s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 179 g/km |