AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Designreview BMW Vision Neue Klasse: ‘Veelbelovend voor wat gaat komen’

Breuk met radicaal, shockerend design

BMW Vision Neue Klasse designreview

Onlangs toonde BMW de i Vision DEE. Nu presenteert het merk de op het eerste oog identieke Vision Neue Klasse Concept. Na de herhaaldelijke aanvallen van BMW Design op ons netvlies zou je verwachten dat deze Neue Klasse bewijst dat het merk nog altijd de weg kwijt is. Als we naar dit ontwerp kijken, wordt echter duidelijk dat BMW deze keer iets op het spoor is. Dit ontwerp daagt de – terechte – vooroordelen die we hebben op de verschrikkelijke BMW’s van afgelopen jaren uit. Het design is een breuk met die radicale, shockerende auto’s. Met de Neue Klasse zet BMW niet meer al het voormalige BMW-design-idioom overboord. De auto is daarmee niet langer enkel confronterend en weerzinwekkend, maar zelfs lichtelijk stimulerend. Autodesigner Niels van Roij over de Neue Klasse.

De verschuiving naar elektrische aandrijving dwingt BMW te heroverwegen waar het voor staat en de unique selling points van zijn auto’s te herzien. De kentering is duidelijk een worsteling geweest. 

Neue Klasse

De ‘Neue Klasse’ is een goed gekozen, historisch relevante naam voor dit bijzondere model in de geschiedenis van het merk. Uitermate verfrissend is de keuze voor een klassiek sedanmodel in plaats van een SUV om deze nieuwe klasse mee in te luiden. Hieruit blijkt de liefde voor sportsedans als de 2002 en de  3-serie, alsook BMW’s bereidheid tot werkelijke vernieuwing.

Deze vernieuwing begint bij de proporties.

BMW Vision Neue Klasse Concept

BMW Vision Neue Klasse Concept

DEE en Neue Klasse kennen beide een klassiek 3-box design, alleen zijn die elk op een andere wijze geïnterpreteerd. De DEE heeft een kortere wielbasis en extreem korte overhangen voor en achter. Binnen het design van de Neue Klasse lijkt, ondanks zijn concept-car-bestaan, aanmerkelijk meer productieauto-regelgeving te zijn geïmplementeerd. De bumpers zijn veel forser, met ruimte voor zwaardere onderhuidse crash-structuren. De DEE heeft vrijwel geen overhang achter en mist de stevige - slim als diffusor vermomde – crash-unit achter de donkere kunststof.

BMW Vision Neue Klasse Concept

BMW Vision Neue Klasse Concept

Op het gebied van surfacing is er een nog grotere breuk zichtbaar bij de Neue Klasse ten opzichte van de DEE. Een breuk met zowel de te steriele DEE-huid als met de overgestimuleerde status quo van toegepaste surfacing op de huidige productie BMW’s. Bovendien is de even gimmick-achtige als nutteloze applicatie van beeldschermen over de auto verdwenen en is er duidelijk een betere, maar niet perfecte surfacing toegepast op de Neue Klasse. Ideeën, eigenschappen en details die zijn verloren in recente productieauto’s van BMW hebben ook een comeback gemaakt. De atletische stance en de subtiel volumineuzere surfacing ten opzichte van de DEE met de horizontale karakterlijnen zijn hiervan voorbeelden. Ook de grafische uitingen in de neus zijn meer geciviliseerd. Ze doen denken aan de fraaie E30 3-serie uit de jaren 80, zonder te sterk daaraan te linken. De wat simplistische lijnen van de koplampen binnen dit grafische element laten nog wat te wensen over en ook de achtersteven is suboptimaal getekend.

BMW Vision Neue Klasse Concept

BMW Vision Neue Klasse Concept

BMW Vision Neue Klasse Concept

BMW Vision Neue Klasse Concept

De gehele neus is naar voren gekanteld, met de bekende jaren 70- en 80-sharknose als resultaat. Een stevige in contrasterende kunststof uitgevoerde stoere spoiler is eronder aangebracht. De Neue Klasse is echter  meer dan retrospectief design. Typische BMW-elementen worden een frisse toekomst in gedirigeerd. De ingetogen, verfrissend minimalistisch getekende body, vrijwel zonder karakterlijnen geboetseerd, staat diametraal tegenover de kwade monsters die momenteel de showrooms van BMW bevolken.

