Deze Audi S6 4.2 quattro komt uit een tijd van overvloed - Liefhebber Gezocht
Wilde je 5 cilinder turbo of V8?
We hebben hier een zeer vroege Audi S6 voor je! Een 4.2 quattro om precies te zijn, want in die periode had je keus uit een S6 met vijfcilinder turbo of met een dikke V8. Wel staat hij wat vreemd hoog op de poten, maar daar valt iets aan te doen. Wat heeft deze uit 1994 stammende sedan nog meer te bieden?
Hoe zat dat ook alweer met de eerste Audi A6/S6? Het was de opvolger van de Audi 100 en de eerste A6 en S6 waren zelfs gefacelifte exemplaren van de laatste 100, die in 1991 op de markt kwam. Net als nu zat Audi halverwege de jaren 90 in een naamwisselingsproject. Dat kwam doordat de A8 en de A4 als compleet nieuwe modellen op de markt kwamen, de eerste als opvolger van de A8, de tweede als nageslacht van de 80. De Audi 100 zou nog even meemoeten maar Ingolstadt greep de facelift aan om er andere badges op te plakken. Bij de snelle versie zaten ze wel een beetje met een probleem, want de snelste 100 heette S4! Zoals de snelste 80's S2 en RS2 waren gedoopt.
Daarom hebben we hier te maken met een rappe topversie die ook toen hij nog 100 S4 heette leverbaar was in een vijfcilinder- en een achtcilindervariant. De S6, die we in het klassiekergedeelte van het occasionaanbod op deze website vonden, is een exemplaar met automaat. Het had ook een handbak kunnen zijn, want net als bij de vijfcilinder turbo had je keuze uit twee transmissies. Uiteraard waren alle S6'en voorzien van vierwielaandrijving. Koos je bij de 4.2 voor de automaat, dan moest je wel flink inleveren op acceleratietijd. Met de handgeschakelde zesbak knalde je de 'sleeper' in 5,9 seconden van 0 naar 100, deze automaat moet het in 7,1 seconden kunnen. De S-versies van die tijd waren echte sleepers, je zag het vermogen er nauwelijks aan af. Dit exemplaar staat op wielen die je in die tijd ook onder de auto kon krijgen. Behalve dit zevenspaaks wiel zie je wanneer je terug gaat in de tijd ook wel S6-en met meerspaakswielen.
Een handelsmerk van S6 zijn bijvoorbeeld witte wijzerplaten, en bij dit mooie instrumentarium zie je ook de fraaie kleine metertjes die doorlopen tot boven de middenconsole. Het lichgekleurde interieur lijkt hier en daar niet overal meer even licht. Daarvan zou een nadere inspectie natuurlijk beter beeld kunnen geven.
Ruim 230.000 kilometer op de klok voor deze nog geen €13.000 kostende S6 4.2 quattro, is dat veel geld? Zo'n V8 kost uiteraard een vermogen om hem rijdend te houden. En heeft de Audi-fan niet liever een exemplaar met vijfcilinder turbomotor? Of een Avant? Dat moet je je maar vooral zelf afvragen. Deze bijzondere occasion geeft in elk geval een mooi tijdsbeeld. Het is er één uit de periode dat Audi echt ging aanhaken bij BMW en Mercedes-Benz. Niet alles draaide alleen om vijfcilinders en quattro, de verwende koper kon zelfs nog voor meer gaan: 8 cilinders!
De verkoper heeft het over 290 pk, wij houden het op het vermogen zoals wij hem kennen en waarmee hij ook in de boeken staat: 280 pk. Er was overigens ook een nog dikkere S6 4.2 quattro. Dat was de S6 plus, en die kon je alleen als Avant krijgen: met zijn 326 pk en gelimiteerde oplage was het een soort voorloper van de eerste Audi RS6 Avant.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | S6 4.2 quattro |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 70.468 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.172 cc |
Maximaal vermogen | 206 kW / 280 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.797 mm / 1.804 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.692 mm |
Massa leeg | 1.677 kg |
Laadvermogen | 613 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 225/50ZR16Prijzen |
Topsnelheid | 249 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,1 s |