Designreview Kia EV3: ‘Meer automotive design dan de meer productdesign-georiënteerde EV9’
De Opposites United-designfilosofie van Kia, die autodesigner Niels van Roij eerder beoordeelde toen die werd toegepast op de EV9, is opnieuw ingezet. Nu worden de door Kia synergieën van contrasterende kwaliteiten genoemde DNA-elementen toegepast op een kleinere SUV. Is de applicatie van deze filosofie op de EV3 net zo geslaagd?
De eerder besproken EV9 is zeer onderscheidend. Uitgesproken, trefzekere vouwen en een stoer, gebeeldhouwd karakter kenmerken het brutalistisch getekende Kia-vlaggenschip. De EV3 heeft een soortgelijke reeks originele esthetische vondsten, al is het cyberpunk-volume voor de EV3 op 8, in plaats van op 11 gezet.
Minder extreme proporties bij EV3
Verrassende ideeën zijn de bijzondere proporties, zij het aanzienlijk minder extreem uitgevoerd dan bij zijn grote broer.
Het zijaanzicht oogt bij de EV3 opmerkelijk dynamischer, met een meer gekantelde achterruit en een minder rechtopstaand profiel. Een heel bewuste keuze, die los staat van het formaat van beide auto’s, al versterkt de kleinere carrosserie vanzelfsprekend ook de dynamischer inborst van de EV3.
Het zijn met name de kenmerkende surfacing-oplossingen van de EV9, met uiterst geprononceerde grafische uitingen, die terugkeren op het EV3-ontwerp. Het typische EV9-vormspectrum – bestaande uit diagonale afkappingen van onder andere de wielkastomrandingen, D-stijl, koplampen en achterlichten – wordt consistent, maar milder toegepast op de EV3.
En daar waar de EV9 een modernistische product-designhardheid kent, zoals Dyson-producten, is de EV3 dynamischer, meer automotive getekend. Daardoor is het ontwerp een tikje zachter en minder radicaal uitgevoerd. Zo is de neus meer naar achteren gekanteld en kent de auto zachtere afrondingen tussen verschillende carrosseriedelen en grafische elementen. Dit is een subtiel, maar merkbaar verschil tussen de twee EV's, terwijl ze tevens overduidelijk uit dezelfde vormfamilie komen, hetzelfde DNA kennen.
De oppervlaktes van de carrosserie zijn bij de EV3 minimalistisch. Vergelijkbaar met de EV9 heeft het Kia-designteam ook op de EV3 door middel van een zwarte hoogglans contrastkleur een focus op de wielkasten gelegd. Wel zijn deze in het oog springende elementen op een andere manier geïntegreerd op de EV3. Daar zijn ze meer onderdeel van de totaalvorm, terwijl ze bij de EV9 bewust als separaat onderdeel zijn ingezet. Let op het niet-continue verloop van lijnen over de flank ter hoogte van de wielkasten. Bij de EV3 zijn de zwarte spatbordranden onderdeel van hetzelfde volume over de flank; er is een continue flow te zien. Bij de EV9 zijn de zwarte wielkasten juist visueel losse delen.
En daar waar onder het glas de flank van de EV9 een geheel vlakke schouder kent, is de lijn uit het volume in de carrosserie bij de EV3 een kleine twee centimeter lager onder de glaslijn gelegd en daarmee zichtbaar als facetrand. Ook hier is een gewonere, automotive oplossing gekozen voor een EV9-DNA-idee.
De EV3 is net als de EV9 onderscheidend, gedurfd en karaktervol. De eenvoudige surfaces en bijzondere transities tussen die oppervlaktes zijn uitstekend uitgewerkt. De Opposites United-designtaal is duidelijk flexibel genoeg om op een range van automotive karakters te kunnen worden toegepast: van solide en monolithisch naar dynamisch en energiek. Kia houdt zijn leidende automotive design-rol onbetwistbaar vol.
PRIVATE LEASE Kia EV3
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV3 Plus 81.4 kWh - Stoel/Stuur verwarming - Donker glas achter - Adaptive cruise control - Achteruitrij camera - Bluetooth - Apple Carplay/Android Auto Fabrieksgarantie t/m 29-06-2032
- 2025
- 15 km

Kia EV3 Air 58.3 kWh
- 2025
- 0 km

Kia EV3 Plus Advanced 81.4 kWh | Harman Kardon | Camera | Schuif/kanteldak | Stoelverwarming |
- 2025
- 10 km