Openheid sinds E30 niet gezien

Dit ontwerp past daarmee als geheel beter binnen de parameters van wat een BMW moet zijn en is getekend met relevante verhoudingen alom. De grote ramen rondom, waarvan wordt beweerd dat ze dicht bij die van het productiemodel liggen, creëren een openheid die sinds de E30 niet meer in een BMW is ervaren.

Binnen de traditionele sedan-carrosseriestijl hebben de ontwerpers de packaging-voordelen van elektrische voertuigen ten volle benut. De 21-inch-wielen zijn naar de buitenste hoeken van de auto geduwd, waardoor de wielbasis wordt verlengd, met name naar achteren toe. Een langere dash-to-axle ratio zou nog beter zijn geweest. De overhangen worden echter tot een minimum beperkt, resulterend in een goede stance. Bovendien geeft de lange wielbasis ruimte voor de accu onder de vloer en ontstaat er een ruimer passagierscompartiment.

Heeft BMW het eindelijk weer te pakken? De Vision Neue Klasse beschikt immers over meer subtiliteit en raffinement dan we sinds lange tijd uit de BMW Design- studio's zagen komen. Om daarover stellig te kunnen oordelen, is het te vroeg. De Neue Klasse blijft een concept-car, met tekortkomingen bovendien. Wel is het model een veelbelovend teken van wat er zou kunnen komen.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (43)

Reageren
Sub-reacties inklappen
avia350
avia350
  • 6
Ik zie er nog steeds een Mitsubishi in.
De Galant/Lancer jaren 80. Net zo strakke vormgeving.
Tom Jansen
Tom Jansen
  • 3
Eerder de jaren ‘90 Galants/Lancers. Terwijl de E30 van begin jaren ‘80 al de kenmerkende overhangende ‘sharknose’ hadden. Beetje zelfde als met de Honda Urban EV die op de Peugeot 205 zou lijken. Terwijl Honda’s uit begin jaren ‘70 er al op lijken.
Kortom, wie kopieert wie?
Ik vind het een goede weg die BMW ingaan. Weg van die mocromaffia giga-nieren op die oversized ‘all black’ SUV-monsters.
DBAA
DBAA
  • 0
Niels zei eerder “dit model oogt naïef en is een hype”. Dat lijkt in tegenstelling met wat hij hierboven schrijft.
haton
haton
  • 0
O jee, o jee, o jee, snijd hem door dan hebbie d'r twee.
Verder zeg ik niks, dacht ik zo.
Wim vd Berg
Wim vd Berg
  • 3
Oef, weer eens met Niels. Alle sterke en zwakke punten van deze Neue Klasse benoemt hij. Ook eens met de vooruitgang t.o.v. het DEE-concept. De Neue Klasse vraagt alleen om beter getekende bumpers (mijn voorkeur: meer een geheel met meer accenten/jewelry) en uitbreiding van de koplampen. De ramen zijn perfect, net als het dak. Nu nog afgeleiden erbij: een crossover/shooting break plus een coupé, is mijn voorkeur… en veel mooie kleuren en andere (duurzame) materialen dan de huidige ledersoorten. Wol, gerecycled canvas met ruitdesign (M-strepen in ruit op crème of zwart l, zoiets). Succes BMW, thanks Niels voor beschrijven wat je wel ziet maar niet altijd onder woorden kan brengen ?
Niseko
Niseko
  • 6
Ik zie er een moderne incarnatie van de Maserati Quattroporte in, maar dan een maatje compacter.
De Dude
De Dude
  • 3
@niseko dat was ook mijn eerste ingeving. Ik vind het ontwerp erg geslaagd, het enige wat me stoort is de te hoog opgelegde lijn vanaf de achter stijl (waar geen hofmeister meer zit… ? ) naar de kofferbak toe. Die had lager gemogen
BMW30CS1973
BMW30CS1973
  • 6
Ik denk dat jullie de Maseratie 420 Biturbo bedoelen. En juist die hoge achterpartij was zo karakteristiek aan die auto. Anno 2023 dus niet veel nieuws onder de zon, maar wat mij betreft presenteert BMW hier met de Neu Klasse een waardige opvolger van één van de mooiste Italiaanse sedans ooit.
Gewijzigd door auteur
Niseko
Niseko
  • 1
Je hebt gelijk, die is het inderdaad. Er zijn voorwaar slechtere referenties qua design
Ik hoop dat BMW hiermee doorpakt & het geen louter proefballonnetje blijkt!
f14 Tomcat
f14 Tomcat
  • 0
Ik heb het hier al vaker geschreven. Is niet zo gek dat deze BMW op een Maserati Bi Turbo lijkt.
De Maserati en BMW 3 serie van die tijd zijn min of meer op elkaar gebaseerd en zelfs een soort familie van elkaar.
Prius 5
Prius 5
  • 13
Ik ben helemaal geen BMW-persoon, maar dit vind ik echt geweldig. Retro E30 3-serie DNA. Rustige lijnen, focus op contouren. Goed bezig.
gasterplanke
gasterplanke
  • 3
Heel mooi. Wel retro, maar daar is niks mis mee. Benieuwd of Niels ook afgebrand wordt nu hij BMW en niet een of ander minder gerespecteerd meer (aan)prijst.
JL86
JL86
  • 7
Ik heb het al eerst gezegd, niks meer aan doen en gewoon zo op de markt brengen ?
Frits79
Frits79
  • 1
Niet helemaal mee eens, ik zie toch graag een paar echte spiegels op mijn auto ipv camera's.
JL86
JL86
  • 1
Dat ben ik met je eens, ik zie die geamputeerde armpjes op een auto ook niet zo graag! Gewoon normale spiegels ?
Mirage
Mirage
  • 0
Prachtige BMW bij uitstek geschikt voor "tobbedansen en "blij dat ik glij".
Ter land, ter zee en in de lucht, oude tijden herleven, zeepkist.
Jan met de Pet 01
Jan met de Pet 01
  • 0
Zo ongeveer alles is beter dan wat ze nu maken, dus zet m op Bmw! Verzin nog wel even een betere naam dan Neue Klasse, want dat smoelt echt niet buiten Duitsland
Bernhard54
Bernhard54
  • 1
Dat dachten ze 78 jaar geleden ook met 'Made in Germany'. Ik denk dat je je daar niet druk over hoeft te maken.
Gewijzigd door auteur
Frits79
Frits79
  • 0
Dat jij geen smaak hebt daar kan BMW niks aan doen, de verkopen stijgen met de jaren, de BMW koper vind het prima, de mensen die het toch niet kunnen betalen vinden het lelijk.
awe
awe
  • 0
Zit ook Renault 12 in, een oud, maar succesvol ontwerp uit de jaren '60. Voor de rest zie ik er maar weinig e30 in, wel van achter meer Alfa Romeo 164 en 166 en van voren de Renault 16. Verder wel een mooi ontwerp. In mijn ogen mooier dan de modellen die BMW nu produceert.
Gewijzigd door auteur
M85025
M85025
  • 1
Helemaal eens met Niels, ben hoopvol. Onverwacht genoegen deze neue klasse
PHK
PHK
  • 2
Ik zit ook in zo'n schockerende BMW 4 Coupe. Ik zie iedereen ook altijd hun nek verdraaien als ik langs kom rijden in die wanstaltige blauwe Coupe. Zo lelijk .
Gewijzigd door auteur
Frank2B
Frank2B
  • 0
Jaaaa, dat kan écht niet meer hè?
Die surfacing en zo.
Sprak hij jaloers.
Gewijzigd door auteur
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 2
Mooi. Hopelijk gaan we dit echt zien. De Europese BMW. Dan kunnen de capibara's voorbehouden blijven aan China etc.
Drenrac
Drenrac
  • 0
Bmw heeft wel afgekeken bij Aston Martin: de Lagonda Taraf. Doet u er mij maar Eentje!
Twindaddy
Twindaddy
  • 0
mooi item
allen erg jammer dat ik van de eerste afbeelding altijd de onderkant kwijt ben
Paul 8671282
Paul 8671282
  • 0
Ik vind em prachtig. Hoop dat we weer meer over ontwerp en kwaliteit gaan praten en niet over range en dat soort bijzaken.
Kenny
Kenny
  • 0
Vind het een zeer mooie auto alleen al omdat het een sedan is. Velgen mogen naar mijn smaak wel wat kleiner maar verder, laat maar komen!